Adresată: Ministerului Educației
De către Domnul senator: Adrian Costea
Circumscripţia electorală: 23 Ialomița
Grupul Parlamentar: AUR
Şedinţa Senatului din data de: 26 martie 2024
Obiectul interpelării: Armonizarea cadrului legislativ în scopul funcționării în condiții optime a sistemului de învățământ
Stimată doamnă ministru,
Ultimele cazuri prezentate în mass-media, despre care nu voi detalia în prezenta interpelare, au adus un însemnat prejudiciu de imagine școlii românești. Un prejudiciu de imagine care se va menține multă vreme având în vedere maniera tendențioasă a unei însemnate părți a mass-mediei românești, aceea de a reflecta disfuncționalitățile din sistem, mergând până la generalizare, în detrimentul unei prezentări obiective.
O problemă stringentă este neconcordanța noii legi a învățământului preuniversitar cu regulamentele interne de funcționare a unităților de învățământ: Statutul elevului, respectiv Regulamentele de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP). Nici până la acest moment nu s-a definit o procedură clară privind sancționarea elevilor prin exmatriculare. Dacă în legea 198/2023, exmatricularea din învățământul obligatoriu de 12 clase este permisă, citez: ˶în situații foarte grave, când prezenţa elevului în şcoală pune în pericol siguranţa elevilor sau a personalului din şcoală, afectând dreptul la educaţie, respectiv la muncă.” (situații care, în opinia mea, vor fi destul de dificil de evaluat din punct de vedere juridic), în Statutul Elevului –de exemplu- exmatricularea elevilor din învățământul obligatoriu este strict interzisă.
Nu voi milita niciodată pentru decizii abuzive de exmatriculare care să contribuie la bilanțul trist al abandonului școlar. Dar statutul de elev nu este numai un drept, ci și o obligație a unei conduite a unui viitor cetățean. Drept urmare, vă adresez următoarele întrebări:
- Lipsa prevederii unei sancțiuni maxime pentru actele de indisciplină extremă ar putea crea un context favorabil impunității?
- Cum veți reglementa și rezova dilema exmatriculării din învățământul obligatoriu?
- De asemenea, în virtutea unui spațiu al respectului reciproc, așa cum ar trebui să fie școala românească, care este poziția Ministerului Educație privind necesitatea unei legi de protecție a cadrului didactic prin conferirea statutului de autoritate publică?
Nu există răspunsuri