Domnului : Tanczos Barna, ministrul mediului, apelor și pădurilor
De la : Deputat Serban Gianina (AUR )
Obiectul întrebării: Sistemul garanție-returnare pentru sticlă, metal și plastic
Stimate domnule ministru,
Poluarea solului și a apei a devenit în ultimii ani o prioritate pentru Comisia Europeană, și nu numai. În acest sens, trebuie să găsim soluții prietenoase mediului pentru a reduce semnificativ poluarea!
Pentru a consuma băuturi, producătorii au creat diverse ambalaje precum recipientele din sticlă, sticlele din plastic (PET-uri), dozele din aluminiu, cu volume diferite pentru a ne facilita transportarea mai ușoară a lichidelor. Majoritatea țărilor dezvoltate au adoptat sistemul garanție-returnare a băuturilor ambalate în recipiente făcute din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri, pentru a reduce semnificativ aruncarea acestora la întâmplare și pentru a crea o trasabilitate mai ușoară a deșeurilor.
În acest sens, consumatorul trebuie să plătească magazinului o garanție în bani pentru orice ambalaj de băutură cumpărată, iar la returnarea ambalajului, această sumă va fi recuperată de consumator.
Există și cazuri în care contravaloarea garanției este returnată sub formă de voucher, dacă acestea sunt returnate prin intermediul unui automat. Ambalajele trebuie să fie curate, golite complet de conținut, într-o stare bună și în întregime. În cazul în care s-ar adopta acest sistem, am putea ajunge la o rată de reciclare a deșeurilor de până la 90% în România, evitând astfel procedurile de infringement.
În acest sens, domnule ministru, doresc să îmi transmiteți următoarele:
1) Când veți implementa sistemul garanție-returnare în România?
2) Care va fi schema acestui sistem?
3) Ce garanție trebuie să plătească consumatorii pentru fiecare recipient?
Nu există răspunsuri