Gheorghe-Adrian Cătană – Interpelare – Linia ferată simplă între Podul Olt și Râmnicu Vâlcea nu a fost cuprinsă în niciun program de reabilitare

Adresată: Domnului Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

De către: Senator Adrian Gheorghe Cătană

Circumscripţia electorală nr. 3Sibiu  

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Şedinţa Senatului din 08 Februarie 2023

Obiectul interpelării: Linia ferată simplă între Podul Olt și Râmnicu Vâlcea nu a fost cuprinsă în niciun program de reabilitare

Stimate Domnule Ministru,

În contextul alinierii la cerințele reformelor impuse de UE legate de transferul modal al fluxurilor de transport de călători și marfă spre transportul feroviar, reforme asumate și de România, supunem atenției dvs. următoarele aspecte:

În ultima perioadă, proiectele care vizează accesarea de fonduri nerambursabile pentru transportul feroviar s-au bazat pe modernizarea infrastructurii care traversează România, așa-numitul Coridor Pan-European. În ceea ce privește accesarea de fonduri pentru achiziția de trenuri noi, aceasta a fost exclusiv direcționată spre transportul pe liniile electrificate.

Nu există, încă, o strategie națională în acest sens, dar se poate observa că, în procesul de reabilitare a infrastructurii și a revigorării transportului feroviar au fost uitate rute importante din țară, mai ales rute pe care transportul feroviar de călători și marfă se face cu tracțiune Diesel.

Printre aceste rute feroviare, o linie de maximă importanță este neglijată de mulți ani, în contextul in care alternativa auto este cel mai periculos drum din țară. Mă refer la calea ferată care străbate Valea Oltului.

Dacă pentru transportul rutier este, de mulți ani, promisă finalizarea autostrăzii Sibiu – Pitești, cu cel mai apropiat orizont de finalizare în anul 2028, linia ferată simplă între Podul Olt și Râmnicu Vâlcea nu a fost cuprinsă în niciun program de reabilitare. Un tren Regio Expres străbate distanța de 100 de km dintre Sibiu și Râmnicu Vâlcea în două ore și jumătate, iar un tren Regio în mai mult de trei ore. Trenuri Interregio nu mai circulă pe această rută, probabil pentru că nu ar respecta baremul minim de timp.

Trenul circulă aici cu viteze între 15 si 40 km/h pe porțiuni mari, o parte din gări au fost desființate fără vreo logică, iar serviciul public de transport feroviar de călători este insuficient si discontinuu, toate acestea în timp ce, circulația auto între Sibiu și Râmnicu Vâlcea pe DN 7 produce, aproape săptămânal, victime. Până în 2028, când, probabil, va fi gata autostrada Sibiu-Pitești, se vor mai pierde multe vieți pe șoseaua de pe Valea Oltului, doar pentru că nu am reușit să menținem competitiv transportul cu trenul.

Supunem atenției dvs. următoarele întrebări și propuneri, pentru care solicităm răspunsuri documentate, la fiecare aspect:

1. Există un program de reabilitare a acestei linii care să aibă ca rezultat creșterea vitezei de circulație și care este termenul de finalizare al acestui program?

2. Ce investiții sunt programate pentru reabilitarea clădirilor gărilor (de exemplu, gara Turnu Roșu, clădire istorică cu două niveluri, sediul Arhivelor Naționale CFR, însumând peste 2000 mp construiți, arată ca o ruină, similar, alte gări mai mici)?

3. S-a luat în considerare varianta încărcării autoturismelor pe vagoane speciale, pentru a scoate din traficul auto câteva zeci de autovehicule zilnic, ținând cont că atât gara din Sibiu, cât și cea din  Râmnicu Vâlcea dispun de rampe de încărcare/descărcare ?

4. Necesitatea reducerii numărului de trenuri de călători de pe această rută a rezultat din studiile firmelor de consultanță sau, dacă nu, pe ce criterii au fost anulate trenuri intens utilizate ? Menționăm că în Sibiu vin, zilnic, câteva sute de navetiști din județul Vâlcea, iar alte câteva mii parcurg distanța în fiecare weekend mai ales cu mașina, aglomerând traficul pe Valea Oltului și

riscându-și viețile. O parte din aceștia, care lucrează în program zilnic sau de tură, nu pot ajunge la program cu trenul deoarece la sfârșit de săptămână și de sărbători nu circulă zilnic decât trei trenuri pe sens, iar acestea la ore nepotrivite.

5. Care este viziunea dvs. privind transportul feroviar de pasageri și marfă din România pe liniile neelectrificate ?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

”Mircea Geoană a revenit printre pământeni după experiența de „mare șef” la NATO. După o asemenea „curățare” de imagine, Geoană probabil credea că vom uita trecutul lui din politica românească. Chiar atât de naivi să îi creadă pe români? Ei bine, da! Lucrul acesta a fost […]
”Astăzi, cadrele medicale au ieșit din nou în stradă. Cei care ar trebui să reprezinte o categorie prioritară pentru statul român se văd umiliți de către cei care administrează domeniul sănătății. Revendicările colegilor mei aflați în stradă sunt normale, acestea fiind lucruri de bun simț care […]
Propunerea europarlamentarului AUR Claudiu Târziu, președinte al Consiliului Național de Conducere al Alianței pentru Unirea Românilor, vine la finalul unei săptămâni în care acesta a vizitat mai multe județe afectate de secetă în sudul României și a discutat cu agricultori, specialiști și reprezentanți ai comunităților devastate […]
Președintele AUR, George Simion, a prezentat joi, la Turceni, în județul Gorj, planul de măsuri pentru domeniul energetic. Liderul AUR a declarat că dacă vrem să avem industrie, atunci trebuie să ne gândim la acele industrii care funcționează cu resursele noastre. „Trebuie să exploatăm toate resursele […]
Aflat la Orodel, județul Dolj, în cea de-a treia zi a campaniei pe care o întreprinde în județele din sudul României afectate de secetă și de pesta micilor rumegătoare, președintele Consiliului Național de Conducere al AUR și liderul delegației partidului în Parlamentul European, Claudiu Târziu, a […]
Cum mai toate comentariile iscate de cartea senatorului Ciucă seamănă între ele, nu mă voi apuca acum să le repet. Mă voi mărgini să fac câteva considerații pe care genul acesta de carte le îndreptățește. Ce îi reproșez autorului Ciucă nu e lipsa de talent, pe […]