Domnul Dorel-Gheorghe Acatrinei:
Domnule preşedinte,
Tema declaraţiei politice de astăzi este “«Generaţia fără manuale» dă piept cu Evaluarea Naţională”.
Doamnelor şi domnilor parlamentari,
Domnule ministru al educaţiei Sorin Cîmpeanu,
Absolvenţii de clasa a VIII-a au susţinut în aceste zile examenul de Evaluare Naţională. Candidaţii de azi reprezintă prima generaţie de elevi care a început şcoala cu clasa pregătitoare. Tot ei sunt primii elevii care au învăţat din clasa a V-a programe noi, dar care nu au avut manuale la timp pe bănci în niciun an de gimnaziu, fiind numiţi şi “generaţia fără manuale”. Chiar şi în clasa a VIII-a au fost probleme cu manualele de limba română.
Aceşti copii au trecut prin toate modificările şi au dat Evaluarea Naţională după modele noi, pentru care nu au fost pregătiţi. Au avut doar un an la dispoziţie să se pregătească, iar acest an a început haotic şi a continuat la fel. Este un an experimental, desfăşurat în cea mai mare parte online, care va afecta foarte mulţi copii, mai ales pe cei care nu au avut acces online.
Din mass-media aflăm că subiectele sunt concepute într-un format nou şi presupun o “recalibrare” a predării, cadrele didactice fiind nevoite să se axeze pe măsurarea competenţelor, în schimbul tocelii tradiţionale. Subiectele, în opinia cadrelor didactice, sunt structurate într-un crescendo, în funcţie de nivelele cognitive şi cu probleme puse în context, legate de viaţa reală, şi nu abstracte, centrate şi pe gândirea şi creativitatea elevilor, nu doar pe memorarea mecanică a unor comentarii.
Foarte mulţi părinţi ai elevilor de clasa a VIII-a sunt revoltaţi vizavi de această schimbare, după ce patru ani la rând copiii lor s-au confruntat cu lipsa noilor manuale la fiecare început de an şcolar, manuale care promiteau o aerisire a programei şcolare, o descongestionare a materiilor, la care se adaugă defectuoasa predare sau mai bine spus nepredare online.
Faptul că au existat dificultăţi şi erori ce au apărut în cadrul licitaţiilor pentru manuale şi faptul că aceste lucruri au fost aspru criticate şi comentate cu vehemenţă de către factorii implicaţi în procesul de învăţământ, dar şi de mass-media, nu este o scuză plauzibilă pentru cei responsabili, pentru că pe tot teritoriul Uniunii Europene se pot contesta licitaţiile, dar numai noi am creat o “generaţie fără manuale”.
Elevii de astăzi sunt a doua promoţie care susţine Evaluarea Naţională în stare de alertă şi aş spune că sunt generaţia cea mai încercată faţă de noile provocări generate de pandemie.
“Omul gospodar îşi face iarna car şi vara sanie”, spune un vechi proverb românesc uitat parcă în zilele noastre.
Faţă de această situaţie, vă solicităm să vă exprimaţi public, domnule ministru al educaţiei Sorin Cîmpeanu, dacă şi în anul şcolar 2021-2022 va continua experimentul pe copiii noştri, dacă aceşti copii vor avea în sfârşit manuale şi dacă veţi aduce un dram de predictibilitate şi normalitate cu privire la situaţia semnalată.
Vă mulţumesc.
Deputat de Suceava, Dorel-Gheorghe Acatrinei.
Nu există răspunsuri