Roman Nicolae – întrebare parlamentară către Ministerul Apărării Naţionale – Proiectul Statutului Cadrelor Militare.

Către: MINISTRUL APĂRĂRII NAȚIONALE

          DOMNUL Nicolae Ionel CIUCĂ

De la: ROMAN N. Nicolae

 Deputat AUR, circumscripția electorală nr. 10 Buzău

Subiectul întrebării: Proiectul Statutului Cadrelor Militare

Stimate domnule Ministru

          Justificat de noile situații și provocări în care se află Armata Română, Proiectul Statutului Cadrelor Militare nu se ridică la nivelul aspirațiilor, ci crează situații confuze, dificile pentru cadrele militare active și ieșite la pensie în diferite circumstanțe.

          Se crează discrepanțe majore, între militarii activi, care desfășoară acțiuni specifice în țară și cei care acționează în teatrele de operații/zonele de acțiuni militare. Conform acestui proiect, principala misiune a armatei noastre este

onorarea atribuțiilor asumate în plan internațional și nu îndeplinirea sarcinilor specifice pentru apărarea patriei. [Art. 57 alin. (1)]

Prin proiect se resping și/sau se limitează până la interzicere, drepturile cadrelor militare active, prin afirmații ambigue, interpretări subiective,  pe baza aprecierilor personale ale comandanților direcți. De asemenea, se interzice libertatea de opinie și se introduce cenzura asupra tuturor categoriilor de militari  activi și pensionări. [Art. 16]

Proiectul interzice, în mod neconstituțional, dreptul la asociere, participarea la mitinguri, ca “restrângeri”, adică nemaifiind permise tuturor militarilor, inclusiv pensionari. [Art. 15]

Există formulări cu înțeles dublu, dificil de acceptat, referitoare la atingerea demnității și prestigiului militarului și care nu sunt constituționale. [Art. 14 alin. (2) lit. c, art. 125 alin. (3)]

Este evidentă atitudinea aproape ostilă față de cadrele și personalul ostirii, care pot să-și dea viața pentru o cauză străină lor, în afara granițelor, dar nu au dreptul să fie tratați medical în străinatate.

Autorii proiectului nu au cuprins toate situațiile atunci când au definit cadrele militare active și cele ieșite la pensie. Nu au adus lămuriri privind relația juridică și instituțională cu rezervistul voluntar și nu au stabilit care este statutul acestuia. [Art. 2 lit. b) și c)]

Puterea comandantului direct, uneori discreționară, nu mai este valabilă și când se precizează drepturile financiare privind unele plăți și se face trimitere la hotărărea guvernului. De ce este această discrepanță: comandantul “restrânge”  drepturile, dar nu poate acorda drepturi financiare? [Art. 20 alin. (1), (9), art. 14 alin. (2) lit. c) și art. 125 lit.c)]

În gândirea unor pliticieni români contemporani folosirea termenului de “pensii militare de stat” este incert și cel puțin perimat! [Art. 23]

Se absolvă de răspundere cadrele militare, care, în exercitarea atribuțiilor, provoacă vătămări și produc prejudicii bunurilor altor persoane. Se urmărește crearea de premise pentru elaborarea altor legi, care să reglementeze drepturi mai largi unei/unor structuri militare? [Art. 29 alin. (3)]

Există o prevedere abuzivă, neconstituțională care precizează că “raporturile de serviciu ale cadrelor militare în activitate pot fi modificate în interesul serviciului, fără acordul acestuia”. Această atitudine sfidătoare, autoritară este în toate articolele referitoare la demisie, ignorându-se caracterul ei unilateral. [Art. 55 alin. (1) și art. 77 alin. (2)]

Împreună cu alte prevederi, cel puțin eronate, precizările referitoare la restrângerea drepturilor, în primul rând de acces la asistența medicală gratuită pentru membrii de familie, a pensionarilor militari, contribuie alături de alte astfel de precizări, din întregul conținut al proiectului la dezvoltarea imaginii tot mai neatractive față de profesia militară. [Art. 135 alin. (5)]

Acest proiect poate genera o atitudine negativă cu privire la lipsa preocupării conducerii Armatei Române față de personalul militar activ și cel ieșit la pensie, față de care nu își crează obligații, ci doar îl dorește aservit.

Prin urmare, domnule ministru, vă rog să-mi răspundeți dacă acesta este obiectivul general al acestui proiect?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) s-a reunit miercuri, 22 ianuarie, în cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Național de Conducere (CNC). În privința alegerilor prezidențiale, AUR a votat în unanimitate pentru reintrarea în cadrul constituțional prin reluarea turului 2 al alegerilor prezidențiale. Totodată, în perspectiva organizării unei […]
AUR condamnă ferm refuzul majorității parlamentare PSD-PNL-UDMR de a introduce pe ordinea de zi a plenului Senatului solicitarea noastră pentru convocarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului, esențială pentru revenirea la un cadru constituțional legitim. Reprezentanții PSD, PNL și UDMR au votat împotriva solicitării AUR în Biroul […]
“Bazându-se pe cei 28 de miliarde de euro din PNRR, guvernul a încheiat contracte de 42 de miliarde de euro. Pentru a plăti cele 42 de miliarde de euro, Guvernul a reușit să încaseze de la Uniunea Europeană puțin peste 9 miliarde de euro, din care […]
Alianța pentru Unirea Românilor solicită Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituțională cu privire la Ordonanța de Urgență pentru organizarea alegerilor prezidențiale, în contextul în care modificările aduse legislației electorale, adoptate în mod netransparent, afectează grav drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor români. Printr-o încercare disperată de […]
“Sâmbătă, în fața prefecturilor din întreaga țară, au avut loc manifestații impresionante organizate de Partidul AUR. Românii au ieșit să denunțe lovitura de stat din decembrie 2024, când primul tur al alegerilor prezidențiale a fost anulat, iar Klaus Iohannis și-a prelungit ilegitim mandatul după 21 decembrie. […]
Nu ne oprim! Democrația nu e de vânzare! Zeci de mii de români au ieșit astăzi în stradă, atât în țară, cât și în diaspora, pentru a cere alegeri libere și corecte, în contextul în care, de pe 22 decembrie, România are în fruntea țării un […]