Petre Cezar – Întrebare – Incidentul avionului TAROM avariat de asfalt desprins de pe calea de rulare

Adresată:      Ministerul Transporturilor și Infrastructurii

                    Domnului Ministru Grindeanu Sorin

De către Domnul senator: Petre Cezar

Circumscripția electorală: Nr. 30 OLT

Grupul Parlamentar: A.U.R.

Obiectul Întrebării – Incidentul avionului TAROM avariat de asfalt desprins de pe calea de rulare

Stimate Domnule Ministru,

În acest sens, aș dori să vă adresez întrebări precise, căutând claritate în deciziile financiare ce vor afecta fiecare român:

Conform, BoardingPass.ro, la data de 18 ianuarie 2025, aeronava TAROM de tip Boeing 737-700, înmatriculată YR-BGG, a fost implicată într-un incident pe Aeroportul Internațional Henri Coandă (Otopeni), București. Avionul opera zborul RO608 pe ruta Timișoara – București. După aterizarea la ora locală 19:18 pe pista 26L, în timpul rulării către poziția de parcare, bucăți de asfalt s-au desprins de pe calea de rulare și au lovit fuzelajul inferior al aeronavei, provocând zgârieturi, perforări și avarierea unei antene radio. Incidentul a fost clasificat drept „incident grav” de către Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) și au fost emise recomandări de siguranță către Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) pentru a preveni apariția obiectelor străine pe suprafețele de manevră și pentru a notifica echipajele de zbor despre eventualele pericole. CNAB a emis un NOTAM (Notice to Airmen) în acest sens la aproape patru zile după incident, în data de 22 ianuarie 2025 și s-a demarat investigația oficială a incidentului.

Acest incident ridică preocupări serioase privind calitatea infrastructurii aeroportuare și măsurile de întreținere și monitorizare periodică realizate de autoritățile aeroportuare, având implicații directe asupra siguranței zborurilor și asupra imaginii aeroportului ca nod regional de transport aerian.

Sunt evidente următoarele elemente:

  • Deficiențe clare în procesul de întreținere și monitorizare periodică a infrastructurii aeroportuare
  • Lipsa unei reacții rapide și eficiente a autorităților aeroportuare în identificarea și remedierea deteriorărilor infrastructurii de rulare
  • Posibila neconformitate cu normele europene și naționale privind standardele minime de siguranță pentru aerodromuri
  • Riscul crescut asupra siguranței zborurilor cauzat de starea precară a infrastructurii

Dat fiind cele mai sus menționate vă solicităm respectuos să răspundeți scris la următoarele întrebări:

  1. Care sunt cauzele exacte ale incidentului și ce măsuri imediate a implementat Compania Națională Aeroporturi București pentru remedierea și prevenirea altor incidente similare?
  2. Ce proceduri specifice de monitorizare și mentenanță regulată sunt aplicate infrastructurii de rulare a aeroportului și cum se asigură conformitatea acestora cu standardele europene și internaționale?
  3. Ce măsuri preventive suplimentare intenționează Ministerul Transporturilor să adopte pentru consolidarea siguranței infrastructurii aeroportuare, având în vedere incidentul recent?

Există sancțiuni sau măsuri corective aplicate autorităților responsabile pentru neîndeplinirea adecvată a sarcinilor de monitorizare și întreținere a infrastructurii aeroportuare? Dacă da, care sunt acestea?

4. Cum va fi asigurată transparența și eficiența comunicării publice în cazul incidentelor viitoare legate de infrastructura aeroportuară?

            

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Adresată:      Ministerul Transporturilor și Infrastructurii                     Domnului Ministru Grindeanu Sorin De către Domnul […]
România nu mai poate fi condusă după criterii de oportunism politic și complicitate instituțională. Costul […]
Adresată:      Ministerul Transporturilor și Infrastructurii                     Domnului Ministru Grindeanu Sorin De către Domnul […]
”Alo, domnule Virgil Popescu, înainte să aruncați acuzații penibile și sloganuri reciclate din laboratorul de […]