Albișteanu Mihail – declarație de presă – Scoateţi Moldova din izolare!

De 31 de ani Moldova a fost lăsată de izbelişte de guvernanţii de la Bucureşti, fiind tratată ca o “rudă săracă”. La nivel regional şi local s-au discutat diverse proiecte care vizau dezvoltarea regiunii de NE sau dezvoltarea Moldovei în general, dar acestea păcătuiau prin aceea că nu îşi coordonau obiectivele, astfel că cel mai adesea ajungeau, cu largul concurs al Centrului, să se încurce unul pe celălalt.

Capitala a încurajat rivalităţile locale, judeţene, pentru ca rezultatul să fie cel previzibil şi uşor constatabil astăzi: Moldova nu are autostrăzi şi nici alte realizări importante în domeniul infrastructurii. Ca deputat de Iaşi, voi susţine permanent că Autostrada Moldovei, A8, este vitală pentru Iaşi, ca şi şoseaua de centură, acestea fiind obiective de infrastructură fără de care oraşul se va sufocă din punct de vedere economic. Legea pentru construirea autostrăzii A8 există, dar guvernanţii nu se grăbesc să pună proiectul în lucru. De 31 de ani, guvernanţii ignoră judeţul Iaşi, al doilea din ţară ca număr de populaţie, oraşul Iaşi având cea mai mare creştere a zonei metropolitane, în România, după Bucureşti. Ieşenii şi cele trei asociaţii civice care şi-au propus de câţiva ani să militeze pentru dezvoltarea Moldovei şi pentru realizarea A8 au început să spere odată cu şansa pe care România a primit-o, de a accesa fonduri prin PNRR. Părea şansă ideală pentru a scoate Moldova din subdezvoltare şi pentru a asigura oraşului Iaşi măcar o legătură rutieră decentă cu restul ţării.Însă, din ceea ce s-a aflat în spaţiul public în legătură cu ceea ce PNRR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţa) prevede pentru judeţul Iaşi, se pare că, în ceea ce priveşte autostrăzile, se vor construi doar 3 tronsoane, dintre care două abia dacă ating marginile judeţului Iaşi, în timp ce despre o porţiune doar din centura ocolitoare a Iaşilor se vorbeşte ca despre o nesigură posibilitate.

Principalele trei proiecte care urmează să fie incluse în PNRR vizează construcţia tronsoanelor de autostradă Focşani – Bacău şi Bacău – Paşcani, care fac parte din A7, şi a unei rute de 30-50 km între Leghin/Pipirig (NȚ) şi localitatea Moţca (jud. Iaşi), porţiune ce reprezintă unul dintre “capetele” sectorului montan al A8. Însă dacă pentru tronsoanele din A7 ar urma lansarea licitaţiilor de execuţie până la sfârşitul anului în curs, pentru sectorul din A8 încă nu a fost lansată o dată certă.De asemenea, PNRR ar trebui să includă construirea unui drum alternativ de intrare în municipiul Iaşi, pe relaţia Leţcani – Uricani, însă studiul de fezabilitate este în lucru doar pe porţiunea Uricani – Dacia, iar CJ Iaşi şi Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri se acuză reciproc de nerealizarea întocmirii documentaţiei tehnice.

Deci, în lipsa implicării adecvate a autorităţilor centrale, şansele de a se realiza A8 sunt extrem de reduse. Asta, deşi România ar trebui să vadă această autostrada ca pe un obiectiv strategic, de interes naţional, pentru că A8 – autostrada Târgu Mureş – Iaşi, ar trebui prelungită, cât de curând, până la Chişinău, pentru a deveni cu adevărat Autostrada (re)Unirii Basarabiei cu Patria mamă, România.

Desigur, acesta este doar un prim pas, care ar trebui să fie urmat de realizarea altor proiecte majore de infrastructură, cum ar fi, spre exemplu, proiectul Prutului navigabil, care prin învestirea a doar 2 miliarde de euro (nu sunt bani mulţi, dacă avem în vedere că domnul Emil Boc cere un miliard de euro pentru a construi metrou în Cluj) ar aduce beneficii incalculabile cooperării economice transfrontaliere între România şi R. Moldova şi, pe cale de consecinţă, marelui proiect al Unirii. Punerea de comun acord a politicienilor de toate culorile din cele 8 judeţe ale Moldovei reprezintă un deziderat de maximă importanţă pentru realizarea proiectelor economice şi de infrastructură ale acestei regiuni istorice. Nu trebuie ca judeţele Moldovei să se bată în proiecte, contrapunându-le unul celuilalt.

Trebuie să ieşim din logica lui “sau/sau” şi să intrăm în logica lui “şi/şi”: şi A8 şi A7 şi A13 şi Autostrada Nordului şi centura Iaşilor şi cea a Bacăului şi Prutul navigabil.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

În vizita sa în Munchen cu ocazia Campionatului European de Fotbal, George Simion s-a întâlnit și cu românii stabiliți în Germania, cărora le-a mulțumit pentru susținere și le-a vorbit despre sistemul corupt care a acaparat țara. „Mulțumesc că ne-ați votat, mulțumesc că mulți dintre voi sunteți […]
Alianța pentru Unirea Românilor și-a lansat sâmbătă, 15 iunie, candidatul la alegerile prezidențiale, în persoana lui George Simion. Evenimentul a avut loc la Arenele Romane, în prezența a peste 7.000 de membri și simpatizanți AUR. „Noi știm să depunem efort. Poate de aceea sunt singurul care […]
Președintele Consiliului Național de Conducere al AUR, Claudiu Târziu, a declarat astăzi, la Bruxelles, că au trecut trei zile de la închiderea urnelor și, totuși, președintele AEP Toni Greblă refuză să explice de ce nu se anunță rezultatele finale. „Încercăm să înțelegem cum e posibil ca […]
Adrian Axinia, deputat AUR, a atras atenția, în cadrul unei declarații susținută la Bruxelles, asupra numărului uriaș de voturi declarate nule atât la alegerile europarlamentare, cât și la cele locale. „România este un stat capturat, iar puterea politică de la București, efectiv, a asasinat democrația. Spun […]
Prim-vicepreședintele AUR, Marius Lulea, susține că democrația este pusă sub semnul întrebării, în contextul în care 5% din voturile românilor exprimare la alegerile europarlamentare au fost anulate. „Într-un stat condus de hoți, nu se putea altfel decât ca aceste alegeri să fie fraudate, pornind de la […]
AUR a reușit la alegerile din 9 iunie un scor istoric. După doar 4 ani de la înființare, AUR este a doua forță politică a României după alianța comasaților. Am reușit ca în 4 ani de zile aproape să ne triplăm numărul de voturi obținute, de […]