Impozitarea retroactivă împinge transportatorii în faliment!
În ultimele luni suntem martorii unor acţiuni concertate ale statului român, inclusiv ale ANAF, care vizează fără echivoc distrugerea transportului românesc prin impozitarea retroactivă pe cinci ani a diurnelor.
Legislația primară ce reglementează acordarea diurnelor este legislația muncii. Articolele 44 și 46 din Codul Muncii prevăd expres că angajaților delegați/detașați au dreptul să li se acopere cheltuielile cu transportul și cazarea și, de asemenea, să primească o indemnizație (diurnă). Salariatul detașat pe teritoriul altui stat membru va rămâne subordonat angajatorului care l-a detașat, urmând ca pe durata detașării să desfășoare activitatea în interesul acestuia din urmă, așa cum este prevăzut și în legea 16/2017 (care reprezintă o implementare aproape identică a prevederilor directivei 96/71/CE).
Niciun stat nu are impozit pe diurnă. Diurna nu este un venit de natură salarială, este un drept al salariatului şi o obligaţie a companiei de a fi plătită unei persoane pe perioada în care aceasta se află fie în delegare, fie în detaşare. Peste tot în lume, aceste drepturi ale salariaţilor, aceste diurne nu sunt impozitate, pentru că ele sunt date salariatului să-i compenseze anumite inconveniente legate de faptul că este plecat de acasă.
Impozitarea diurnelor şoferilor firmelor de transport rutier ar însemna scoaterea de pe piaţa internaţională a companiilor româneşti.
Şoferii vor pleca şi vor lucra pentru firmele din străinătate. Firmele din Vest nu au nevoie de concurenţa firmelor româneşti, au nevoie de forţa de muncă din România şi nu înţeleg de ce Guvernul României nu ia o poziţie faţă de această problemă.
Nu există răspunsuri