Acatrinei Dorel și Pușcașu Lucian – întrebare parlamentară către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale – Eliminarea inechitățile salariale din sistemul bugetar.

Adresată:       Domnului Ministru Marius Budăi,
                     Ministrul Muncii si Protecției Sociale

De către:     dl. Deputat Acatrinei Dorel Gheorghe

                  dl. Deputat Pușcașu Lucian Florin

Circumscripția electorală nr.35, Suceava

Grup Parlamentar AUR

Obiectul întrebării: Eliminarea inechitățile salariale din sistemului bugetar!

Domnule ministru,

            Tema salarizării personalului bugetar este una mereu actuală şi foarte complexă, iar iniţiativa „unificării” legislaţiei salarizării din sistemul public sub umbrela unor principii este una destul de dificilă, întrucât cadrul normativ în materie are aproximativ 1.200.000 de destinatari – salariaţi bugetari şi instituţii care aplică dispoziţiile legale.

În ultimii ani au fost adoptate mai multe legi si modificări la legea salarizarii unitare a personalului plătit din fonduri publice. Acestea nu au adus o însă o salarizare unitară (chiar dacă acesta a fost scopul declarat) şi nici o simplificare a salarizării, dimpotrivă au creat discrepanţe şi mai mari între salariaţii bugetari, chiar şi în cadrul aceloraşi categorii profesionale. Explicaţia acestui fapt este simplă: legile respective nu s-au aplicat efectiv niciodată în ceea ce priveşte stabilirea salariilor, ci s-au aplicat doar dispoziţiile tranzitorii din cadrul acestora ori sunt cazuri cînd sunt aplicabile tot vechile legi de salarizare, cu unele ajustări instituite prin includerea unor sporuri şi adaosuri în baza salarială prin eliminarea lor ca elemente separate ale salariului.

Salarizarea unitară a personalului plătit din fondurile publice este un deziderat pe care și l-au propus toate guvernele postdecembriste pentru eliminarea discrepanțelor și inechităților în domeniul salarizării sistemului bugetar.

Schimbarea concepţiei unui sistem de salarizare (prin modificarea coeficienţilor de ierarhizare şi a valorilor de referinţă, ori după caz, prin stabilirea unor salarii nominale pentru personalul bugetar ori prin orice altă formă de salarizare), prin reaşezarea ierarhiei funcţiilor şi a salariilor, implică întotdeauna ajustări în plus sau în minus faţă de salariile în plată. De asemenea, Guvernul este pus în faţa respectării unor principii fundamentale, cum sunt: principiul nediscriminării, principiul stabilităţii raporturilor juridice, principiul neretroactivităţii legii noi (ultimele două traduse în această materie prin „teoria drepturilor câştigate”), principiul previzibilităţii normelor juridice care sunt esențiale într-un stat de drept.

Trebuie să faceți o prioritate din reducerea disfuncționalităților de încadrare în sistemul public, prin eliminarea inechităților de salarizare pentru funcții egale și muncă egală în cadrul instituțiilor statului.

În toate cazurile nu este normal să existe discrepanțe salariale mari între ministere sau chiar în cadrul aceluiași minister, cum nu este normal să existe discrepanțe salariale mari între autoritățile publice centrale și cele locale și chiar discrepanțe între salarizarea autoritățile publice locale.

Reforma în domeniu salarizării unitare prevede ca raportul între salariul minim pe economie și cel mai mare salariu din sistemul bugetar sa fie de maximum 1 la 12, unde 12 este nivelul salarial al președintelui României.

Considerăm că discrepanțele salariale trebuie ajustate la un raport de 1 la 8 prin majorarea salariilor mici și trebuie eliminate inechitățile dintre bugetarii din aceeași categorie profesională ori care fac aceeași muncă sau o muncă similară.

Față de această situație solicităm să ne răspundeți la următoarea întrebare:

          Când veți elimina inechitățile din domeniul salarizării sistemului bugetar și veți aplica principiul la muncă egală și funcții similare să fie acordată o salarizare egală?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Astăzi, românii din întreaga țară au demonstrat încă o dată că spiritul unirii nu este doar o pagină din istorie, ci un ideal viu, care ne dă forța de a lupta pentru viitorul și libertatea noastră. Cu ocazia Micii Uniri, AUR a organizat marșuri patriotice la […]
“Sebastian Burduja a descoperit, brusc și surprinzător, apa caldă! După ani de zile de negare și plecăciune în fața politicilor impuse de Bruxelles, acum vin senin și se prefac că sunt îngrijorați că Green Deal este nociv. Domnule Burduja, românii nu suferă de amnezie! Prin angajamentele […]
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) s-a reunit miercuri, 22 ianuarie, în cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Național de Conducere (CNC). În privința alegerilor prezidențiale, AUR a votat în unanimitate pentru reintrarea în cadrul constituțional prin reluarea turului 2 al alegerilor prezidențiale. Totodată, în perspectiva organizării unei […]
AUR condamnă ferm refuzul majorității parlamentare PSD-PNL-UDMR de a introduce pe ordinea de zi a plenului Senatului solicitarea noastră pentru convocarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului, esențială pentru revenirea la un cadru constituțional legitim. Reprezentanții PSD, PNL și UDMR au votat împotriva solicitării AUR în Biroul […]
“Bazându-se pe cei 28 de miliarde de euro din PNRR, guvernul a încheiat contracte de 42 de miliarde de euro. Pentru a plăti cele 42 de miliarde de euro, Guvernul a reușit să încaseze de la Uniunea Europeană puțin peste 9 miliarde de euro, din care […]
Alianța pentru Unirea Românilor solicită Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituțională cu privire la Ordonanța de Urgență pentru organizarea alegerilor prezidențiale, în contextul în care modificările aduse legislației electorale, adoptate în mod netransparent, afectează grav drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor români. Printr-o încercare disperată de […]