Adresată: Domnului Bogdan Lucian Aurescu, ministru al Afacerilor Externe
De către: Senator Ionuț Neagu, secretar al Comisiei pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi
Data: 19/05/2021
Obiectul interpelării: Aplicarea practică a dispozițiilor Legii nr. 62/2019 privind activitatea consulară în cazul cetățenilor români care solicită servicii consulare pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, atât online cât și la sediul misiunilor diplomatice.
Stimate domnule ministru,
Parlamentul României a adoptat, la 15 aprilie 2019, Legea nr. 62 privind activitatea consulară, care reglementează stabilirea relațiilor consulare de către România, întinderea și exercitarea funcțiilor consulare, precum și organizarea activității de prestare a serviciilor consulare și de acordare a asistenței și protecției consulare.
Articolul 26 (alin. 1) al Legii a stabilit: ”Misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră prestează servicii consulare la cererea cetățenilor români și, după caz, a cetățenilor străini și a apatrizilor, în condițiile și în limitele stabilite de legea română, de legislația Uniunii Europene și de normele de drept internațional aplicabile, cu respectarea reglementărilor interne ale statelor acreditare”. În continuare, art. 28 (alin. 1) a stabilit: „Diplomații cu atribuții consulare și funcționarii consulari îndeplinesc procedurile și actele notariale prevăzute în competența misiunilor diplomatice și a oficiilor consulare de carieră la art. 18 din Legea notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995, republicată”. Art. 30 mai menționează: „Diplomații cu atribuții consulare și funcționarii consulari primesc cereri și eliberează pașapoarte și alte documente de călătorie cetățenilor români”.
Așa cum bine cunoașteți, cetățenii români aflați pe teritoriul Marii Britanii reprezintă al doilea grup minoritar, după polonezi. Până la acest moment, conform datelor publicate de guvernul britanic, 836.980 de cetățeni români au solicitat drept de ședere, însă există și cetățeni români care încă nu au solicitat acest drept, astfel că numărul total este mai mare. Totuși, deși misiunile diplomatice ale României în Regatul Unit ar trebui să asigure servicii și asistență consulară pentru toți acești cetățeni, există o serie de probleme foarte mari în acest sens. În Londra, de exemplu, timpul mediu de așteptare pentru servicii consulare online era de o lună. La începutul pandemiei, acest timp s-a dublat, iar în prezent cetățenii români sunt nevoiți să aștepte chiar și 6 luni.
Având în vedere cele expuse mai sus, vă rugăm respectuos să ne transmiteți:
- Un punct de vedere al Ministerului Afacerilor Externe asupra modului de aplicare practică a dispozițiilor Legii nr. 62/2019 privind activitatea consulară în cazul cetățenilor români care solicită servicii consulare pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, atât online cât și la sediul misiunilor diplomatice.
- Propunerile dumneavoastră concrete în vederea ameliorării situației sesizate în beneficiul cetățenilor români rezidenți pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.
Solicit răspunsul dumneavoastră oral și în scris.
Nu există răspunsuri