Domnul Cristian-Daniel Ivănuţă:
Stimate domnule preşedinte,
Dragi colegi,
Declaraţia mea politică se numeşte “Proiecte pentru Unire”.
Am onoarea să vă expun, în cele ce urmează, o problemă deosebit de importantă şi, totodată, dramatică ce ţine de situaţia social-economică a judeţelor Moldovei.
Lipsa infrastructurii, a unor proiecte de anvergură finanţate de la buget, din cauza lipsei de viziune şi voinţă politică a tuturor guvernelor postdecembriste, au determinat subdezvoltarea şi sărăcia judeţelor din Moldova, o educaţie precară şi, nu în ultimul rând, lipsa de speranţă a românilor din cele opt judeţe. Or, pentru a da un orizont şi un sens românilor de pe ambele maluri ale Prutului, ca reprezentant al Alianţei pentru Unirea Românilor, susţin proiectul Autostrăzii A8, Autostrada Unirii.
Acest proiect al Autostrăzii Unirii are rolul să realizeze conexiunea de infrastructură cu spaţiul românesc intracarpatic, pe sectorul Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ-Târgu Mureş, care să permită accesul comercial economic spre spaţiul central european, iar dincolo de Prut să se execute tronsonul Ungheni-Chişinău.
Pe lângă Autostrada A8, supun atenţiei colegilor proiectul Prutului navigabil, gândit pe o distanţă apreciabilă, de la Stânca Costeşti până la Galaţi, la vărsarea Prutului în Dunăre. Evident că acest proiect necesită studii de prefezabilitate şi fezabilitate, necesită lucrări de amenajare şi dragare periodică pentru asigurarea unui pescaj de 1,5-2 m şi a unei lăţimi optime care să permită circulaţia simultană a barjelor din amonte spre aval şi invers.
Evident că sunt costuri, dar necesitatea implementării acestor două proiecte ar integra în circuitul comercial, în primul rând, judeţele de pe ambele maluri ale Prutului. Ar cointeresa factorii locali din stânga şi din dreapta Prutului şi ar antrena, în baza unor convenţii economice, protocoale, administraţiile de la Chişinău. Pentru că – cel puţin aşa cred eu, ca deputat AUR – această colaborare în plan economic a Bucureştiului cu Chişinăul, a administraţiilor locale de pe ambele versante ale Prutului, realizează o adevărată “împreună lucrare”, care să conducă în mod firesc la Unirea Basarabiei cu România.
Pe de altă parte, în calitate de parlamentar ieşean şi profesor de istorie, deopotrivă, nu mă pot preface că nu văd că ignorarea intereselor judeţelor Moldovei şi subfinanţarea de la bugetul de stat au creat o realitate dureroasă care trenează de peste un veac şi jumătate.
Ştim că sunt foarte multe probleme de rezolvat, dar îi rog pe stimaţii colegi din legislativul României şi, nu în ultimul rând, cer actualului Guvern să nu ignore interesele economice ale judeţelor Moldovei şi să demareze lucrările pentru realizarea Autostrăzii Unirii.
Şi pentru că reprezint Alianţa pentru Unitatea Românilor, a tuturor românilor, unii dintre ei răşluiţi în tragicul an 1940, rămaşi şi astăzi în afara graniţelor fireşti, cu atât mai mult aştept înţelegerea deplină a interesului românesc, conţinut de aceste două proiecte. Pentru că trebuie să îi reorientăm pe românii din Basarabia către România.
Prea de mult timp ţara poartă pe trup o rană deschisă la hotarul de răsărit. Prea de multă vreme Prutul desparte român de român, mamă de fiică, frate de frate.
Vrem ca, odată demarate aceste proiecte şi multe altele, Prutul să înceteze a mai fi graniţă între noi şi basarabeni şi să devină o Axă de civilizaţie românească şi coeziune culturală.
Nu există răspunsuri