Vasile Nagy, deputat AUR Arad, a depus la Camera Deputaţilor o declaraţie politică în care face referire la corupţia din vămi, una dintre cele mai mari probleme nerezolvate ale ţării.
„Problemele cu corupţia în vămi sunt peste tot, atât la graniţa cu Republica Moldova, cât şi cu Ucraina, Ungaria sau Bulgaria. Nu putem spune că avem corupţie doar pe partea de Est sau Vest.Pe partea de Est corupţia permite intrarea ilegală a ţigărilor de contrabandă sau a băuturilor alcoolice, iar pe partea de Vest, spre Ungaria, scoatem ilegal din ţară inclusiv minore care ajung să fie exploatate sexual în Vestul Europei sau migranţi clandestini, sau copii care ajung la cerşit în diferite state europene”, a atenţionat domnul deputat Vasile Nagy.
Vămile din România nu au nici personal suficient, nici tehnologie digitală, mai ales pe partea cu Republica Moldova şi Ucraina. Iar una dintre marile condiţii pentru a fi primiţi în spaţiul Schengen este tocmai tehnologia digitală pentru depistarea transporturilor ilegale. Trebuie să facem investiţii masive pentru a cumpăra tehnologii digitale de ultimă generaţie mai ales la vămile externe ale Uniunii Europene, cum sunt cele cu Ucraina şi Republica Moldova.
„Avem nevoie de scannere, cântare şi sisteme IT pentru monitorizarea transporturilor sau persoanelor care trec graniţa. Momentan, multe vămi din România funcţionează la nivel de anii 1990.Presiunea este mult mai mare pe România, la graniţele externe, deoarece avem vămi cu state controlate de Rusia. Atât în Ucraina, cât şi în Republica Moldova, Rusia are mari interese şi joacă dur de fiecare dată. Tocmai din acest motiv autorităţile române trebuie să fie eficiente”, a adăugat domnul deputat Vasile NagySpaţiul Schengen nu are nicio treabă cu legile din justiţie, ci testează capacitatea unui stat de a proteja frontierele externe ale UE.
România nu este capabilă să asigure securitatea spaţiului european. Domnul deputat Vasile Nagy adaugă faptul că: „Fără un plan general de reformare a vămilor şi digitalizarea acestora, probabil multe state europene se vor opune aderării României la spaţiul Schengen. Nu ne-am asumat un astfel de plan, iar campaniile făcute doar pentru imagine nu au rezolvat nicio problemă.” Portul Constanţa este scăpat de sub control, iar Poliţia de Frontieră nu are capacitatea logistică şi digitală pentru a verifica tot traficul pe Dunăre sau Marea Neagră, în apele teritoriale ale României.
Este necesară suplimentarea personalului poliţiei de frontieră care îşi desfăşoară activitatea la controlul documentelor şi a arterelor de control până la capacitatea maximă permisă de infrastructura fiecărui punct de trecere. România este ţara cozilor infernale la graniţe cu kilometri de maşini la ieşirea şi la intrarea în ţară.P
unctele de trecere a frontierei funcţionează în baza prevederilor acordurilor bilaterale dintre România şi statele vecine, respectiv a legislaţiei naţionale în vigoare, fiind, atât în subordinea Sectoarelor Poliţiei de Frontieră şi Grupurilor de Nave de pe raza teritorială în care se află, cât şi în subordinea directă a Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră.
Nu există răspunsuri