Stimate Domnule Președinte,
Stimați colegi, declarația mea politică se numește “ Școala în pandemie!” și vizează un subiect extrem de important.
Dragi colegi deputați –
Pandemia a provocat cea mai distructivă perturbare a educației din istorie, este așadar vital ca școala să continue cu prezență fizică și fără întreruperi.
Pandemia provocată de corona-virus ne-a schimbat fundamental felul în care trăim, în întreaga Europă, au fost afectate toate domeniile, de la muncă la petrecerea timpului liber și călătorii.
Timp de luni de zile pe durata izolării, școlile, colegiile și universitățile și-au închis porțile, iar cursurile online au devenit noua normalitate. Însă educația nu se oprește la poarta școlii, iar educatorii de pretutindeni au făcut tot ce le stă în putință pentru a se asigura că elevii și studenții nu rămân în urmă.
Autoritățile centrale şi locale au fost puse astfel în fața unor noi provocări, nemaiîntâlnite în ultima sută de ani, de a gestiona procesul de învățământ în condițiile unei cât mai bune distanțări fizice, premisă de bază pentru limitarea răspândirii noului virus.
Asigurarea condițiilor necesare unei distanțări fizice corespunzătoare între elevi în sălile de clasă s-a dovedit o problemă greu de rezolvat.
Normele sanitare aplicate în pandemie, conform Grupului de Comunicare Strategică, prevăd o distanță minimă între elevi de 1 metru în interiorul clasei cu obligația purtării măștii şi 1,5 metri în aer liber atunci când nu este purtată masca.
Pentru majoritatea claselor cu peste 20 elevi, această distanțare devine însă imposibilă, mobilierul școlar obligând elevii să stea câte doi sau câte trei în bănci la mai puțin de 1 metru.
O soluție de compromis a fost montarea unor panouri despărțitoare din plexiglas, care pe lângă faptul că sunt translucide şi împiedică o bună vizibilitate, sunt montate doar în dreptul pupitrelor, acestea devenind total ineficiente dacă elevul stă rezemat pe spătarul scaunului.
În plus, dezinfectarea în mod repetat a acestora este absolut necesară, personalul fiind total depășit în această privință.
În această situație este necesară fie suplimentarea personalului, fie dotarea sălilor de curs cu infrastructura tehnică necesară şi instruirea cadrelor pentru predarea simultan tradițional şi online.
Pe de altă parte, o parte dintre cadrele didactice cu vârste înaintate şi nefamiliarizate cu lucrul în mediul online au preferat să se pensioneze argumentând că nu pot gestiona în același timp şi procesul educațional şi respectarea strictă a regulilor de protecție sanitară.
Decizia privind modul de începere a anului școlar urma să fie descentralizată de la nivel central la nivel local, respectiv a Comitetelor Județene pentru Situații de Urgență împreună cu Direcțiile de Sănătate Publică în funcție de situația epidemiologică din școala respectivă.
Astfel, scoli care au cerut împărțirea claselor în două cu predare dimineața şi seara au fost refuzate de inspectorate ca să nu fie nevoie de noi angajări, afterschool-ul generalizat nu există deși ar fi ajutat școala prin preluarea pe ture a copiilor, numărul de ore la școală nu a fost redus, numărul de elevi din clasă nu a fost micșorat, în vreme ce Ministrul Educației afirma într-un mesaj înainte de începerea școlii că „s-au luat toate măsurile necesare pentru a continua procesul educațional în cele mai bune condiții” şi 96,4% dintre unitățile de învățământ sunt pregătite pentru începutul de an școlar.
În aceste condiții își desfășoară activitatea 2,98 milioane de elevi şi 208.400 cadre didactice în 17.464 unități de învățământ preuniversitare.
Nu există răspunsuri