Către: Doamnei Valeria Herdea,
Președinte Casa Națională de Asigurări de Sănătate
De la: Deputat Lilian Scripnic,
Deputat AUR, Circumscripția electorală nr. 18 – Galați
Subiectul întrebării: Defecțiuni majore în folosirea Sistemului Informativ Unic Integrat
Stimată doamnă Președinte,
Medicina de familie a devenit în România ultimilor ani un domeniu tratat cu neseriozitate de către guvernanți. În ultima perioadă medicii de familie sunt nevoiți să își desfășoare activitatea în condiții de neconceput pentru anul 2024, în perioada în care se vorbește tot mai mult despre digitalizare. Ne este greu să ne imaginăm cum ar putea fi digitalizarea în România, în condițiile în care sistemul de sănătate actual funcționează cu o platformă digitală care la momentul lansării ei promitea tocmai acest lucru: ușurarea muncii doctorilor din România și facilitarea comunicării informațiilor între medici și casele de asigurări de sănătate și, în final, servicii mai bune pentru pacienți.
Însă, Sistemul Informativ Unic Integrat funcționează extrem de defectuos începând cu luna noiembrie 2023. Accesul la informațiile asiguraților, elibererea de retețe sau trimiterea rapoartelor lunare ale medicilor de familie pentru decontarea de către CNAS a serviciilor prestate s-au realizat cu dificultate în ultimele luni din cauza funcționării cu intermitențe. Practic accesul în platformă se putea face cu dificultate după anumite ore din a doua parte a zilei și după foarte multe încercări. Însă, de la începutul lunii februarie 2024 activitatea de la cabinetele medicilor de familie este pur și simplu un calvar.
În ultima perioadă am primit la cabinetul parlamentar nenumărate sesizări din partea acestora referitor la faptul că SIUI nu mai funcționează deloc. În aceste condiții exercitarea profesiei în condiții normale nu mai este posibilă. Nu se poate verifica calitatea de asigurat, nu se pot emite rețete, nu se pot valida serviciile medicale acordate, nu se pot folosi cardurile de sănătate, nu se poate transmite raportarea activității pe luna ianuarie și nu se pot actualiza informațiile din lista de pacienți. Personalul medical din cabinete lucrează în stres, iar pacienții sunt și ei nervoși din cauza imposibilității de a obține rețetekle de care au nevoie.
În acest sens, vă rugăm, doamnă Președinte, să ne comunicați următoarele:
1.Care este cauza defecțiunii majore a Sistemului Informativ Unic Integrat înregistrată începând cu luna februarie 2024 și ce soluții de urgență ați identificat pentru ca totuși medicii de familie să poată depune rapoartele lunare pentru serviciile și consultațiile prestate și să își primească banii cuveniți și, de asemeni, să poată emite rețetele pentru pacienți?
2.Care este firma care se ocupă de mentenanța acestui sistem și dacă există soluții ca pe viitor aceste defecțiuni să nu mai apară?
3.De ce nu s-au luat măsuri de remediere, încă din luna noiembrie 2023, atunci când SIUI a început să funcționeze defectuos?
Nu există răspunsuri