Gheorghe-Adrian Cătană – Interpelare – Linia ferată simplă între Podul Olt și Râmnicu Vâlcea nu a fost cuprinsă în niciun program de reabilitare

Adresată: Domnului Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

De către: Senator Adrian Gheorghe Cătană

Circumscripţia electorală nr. 3Sibiu  

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Şedinţa Senatului din 08 Februarie 2023

Obiectul interpelării: Linia ferată simplă între Podul Olt și Râmnicu Vâlcea nu a fost cuprinsă în niciun program de reabilitare

Stimate Domnule Ministru,

În contextul alinierii la cerințele reformelor impuse de UE legate de transferul modal al fluxurilor de transport de călători și marfă spre transportul feroviar, reforme asumate și de România, supunem atenției dvs. următoarele aspecte:

În ultima perioadă, proiectele care vizează accesarea de fonduri nerambursabile pentru transportul feroviar s-au bazat pe modernizarea infrastructurii care traversează România, așa-numitul Coridor Pan-European. În ceea ce privește accesarea de fonduri pentru achiziția de trenuri noi, aceasta a fost exclusiv direcționată spre transportul pe liniile electrificate.

Nu există, încă, o strategie națională în acest sens, dar se poate observa că, în procesul de reabilitare a infrastructurii și a revigorării transportului feroviar au fost uitate rute importante din țară, mai ales rute pe care transportul feroviar de călători și marfă se face cu tracțiune Diesel.

Printre aceste rute feroviare, o linie de maximă importanță este neglijată de mulți ani, în contextul in care alternativa auto este cel mai periculos drum din țară. Mă refer la calea ferată care străbate Valea Oltului.

Dacă pentru transportul rutier este, de mulți ani, promisă finalizarea autostrăzii Sibiu – Pitești, cu cel mai apropiat orizont de finalizare în anul 2028, linia ferată simplă între Podul Olt și Râmnicu Vâlcea nu a fost cuprinsă în niciun program de reabilitare. Un tren Regio Expres străbate distanța de 100 de km dintre Sibiu și Râmnicu Vâlcea în două ore și jumătate, iar un tren Regio în mai mult de trei ore. Trenuri Interregio nu mai circulă pe această rută, probabil pentru că nu ar respecta baremul minim de timp.

Trenul circulă aici cu viteze între 15 si 40 km/h pe porțiuni mari, o parte din gări au fost desființate fără vreo logică, iar serviciul public de transport feroviar de călători este insuficient si discontinuu, toate acestea în timp ce, circulația auto între Sibiu și Râmnicu Vâlcea pe DN 7 produce, aproape săptămânal, victime. Până în 2028, când, probabil, va fi gata autostrada Sibiu-Pitești, se vor mai pierde multe vieți pe șoseaua de pe Valea Oltului, doar pentru că nu am reușit să menținem competitiv transportul cu trenul.

Supunem atenției dvs. următoarele întrebări și propuneri, pentru care solicităm răspunsuri documentate, la fiecare aspect:

1. Există un program de reabilitare a acestei linii care să aibă ca rezultat creșterea vitezei de circulație și care este termenul de finalizare al acestui program?

2. Ce investiții sunt programate pentru reabilitarea clădirilor gărilor (de exemplu, gara Turnu Roșu, clădire istorică cu două niveluri, sediul Arhivelor Naționale CFR, însumând peste 2000 mp construiți, arată ca o ruină, similar, alte gări mai mici)?

3. S-a luat în considerare varianta încărcării autoturismelor pe vagoane speciale, pentru a scoate din traficul auto câteva zeci de autovehicule zilnic, ținând cont că atât gara din Sibiu, cât și cea din  Râmnicu Vâlcea dispun de rampe de încărcare/descărcare ?

4. Necesitatea reducerii numărului de trenuri de călători de pe această rută a rezultat din studiile firmelor de consultanță sau, dacă nu, pe ce criterii au fost anulate trenuri intens utilizate ? Menționăm că în Sibiu vin, zilnic, câteva sute de navetiști din județul Vâlcea, iar alte câteva mii parcurg distanța în fiecare weekend mai ales cu mașina, aglomerând traficul pe Valea Oltului și

riscându-și viețile. O parte din aceștia, care lucrează în program zilnic sau de tură, nu pot ajunge la program cu trenul deoarece la sfârșit de săptămână și de sărbători nu circulă zilnic decât trei trenuri pe sens, iar acestea la ore nepotrivite.

5. Care este viziunea dvs. privind transportul feroviar de pasageri și marfă din România pe liniile neelectrificate ?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Mihail Neamțu, deputat AUR, Președinte al Comisiei de Cultură din Camera Deputaților, solicită de urgență o anchetă privind înstrăinarea și vulnerabilizarea tezaurului dacic. ”Cu profundă îngrijorare, cer Primului Ministru, Ministerului Culturii, Ministerului Public și Ministerului Afacerilor Interne să demareze imediat o investigație amplă asupra modului în […]
Astăzi, românii din întreaga țară au demonstrat încă o dată că spiritul unirii nu este doar o pagină din istorie, ci un ideal viu, care ne dă forța de a lupta pentru viitorul și libertatea noastră. Cu ocazia Micii Uniri, AUR a organizat marșuri patriotice la […]
“Sebastian Burduja a descoperit, brusc și surprinzător, apa caldă! După ani de zile de negare și plecăciune în fața politicilor impuse de Bruxelles, acum vin senin și se prefac că sunt îngrijorați că Green Deal este nociv. Domnule Burduja, românii nu suferă de amnezie! Prin angajamentele […]
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) s-a reunit miercuri, 22 ianuarie, în cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Național de Conducere (CNC). În privința alegerilor prezidențiale, AUR a votat în unanimitate pentru reintrarea în cadrul constituțional prin reluarea turului 2 al alegerilor prezidențiale. Totodată, în perspectiva organizării unei […]
AUR condamnă ferm refuzul majorității parlamentare PSD-PNL-UDMR de a introduce pe ordinea de zi a plenului Senatului solicitarea noastră pentru convocarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului, esențială pentru revenirea la un cadru constituțional legitim. Reprezentanții PSD, PNL și UDMR au votat împotriva solicitării AUR în Biroul […]
“Bazându-se pe cei 28 de miliarde de euro din PNRR, guvernul a încheiat contracte de 42 de miliarde de euro. Pentru a plăti cele 42 de miliarde de euro, Guvernul a reușit să încaseze de la Uniunea Europeană puțin peste 9 miliarde de euro, din care […]