Domnul Vasile Nagy:
Vă mulţumesc.
Stimate domnule preşedinte,
Stimaţi colegi,
Declaraţia mea politică se numeşte “Transportul feroviar de călători” şi vizează un subiect extrem de important.
Dragi colegi deputaţi,
Cum au ajuns trenurile din România să circule cu viteze mai mici decât ale locomotivelor cu aburi din secolul al XVIII-lea? Foarte simplu. 592 de km de cale ferată sunt consideraţi periculoşi, în timp ce pe căile ferate sunt 1.236 de restricţii de viteză permanentă, cu o lungime totală de 1.335 km.
Din anii ’90 şi până în prezent numărul călătorilor a scăzut drastic, iar ponderea transportului feroviar de pasageri continuă să se menţină la un procent mic, de 20% din piaţa transporturilor.
Starea precară a infrastructurii şi faptul că doar 40% din reţea este electrificată sunt cunoscute de oficialii din transporturi.
Transportul pe calea ferată constituie baza pentru dezvoltarea oricărei ţări, de aceea dezvoltarea infrastructurii şi a sistemului de transport de călători şi marfă pe calea ferată trebuie să constituie o prioritate pentru România.
În România şi în Bulgaria trenurile de călători au întârzieri de zeci de minute şi circulă cu viteza cea mai mică din toată Europa.
Transportul feroviar trebuie să devină o opţiune majoră pentru efectuarea călătoriilor, atât pe distanţe scurte, cât şi pe distanţe medii şi lungi, şi să constituie o soluţie viabilă pentru reducerea congestionării reţelei rutiere.
Reţeaua feroviară existentă are o capacitate de transport suficientă încât să poată prelua cel puţin 26% din volumul total de transport de călători derulat în prezent pe reţeaua rutieră.
Deşi finanţarea din fonduri publice a serviciilor publice de transport feroviar al călătorilor a crescut cu circa 60% în perioada 2008-2017, s-a înregistrat o diminuare cantitativă cu circa 10% a ofertei de astfel de servicii.
Trebuie avute în vedere creşterea atractivităţii şi competitivităţii serviciilor de transport feroviar al călătorilor şi diversificarea gamei de servicii publice puse la dispoziţia clienţilor căii ferate; implementarea unor servicii de transport caracterizate prin frecvenţă ridicată a trenurilor şi prin intervale egale de succesiune, destinate călătoriilor interurbane; implementarea serviciilor de transport feroviar suburban în zonele metropolitane, destinate în principal preluării fluxurilor de navetişti specifice acestor zone.
Vă mulţumesc.
Nagy Vasile, deputat AUR, Arad.
Nu există răspunsuri