Adresată: Doamnei Ligia DECA – Ministrul Educației
De către: Senator Ionuț NEAGU, membru al Comisiei pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi
Circumscripția electorală: nr. 15 Covasna
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 03.06.2025
Obiectul întrebării: Situația statistică a instituțiilor de învățământ din România cu predare în limba maghiară
Stimată doamnă Ministru,
În contextul observațiilor recente privind situația învățământului în școlile maghiare din Transilvania, am constatat că acestea sunt mai puțin aglomerate și mai bine dotate decât media din România, având sub 20 de elevi în medie per clasă și un calculator în medie pentru opt elevi. De asemenea, sunt evidente investițiile în renovarea, dotarea și modernizarea acestor instituții de învățământ cu fonduri provenite din Ungaria prin diferite asociații sau culte religioase.
Totodată, am remarcat un fenomen de segregare etnică la nivelul mediului educațional din România. În ultimii treizeci de ani, un număr considerabil de școli mixte, cu clase cu predare atât în limba maghiară, cât și în limba română, au fost închise.
Pentru o înțelegere mai bună a acestui fenomen și pentru a identifica posibile soluții de viitor, vă rugăm respectuos să ne furnizați următoarele informații:
- Situația clară din prezent pe instituții de învățământ, număr de clase, număr de elevi la fiecare tip de clasă, câte clase cu predare în limba română și câte clase cu predare în limba maghiară există în județele Covasna, Harghita, Mureș și Satu Mare. Solicităm câte un tabel distinct pentru fiecare județ în care să fie ilustrată situația solicitată anterior.
- Comparativ cu anul școlar 1991-1992, cum era structura instituțiilor de învățământ în acel an școlar? Vă rugăm să ne oferiți date privind numărul de elevi care învățau în clase cu predare în limba maghiară, numărul de clase de acest gen și numărul de instituții de învățământ cu predare exclusiv în limba maghiară, precum și numărul de școli mixte.
- Cum se compară aceste date cu situația din anul școlar 2023-2024? Dorim să înțelegem evoluția în ceea ce privește numărul de instituții de învățământ cu predare exclusiv în limba maghiară și a celor mixte, numărul de elevi și distribuția acestora între clasele cu predare în limba română și cele cu predare în limba maghiară.
- Care sunt măsurile pe care Ministerul Educației Naționale le are în vedere pentru a aborda fenomenul de segregare etnică în școlile din România? Există planuri concrete pentru a încuraja diversitatea și incluziunea în mediul educațional?
Așteptăm cu interes răspunsul dumneavoastră, care va contribui la o mai bună înțelegere a situației actuale și la identificarea unor soluții adecvate pentru viitorul educației în România.
Nu există răspunsuri