Domnul Cristian-Daniel Ivănuţă:
Mulţumesc, doamnă preşedinte.
Dragi colegi,
Declaraţia mea politică se intitulează “Promovarea şi dezvoltarea gândirii creative în procesul de învăţământ – strategia AUR pentru creşterea calităţii actului educaţional”.
Actuala Lege a educaţiei naţionale nr. 1/2011 are ca viziune promovarea unui învăţământ orientat pe valori, creativitate, capacităţi cognitive, volitive şi acţionale, cunoştinţe fundamentale, competenţe şi abilităţi de utilitate directă în profesie şi în societate – aşa cum este specificat la art. 2 alin (1). Este sigurul loc din lege unde creativitatea, ca domeniu de competenţă, este amintită. Respectiva lege, din acest punct de vedere, nu extinde viziunea asupra acestei competenţe-cheie, creativitatea, asupra curriculei de la toate ciclurile de învăţământ, pentru ca elevii, la sfârşitul unui ciclu, să fie evaluaţi şi din perspectiva creativităţii. De asemenea, nu este amintită printre celelalte competenţe-cheie.
La nivelul învăţământului universitar, Ministerul Educaţiei, împreună cu Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării ar trebui să colaboreze, în parteneriat cu asociaţiile specializate în inovare, creativitate şi inventică teoretică şi aplicată, pentru dezvoltarea gândirii creative. La nivel de universităţi, mai ales cele tehnice, s-ar impune crearea unor departamente de creativitate tehnică. Pe lângă curricula de bază, ar trebui să se adauge discipline obligatorii de formare şi dezvoltare a gândirii creative. Totodată, fiecare facultate ar putea înfiinţa un master de creativitate, iar şcolile doctorale şi cele postuniversitare ar trebui să ţină cont de formarea profesională prin dezvoltarea celor 9 competenţe profesionale specificate prin lege.
Toate aceste modificări de la nivelul învăţământului preuniversitar, cât şi universitar sunt justificate de faptul că, pe lângă gândirea cognitiv-reproductivă, ar trebui promovată gândirea divergent-creativă, prin educarea în acest fel a unei gândiri duale în rândul elevilor şi studenţilor, în măsură să asigure performanţa în activitatea de producţie, producerea de plusvaloare prin inovare. Învăţământul bazat pe gândirea duală, deschis spre cunoaştere şi inovare în toate domeniile asigură asimilarea de informaţii utilizabile în formarea profesională, racordată la politica europeană, de promovare a unei personalităţi inovative, adaptate la noile meserii şi specializări ale viitorului.
În acest sens, AUR va promova proiecte de lege prin care să susţină integrarea în actuala Lege a educaţiei şi a creativităţii, ca o componentă de bază pentru susţinerea performanţei în toate domeniile de activitate umană.
Cristian Ivănuţă, deputat AUR, Iaşi.
Mulţumesc.
Nu există răspunsuri