Adresată: Domnului Ministru Marius Budăi,
Ministrul Muncii si Protecției Sociale
De către: dl. Deputat Acatrinei Dorel Gheorghe
dl. Deputat Pușcașu Lucian Florin
Circumscripția electorală nr.35, Suceava
Grup Parlamentar AUR
Obiectul întrebării: Eliminarea inechitățile salariale din sistemului bugetar!
Domnule ministru,
Tema salarizării personalului bugetar este una mereu actuală şi foarte complexă, iar iniţiativa „unificării” legislaţiei salarizării din sistemul public sub umbrela unor principii este una destul de dificilă, întrucât cadrul normativ în materie are aproximativ 1.200.000 de destinatari – salariaţi bugetari şi instituţii care aplică dispoziţiile legale.
În ultimii ani au fost adoptate mai multe legi si modificări la legea salarizarii unitare a personalului plătit din fonduri publice. Acestea nu au adus o însă o salarizare unitară (chiar dacă acesta a fost scopul declarat) şi nici o simplificare a salarizării, dimpotrivă au creat discrepanţe şi mai mari între salariaţii bugetari, chiar şi în cadrul aceloraşi categorii profesionale. Explicaţia acestui fapt este simplă: legile respective nu s-au aplicat efectiv niciodată în ceea ce priveşte stabilirea salariilor, ci s-au aplicat doar dispoziţiile tranzitorii din cadrul acestora ori sunt cazuri cînd sunt aplicabile tot vechile legi de salarizare, cu unele ajustări instituite prin includerea unor sporuri şi adaosuri în baza salarială prin eliminarea lor ca elemente separate ale salariului.
Salarizarea unitară a personalului plătit din fondurile publice este un deziderat pe care și l-au propus toate guvernele postdecembriste pentru eliminarea discrepanțelor și inechităților în domeniul salarizării sistemului bugetar.
Schimbarea concepţiei unui sistem de salarizare (prin modificarea coeficienţilor de ierarhizare şi a valorilor de referinţă, ori după caz, prin stabilirea unor salarii nominale pentru personalul bugetar ori prin orice altă formă de salarizare), prin reaşezarea ierarhiei funcţiilor şi a salariilor, implică întotdeauna ajustări în plus sau în minus faţă de salariile în plată. De asemenea, Guvernul este pus în faţa respectării unor principii fundamentale, cum sunt: principiul nediscriminării, principiul stabilităţii raporturilor juridice, principiul neretroactivităţii legii noi (ultimele două traduse în această materie prin „teoria drepturilor câştigate”), principiul previzibilităţii normelor juridice care sunt esențiale într-un stat de drept.
Trebuie să faceți o prioritate din reducerea disfuncționalităților de încadrare în sistemul public, prin eliminarea inechităților de salarizare pentru funcții egale și muncă egală în cadrul instituțiilor statului.
În toate cazurile nu este normal să existe discrepanțe salariale mari între ministere sau chiar în cadrul aceluiași minister, cum nu este normal să existe discrepanțe salariale mari între autoritățile publice centrale și cele locale și chiar discrepanțe între salarizarea autoritățile publice locale.
Reforma în domeniu salarizării unitare prevede ca raportul între salariul minim pe economie și cel mai mare salariu din sistemul bugetar sa fie de maximum 1 la 12, unde 12 este nivelul salarial al președintelui României.
Considerăm că discrepanțele salariale trebuie ajustate la un raport de 1 la 8 prin majorarea salariilor mici și trebuie eliminate inechitățile dintre bugetarii din aceeași categorie profesională ori care fac aceeași muncă sau o muncă similară.
Față de această situație solicităm să ne răspundeți la următoarea întrebare:
Când veți elimina inechitățile din domeniul salarizării sistemului bugetar și veți aplica principiul la muncă egală și funcții similare să fie acordată o salarizare egală?
Nu există răspunsuri