Adresată: Domnului Bogdan AURESCU, ministru al Afacerilor Externe
De către: Senator Ionuț NEAGU, membru al Comisiei pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi
Circumscripția electorală: nr. 15 Covasna
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 08/02/2023
Obiectul interpelării: Standard unic sau dublu standard? Solicitarea de către Republica Ungară a acordului României pentru acordarea de burse identitare elevilor aparținând minorității maghiare din țara noastră și solicitarea de către România a acordului Ucrainei pentru acordarea de burse elevilor aparținând minorității române din Ucraina.
Stimate domnule ministru,
Constituția României stabilește, la articolul 7 Românii din străinătate, că ”Statul sprijină întărirea legăturilor cu românii din afara frontierelor ţării şi acţionează pentru păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase, cu respectarea legislaţiei statului ai cărui cetăţeni sunt”.
Procesul de acordare a burselor identitare elevilor din Ucraina care studiază în limba română sau limba română ca limbă maternă a fost, de-a lungul ultimilor 7 ani blocat pentru un motiv invocat constant de către reprezentanții Guvernului României. Acesta făcea referire la absența ”acordului părții ucrainene” care era solicitat ANUAL de către partea română.
Legislația ucraineană în materie de minorități nu stabilește necesitatea obținerii ACORDULUI ANUAL al părții ucrainene pentru acordarea de sprijin vreunei minorități naționale din cuprinsul acestui stat, singura exigență fiind cea a respectării prevederilor legale în vigoare.
Exprimăm opinia că între noțiunea constituțională de ”respectare a legislației statului” ai cărui cetățeni sunt românii din afara frontierelor țării, pe de o parte, și, pe de altă parte, noțiunea invocată an de an de către autoritățile guvernamentale române drept ”acordul părții ucrainene” există o diferență majoră și fundamentală. Prima noțiune este una care ține de un cadru legal obiectiv și euroconform, pe când a doua noțiune ține de voința politică subiectivă a ”părții ucrainene”.
În același timp, constatăm că Republica Ungară acordă anual peste 120 de mii de burse identitare elevilor din România instruiți în limba maghiară în școlile publice. Opinia publică nu cunoaște dacă Republica Ungară solicită și obține ANUAL acordul oficial al părții române pentru acest tip de asistență.
Cu toate acestea, având în vedere cele expuse mai sus, vă rurgăm respectuos să ne comunicați:
- Dacă MAE apreciază că legislația Ucrainei limitează sau condiționează într-un fel Statul român în demersul lui firesc de îndeplinire obligațiunii constituționale de sprijinire a etnicilor români din Ucraina, inclusiv prin acordarea de burse identitare.
- Dacă legislația ucraineană, acordurile bilaterale româno-ucrainene sau tratatele internaționale la care România și Ucraina sunt parte prevăd sau nu în mod expres obținerea ANUALĂ a ACORDULUI țării de reședință pentru acordarea de către statul înrudit a asistenței pentru persoanele aparținând minorității sale înrudite.
- De câte ori și când anume a solicitat România ACORDUL ”părții ucrainene” pentru acordarea de sprijin elevilor care studiază în limba română în școlile publice din Ucraina sau care studiază limba română ca limbă maternă și care a fost, în fiecare caz aparte, autoritatea ucraineană care și-a dat ACORDUL, data la care a făcut-o.
- De câte ori și când anume a solicitat Republica Ungară ACORDUL ”părții române” pentru acordarea de sprijin elevilor care studiază în limba maghiară în școlile publice din țara noastră și care a fost, în fiecare caz aparte, autoritatea română care și-a dat ACORDUL, data la care a făcut-o.
Nu există răspunsuri