Adresată de către: Senator Andrei BUSUIOC
Circumscripția electorală: nr. 39, Vaslui
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 27/02/2024
Titlul declarației politice: Centrele de îngrijire pentru copii înființate sub forma societăților comerciale. În grija cui își lasă părinții, de fapt, copiii?
Stimați colegi și cetățeni,
Din cauza numărului insuficient de grădinițe de stat distribuite la nivel național, părinții sunt nevoiți să apeleze la serviciile anumitor centre de îngrijire pentru copii, multe dintre acestea fiind înființate ca simple firme, nefiind acreditate de către Ministerul Educației, funcționează fără autorizații și, pentru a-și desfășura activitatea, angajează personal necalificat ori personal care nu dispune de competențele necesare îngrijirii și educării copiilor. Mai mult decât atât, deși multe dintre aceste centre înființate ca SRL-uri nu oferă copiilor și părinților nici măcar „beneficiile” ce survin ca urmare a angajării unui personal calificat, empatic, capabil ori care să ofere copiilor un nivel adecvat de îngrijire, multe dintre acestea impun părinților taxe considerabile doar pentru ca, mai apoi, copiii care au fost lăsați în grija personalului centrului să fie jigniți, bătuți și amenințați.
Un centru educațional din Popești-Leordeni, ce se prezintă în Contractul Educațional ca fiind o unitate de învățământ privată și care reprezintă, de fapt, o firmă ce are ca obiect de activitate îngrijirea zilnică pentru copii și care, de asemenea, nu face parte din rețeaua școlară a județului Ilfov, reprezintă un astfel de centru unde părinții sunt taxați pentru ca, mai apoi, copiii lor să fie abuzați verbal și fizic. Deși în cadrul Contractului Educațional se prezintă ca fiind o unitate de învățământ privată, putem afirma faptul că firma nu respectă nici măcar propriul obiect de activitate (întrucât nu putem considera obiectul de activitate, respectiv „îngrijirea zilnică pentru copii”, ca fiind îndeplinit prin metode precum jignirea și amenințarea ).
În situația acestui centru, „taxa lunară de jignire și amenințare” se situează între 1.200 și 1.750 de lei, fiind adăugată o penalizare de 25 de lei pentru fiecare jumătate de oră de întârziere a părinților la preluarea copiilor. Nu ne putem decât imagina frustrarea și indignarea personalului care a fost nevoit să mai petreacă încă o jumătate de oră în prezența copiilor, o frustrare atât de pronunțată încât a fost nevoie de o taxare suplimentară cu încă 25 de lei. Câte amenințări și jigniri au fost suplimentate de această taxă ne putem doar întreba. Câte astfel de „centre ale groazei pentru copii” sunt în România? Câți copii nu vorbesc din cauza fricii de a nu fi bătuți și jigniți? Câte astfel de centre sunt, într-un final, descoperite? În cele din urmă, câți părinți plătesc sume considerabile unor astfel de centre, considerând că personalul va avea grijă de copiii lor cât timp ei muncesc pentru a achita serviciile de îngrijire?
Experiența tragică din cadrul centrului educațional din Popești-Leordeni, ce a implicat traume permanente copiilor și indignare părinților și a marcat o țară întreagă, a întărit convingerea că oricine poate lucra într-un astfel de centru înființat sub forma unei societăți comerciale și că oricine lucrează într-un astfel de centru poate „educa” și oferi „îngrijire” copiilor, indiferent de prezența ori absența unei formări sau înclinaţii pentru activitatea pedagogică. În situația în care angajatorii firmei nu solicită în mod expres din partea posibililor angajați competențe specifice de predare ori de îngrijire, copiii sunt expuși unui pericol constant, SRL-urile nefiind acreditate de Ministerul Educației și nefiind controlate de instituțiile abilitate. Adițional, părinții sunt obligați să achite sume enorme pentru a-și lăsa copiii în grija personalului centrelor/firmelor, neavând garanții asupra calității educației ori asupra calității îngrijirii.
Nu putem afirma cu exactitate câte astfel de cazuri de abuz verbal și fizic asupra copiilor s-au petrecut și se petrec zilnic în cadrul centrelor de îngrijire ce funcționează sub forma SRL-urilor, însă, dată fiind lipsa de acreditare și de reglementare a acestora, este obligatorie acordarea unei atenții sporite din partea autorităților până la apariția momentului în care acestea vor fi supuse reglementărilor necesare. Întrucât numărul insuficient de grădinițe și de creșe de stat distribuite la nivel național îi forțează pe părinți să găsească soluții alternative, este esențială supunerea instituției de îngrijire unei verificări amănunțite de către ei, cu ajutorul ARACIP, verificare ce trebuie efectuată și de către autoritățile competente prin Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului, care ar trebui să desfășoare controale spontane, pentru a se asigura de buna purtare a angajaților față de copii.
Nu există răspunsuri