„România educată!” trebuie să se îndrepte spre îmbunătățirea accesului la educație pentru copiii din medii defavorizate
România este țara cu cei mai mulți copii neșcolarizați. Unul din motive pentru care astăzi există atât de mulți copii neșcolarizați este sărăcia. Copiii care nu au adesea acces la o educație adecvată, deoarece familiile lor nu își permit să îi trimită la școală sau să le ofere resursele necesare pentru a învăța. Un alt factor este lipsa de infrastructură educațională adecvată în anumite zone rurale, lipsa de învățători sau de resurse educaționale potrivite.
În anul 2010, România avea 100.000 de copii neșcolarizați – 50.000 în ciclul primar și alți 50.000 în cel gimnazial. În 2021, numărul lor a urcat la 200.000, iar în 2022 avem 250.000 de asemenea copii, declară experții Băncii Mondiale pe probleme de Educație (A. Sava).
Astăzi, avem profesori care nu corespund funcției pe care o ocupă, unii dintre ei neavând nici măcar nivelul de pregătire adecvat. Amintim aici profesoara din Vaslui ce preda limba engleza claselor primare, dar nu era în stare să lege două fraze în engleză! Cum este posibil să permitem acest lucru, sau doar pentru că acești copii sunt din mediul rural nu au aceleași drepturi la educație precum cei din mediul urban.
Educației nu i se acordă un rol principal, analfabetismul funcțional atinge cote maxime, iar o parte din vină o și au profesorii care nu își dau interesul, care acceptă un loc de muncă fără să aibă dorința de a-i învăța pe copiii noștri. Doar 11% dintre copii României reușesc să înțeleagă ce citesc, adică din 3 milioane de copii, puțin peste 300 000 reușesc să citească și să înțeleagă textul. De când copiii intră pe ușa unei școli, modul de învățare este mecanic și toți reușesc să treacă clasele cu note bune, deoarece profesorii nu își dau interesul să le explice în mod particular, să insiste asupra unei probleme. Încă din anul 2018 de când s-a înființat programul “România educată!” se încearcă combaterea analfabetismului, dar nu se observă nicio îmbunătățire. Rata celor care nu știu să citească și să scrie este tot mare și este îngrijorător pentru anul 2023! În școlile din România, accentul nu se pune sub nicio formă pe dezvoltarea unui mod de gândire critic. Să vă fie rușine, ați făcut atâtea schimbări în sistemul de învățământ, dar niciuna în favoarea elevilor, inclusiv cu cele două legi ale educației! Vreți să vă remarcați, dar tot ce faceți este să puneți mai multă presiune pe elevi! Analfabetismul este o problemă majoră, iar dacă nu facem ceva în această privință, în curând țara asta va fi condusă de o grămadă de incapabili care nu sunt în stare să se exprime! Vrem să ne comparăm cu celelalte țări din UE, dar nivelul traiului nu ne permite. Copiii noștri încă merg pe jos kilometri întregi prin noroaie pentru a ajunge la școală.
– Cum aveți de gând, doamna ministru, să schimbați sistemul când este vizibil că cel actual nu funcționează?
– Cum vor fi, doamna ministru, determinați elevii să fie atrași de activitățile școlare?
– Copii din mediul rural, stimată doamnă ministru, sunt cei mai predispuși la analfabetism din cauza condițiilor la care sunt supuși, dezinteresului crescut al profesorilor, dar și a gândirii că munca fizică e mai importantă. Ce măsuri veți lua, doamna ministru, pentru a combate această problemă? Greu de răspuns, la teorie stăm foarte bine dar la implementarea soluțiilor, suntem deficitari.
Este regretabil faptul că în țară avem foarte mulți copii neșcolarizați sau care se confruntă cu probleme în ceea ce privește accesul la educație. Așa zis efort al Guvernului se observă din statistică, și faptul că, de 33 de ani, vorbim doar de a moderniza programele educaționale, de a îmbunătăți formarea cadrelor didactice și de a sprijini inovarea în domeniul educației, fără să realizăm nimic concret!
Este foarte important să acordăm atenție copiilor neșcolarizați, să le oferim sprijinul necesar pentru a le îmbunătăți situația și a avea acces la educație. Trebuie să îi sprijinim prin diverse forme, inclusiv programe educaționale adaptate la nevoile lor, acces la resurse educaționale, sprijin financiar și, acolo unde este cazul, social.
Pentru a reduce numărul de copii neșcolarizați, este necesară o abordare integrată, care să includă investiții în educație, eliminarea discriminării și inegalităților din sistem, îmbunătățirea infrastructurii, noi resurse educaționale, precum și de dezvoltarea unor politici și programe educaționale adaptate la nevoile și contextele locale.
Educația este singurul mod prin care țara noastră va evolua, împreună prin voință și implicare trebuie să ne asigurăm că toți copiii au acces la o educație de calitate!
Nu există răspunsuri