Către: Domnul Ștefan-Radu OPREA, Ministrul Economiei Antreprenoriatului și Turismului
De la: Domnul Silviu-Titus PĂUNESCU, Deputat AUR, circumscripţia electorală nr.23 IALOMIŢA
Obiectul întrebării: Piața de încărcare a buteliilor de aragaz
Stimate domnule ministru,
După tragicul eveniment de la Crevedia, dar și în urma controalelor dispuse de către autorități, piața de încărcare a buteliilor de aragaz a revenit la normal, recuperând prăbușirea de aproape 70% din ultimii zece ani, prin faptul că nu s-au mai încărcat butelii la skidurile auto.
Cu toate acestea, a apărut o nouă serie de probleme – reclamate de către Asociația Stațiilor GPL din România – anume, existența, în prezent, a unei crize acute de GPL pe piața din țara noastră. Momentan, GPL-ul necesar îmbuteliatorilor este asigurat atât din producția internă, cât și din export.
În prezent, exporturile de GPL sunt făcute de cei trei mari jucători de pe piață, Rompetrol Rafinare, OMV Petrom Petrobrazi și LukOil Petrotel, care, având un monopol pe piață, refuză constant livrarea și către piața internă, numeroasele solicitări alesolicitări ale Asociației fiind respinse.
Acest comportament al celor trei mari jucători de pe piața GPL-ului are o serie de consecințe care afectează înclusiv consumatorii finali, cetățenii, prin faptul că s-a reușit să se genereze o criză a buteliilor de aragaz încărcate cu GPL, stațiile de îmbuteliere supraviețuiesc doar cu GPL de import, livrat la prețuri exorbitante doar de câțiva traderi de profil, prețurile pentru materia primă – GPL Aragaz – au crescut artificial, implicit prețul final de vânzare al buteliilor încărcate cu GPL Argaz și, în plus, pericolul ca populația să se reîntoarcă la alimentarea buteliilor GPL la stațiile de carburanți auto, este cât se poate de real – ca să vă enumăr doar 4 din marile probleme semnalate.
Prin urmare, domnule ministru, vă rog să îmi răspundeți, punctual, următoarelor întrebări:
1.Când veți dispune o analiză și veți lua măsurile aferente pentru a elimina cauzele care duc la lipsa materiei prime GPL de pe piața internă?
2.Ce măsuri veți lua pentru a descuraja încărcarea buteliilor pentru aragaz cu GPL auto?
3.Cum intenționați să rezolvați problema majoră a parcului de butelii existente în circulație, captive skidurilor auto, așa cum se întâmplă de 10 ani, și care nu mai pot fi verificate de personal specializat și autorizat?
4.Când intenționați să implementați un program de verificare și înlocuire a buteliilor neconforme, mai ales a celor care au fost încărcate în stațiile de GPL auto și care au fost supuse unor șocuri de presiune, depășindu-se valorile producătorului și care sunt de ordinul milioanelor de bucăți, reprezentând un real pericol pentru populație?
5.Când veți iniția un demers prin care buteliile mai vechi de 30 de ani să fie scoase din uz și casate, indiferent de starea lor tehnică?
Nu există răspunsuri