Adresată de către domnul/doamna senator: Adrian Costea
Circumscripţia electorală: 23
Grupul Parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor (AUR)
Şedinţa Senatului din data de: 11 octombrie 2023
Titlul declaraţiei politice: Despre cererile nerezonabile ale Comisiei Europene.
Stimați colegi,
Au ajuns în Parlament Comunicările Comisiei Europene – documentele de lucru aferente Semestrului European 2023 „Pachetul de primăvară”: Analiza aprofundată a României 2023, Raportul de Țară 2023 privind România, propunerea de Recomandare a Consiliului privind Programul național de reformă al României pentru 2023 și avizul Consiliului UE privind Programul de convergență al României pentru 2023.
României i se solicită să stingă focuri provocate chiar de politicile Comisiei Europene, gândite și recomandate de birocrația Uniunii Europene, implementate apoi de statele membre.
Consider problematică evaluarea pe care o face Comisia Europeană României în aceste documente. Este cea mai bună dovadă a paternalismului excesiv de care dă dovadă executivului european.
Comisia afirmă în aceste documente că România are vulnerabilități privind balanța externă, fiind semnalate existența unor probleme structurale și dezechilibre excesive, îi impută deficitul guvernamental prea mare (6,2% din PIB în 2022) și îi
cere să reducă acest deficit. Comisia cere României implementarea integrală a reformei pensiilor și reformelor fiscale din PNRR.
Dar, în evaluarea ei, Comisia Europeană nu ține cont că mare parte din aceste probleme structurale au fost și sunt cauzate chiar de propriile ei cerințe.
Deficitul excesiv este cauzat în mare parte de cerințele impuse chiar de Comisia Europeană. Nu mai este un secret că pandemia de Covid-19 a afectat grav România prin măsurile aberante impuse de Bruxelles (lock-down, blocaje economice, import de vaccinuri inutile, chiar dăunătoare).
De asemenea, este de notorietate și faptul că războiul din Ucraina a afectat și continuă să afecteze serios România, inclusiv prin impactul cerealelor ucrainene care au inundat piața românească în loc să se limiteze doar la un simplu tranzit, dar și prin alte ajutoare consistente, unele nici măcar comunicate public.
Cât despre ceea ce unele voci lucide (în Germania sau Olanda de pildă) au numit „nebunia verde”, Comisia ne-a impus măsuri exagerate și dezavantajoase, invocând țintele absurde privind tranziția verde, schimbările climatice, decarbonizarea, reducerea emisiilor de CO2 sau metan, neutralitatea climatică. Ne-am aliniat fără crâcnire programelor și pachetelor europene precum Pactul Verde, „Pregătiți pentru 55” (Fit for 55) etc., care au devenit „biblia” noastră în materie de energie.
Aceste cerințe sunt excesive și împovărează mult economia noastră națională, deși contribuția României la schimbările climatice este infimă. Aceste cerințe nu fac decât să ducă la dezindustrializarea noastră și transferul producției industriale în țări precum China și altele care nu au reglementări și restricții în acest sens.
Este o politică dezavantajoasă, chiar sinucigașă, care face economiile europene să devină necompetitive pe piața globală. Angajamentul României de a elimina producția de energie pe bază de cărbune / lignit până cel mai târziu 2032 este prea ambițios. Termene mai lungi trebuiau negociate cu Comisia. Noi însă eliminăm aceste capacități și resurse chiar mai devreme decât ne-am angajat, în detrimentul nostru. Țintele pentru creșterea producției de energie din surse regenerabile sunt nerealiste și cu un impact negativ pentru economia românească.
Nu trebuie negată existența și a altor probleme reale, structurale, pentru care vina n-o poartă Comisia, ci slaba prestație a celor care guvernează pe plan intern. Se recunoaște public că evaziunea fiscală este în România de 150 miliarde lei pe an. Adică pierdem 30
miliarde euro pe an doar din evaziune. Fondurile din PNRR sunt 29 miliarde euro în 7 ani. Se face mare caz de PNRR, dar România pierde într-un singur an o sumă egală cu toți banii din PNRR în 7 ani. Asta nu este vina Comisiei Europene, ci a unor politici fiscale dezastruoase și a incapacității ANAF / Ministerului de Finanțe de a colecta în special taxele marilor contribuabil.
Așadar, a nu se interpreta această ca pe un reproș făcut exclusiv Comisiei Europene, ci ca pe o critică de îmbunătățire. Pledez pentru euro-discernământ și euro-responsabilizare.
Nu există răspunsuri