Stimați colegi,
Am decis să vă aduc în atenție un caz din circumscripția electorală pe care o reprezint, generat de un Cod Administrativ poate mult prea permisiv și alcătuit pe principiul bunei-credințe.
În urma alegerilor locale parțiale din data de 27 iunie, anul curent, a fost validat de votul popular ca primar al comunei Gura Ialomiței candidatul Nicu Biserică cu un scor care, în condițiile unor alegeri în două tururi, i-ar fi permis adjudecarea postului încă din turul întâi.
Profitând de un cadru legislativ ambiguu și de un sistem de justiție care preferă să se încarce de procese inutile în detrimentul cazurilor cu adevărat importante, un anume cetățean a cărui candidatură nu a fost acceptată din simpul motiv că nu domiciliază în localitatea în care s-au desfășurat alegerile, a blocat în instanță validarea primarului ales. În trecut, acest justițiar fără cauză a blocat într-un mod similar validarea primarului ales în orașul Țăndărei în septembrie 2020. Numele și prenumele acestuia sunt total irelevante pentru o ședință a Senatului României.
Articolul 149, alineatul 4 din Codul Administrativ, prevede următoarele: În termen de 2 zile de la aducerea la cunoștință publică, cei interesați pot formula apel împotriva încheierii judecătoriei de validare sau invalidare a alegerii primarului la tribunal. Acest instrument legislativ
a permis celui anterior menționat să solicite Prefecturii, după lungi tergiversări ale instanței, constatarea faptului că primarul ales din Gura Ialomiței nu mai poate fi validat, având în vedere nedepunerea jurământului în termen de 60 de zile de la organizarea alegerilor. Prin urmare, scopul urmărit de reclamant este unul evident.
În tot acest timp, în cadrul Consiliului Local a avut loc o alegere de viceprimar fără cvorumul legal în ședința din data de 9 august, fapt constatat și de Instituția Prefectului Ialomița și semnalat în presa locală. În condiții normale, alegerea viceprimarului are loc după validarea mandatului primarului. Acest demers este unul illegal și se poate constitui într-un precedent periculos.
În concluzie, într-o democrație funcțională, voința majorității cetățenilor este suverană și trebuie respectată, atât în alegerea directă a conducătorilor, cât și în activitatea organelor reprezentative.
În ceea ce mă privește, am solicitat printr-o adresă o intervenție promptă a Prefectului județului în speranță că punerea în comun a eforturilor a debloca situația de la Gura Ialomiței, acolo unde este nevoie de mai multă administrație și de mai puțină politică. Important de menționat: de aproape doi ani, această localitate se află sub un interimat permanent după moartea primarului ales în 2016, Cristi Lambru, eveniment nefericit urmat la scurt timp de decesul succesorului său, Iulian Ionașcu. Asistăm la o situație de blocaj administrativ dublată de dramatism.
Nu solicit o modificare a Codului Administrativ astfel încât mandatul unui primar să devină unul imperativ, ci un demers de armonizare a legislației astfel încât să prevină declanșarea unor astfel de anomalii care aduc deservicii cetățenilor.
Nu există răspunsuri