Gianina Șerban – Întrebare parlamentară – Stadiul proiectelor majore de infrastructură rutieră și feroviară și sustenabilitatea finanțării acestora

Adresată:

Domnului Ciprian-Constantin ȘERBAN, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

De către: Deputat Gianina ȘERBAN

Circumscripția electorală: nr. 25 Ilfov

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 04.11.2025

Obiectul întrebării: Stadiul proiectelor majore de infrastructură rutieră și feroviară și sustenabilitatea finanțării acestora

 

Stimate domnule ministru,

Conform datelor comunicate de Asociația Pro Infrastructura (API), România se află anul acesta într-un punct critic al dezvoltării infrastructurii de transport, confruntându-se cu întârzieri semnificative, constrângeri bugetare și riscuri de blocaj în derularea proiectelor majore.

API semnalează o supracontractare a proiectelor rutiere de peste patru ori bugetul european disponibil, ceea ce poate duce la epuizarea fondurilor de plată începând cu luna septembrie 2025. Această situație ar putea afecta serios companiile care activează simultan pe mai multe șantiere, în special cele implicate în construcția autostrăzii A7.

În plus, deși investițiile totale în infrastructura rutieră și feroviară sunt estimate la aproximativ 40 miliarde de euro până în 2030, există semnale că o parte semnificativă din fondurile PNRR riscă să fie pierdută din cauza întârzierilor. Mai mult, obiectivul de 1.500 km de autostrăzi și drumuri expres până la finalul anului pare imposibil de atins, în condițiile în care, până la jumătatea lui 2025, au fost inaugurați doar 55 km.

Totodată, proiectul european SAFE (Security Action for Europe) ar putea reprezenta o oportunitate strategică pentru România, oferind finanțare pentru infrastructură duală (civilă și militară). Cu toate acestea, informațiile despre proiectele propuse de România rămân limitate, iar transparența în privința prioritizării lor este redusă.

În acest context, domnule ministru, vă rog să aveți amabilitatea de a-mi răspunde la următoarele întrebări:

1. Care este situația actualizată a contractelor de infrastructură rutieră și feroviară, inclusiv procentul de execuție fizică și financiară pentru proiectele majore aflate în derulare?

2. Cum intenționează Ministerul Transporturilor să gestioneze riscul de epuizare a fondurilor destinate plăților către constructori în perioada următoare?

3. Ce măsuri de corecție sau prioritizare sunt avute în vedere pentru evitarea blocajelor generate de supracontractare?

4. În ce stadiu se află negocierile și proiectele depuse de România pentru finanțare prin mecanismul SAFE și care sunt criteriile de selecție pentru proiectele incluse în portofoliu?

Solicit răspuns în scris.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Deputatul AUR Fabian Radu denunță prăbușirea totală a credibilității lui […]