Gheorghe-Adrian Cătană – Interpelare – Linia ferată simplă între Podul Olt și Râmnicu Vâlcea nu a fost cuprinsă în niciun program de reabilitare

Adresată: Domnului Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

De către: Senator Adrian Gheorghe Cătană

Circumscripţia electorală nr. 3Sibiu  

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Şedinţa Senatului din 08 Februarie 2023

Obiectul interpelării: Linia ferată simplă între Podul Olt și Râmnicu Vâlcea nu a fost cuprinsă în niciun program de reabilitare

Stimate Domnule Ministru,

În contextul alinierii la cerințele reformelor impuse de UE legate de transferul modal al fluxurilor de transport de călători și marfă spre transportul feroviar, reforme asumate și de România, supunem atenției dvs. următoarele aspecte:

În ultima perioadă, proiectele care vizează accesarea de fonduri nerambursabile pentru transportul feroviar s-au bazat pe modernizarea infrastructurii care traversează România, așa-numitul Coridor Pan-European. În ceea ce privește accesarea de fonduri pentru achiziția de trenuri noi, aceasta a fost exclusiv direcționată spre transportul pe liniile electrificate.

Nu există, încă, o strategie națională în acest sens, dar se poate observa că, în procesul de reabilitare a infrastructurii și a revigorării transportului feroviar au fost uitate rute importante din țară, mai ales rute pe care transportul feroviar de călători și marfă se face cu tracțiune Diesel.

Printre aceste rute feroviare, o linie de maximă importanță este neglijată de mulți ani, în contextul in care alternativa auto este cel mai periculos drum din țară. Mă refer la calea ferată care străbate Valea Oltului.

Dacă pentru transportul rutier este, de mulți ani, promisă finalizarea autostrăzii Sibiu – Pitești, cu cel mai apropiat orizont de finalizare în anul 2028, linia ferată simplă între Podul Olt și Râmnicu Vâlcea nu a fost cuprinsă în niciun program de reabilitare. Un tren Regio Expres străbate distanța de 100 de km dintre Sibiu și Râmnicu Vâlcea în două ore și jumătate, iar un tren Regio în mai mult de trei ore. Trenuri Interregio nu mai circulă pe această rută, probabil pentru că nu ar respecta baremul minim de timp.

Trenul circulă aici cu viteze între 15 si 40 km/h pe porțiuni mari, o parte din gări au fost desființate fără vreo logică, iar serviciul public de transport feroviar de călători este insuficient si discontinuu, toate acestea în timp ce, circulația auto între Sibiu și Râmnicu Vâlcea pe DN 7 produce, aproape săptămânal, victime. Până în 2028, când, probabil, va fi gata autostrada Sibiu-Pitești, se vor mai pierde multe vieți pe șoseaua de pe Valea Oltului, doar pentru că nu am reușit să menținem competitiv transportul cu trenul.

Supunem atenției dvs. următoarele întrebări și propuneri, pentru care solicităm răspunsuri documentate, la fiecare aspect:

1. Există un program de reabilitare a acestei linii care să aibă ca rezultat creșterea vitezei de circulație și care este termenul de finalizare al acestui program?

2. Ce investiții sunt programate pentru reabilitarea clădirilor gărilor (de exemplu, gara Turnu Roșu, clădire istorică cu două niveluri, sediul Arhivelor Naționale CFR, însumând peste 2000 mp construiți, arată ca o ruină, similar, alte gări mai mici)?

3. S-a luat în considerare varianta încărcării autoturismelor pe vagoane speciale, pentru a scoate din traficul auto câteva zeci de autovehicule zilnic, ținând cont că atât gara din Sibiu, cât și cea din  Râmnicu Vâlcea dispun de rampe de încărcare/descărcare ?

4. Necesitatea reducerii numărului de trenuri de călători de pe această rută a rezultat din studiile firmelor de consultanță sau, dacă nu, pe ce criterii au fost anulate trenuri intens utilizate ? Menționăm că în Sibiu vin, zilnic, câteva sute de navetiști din județul Vâlcea, iar alte câteva mii parcurg distanța în fiecare weekend mai ales cu mașina, aglomerând traficul pe Valea Oltului și

riscându-și viețile. O parte din aceștia, care lucrează în program zilnic sau de tură, nu pot ajunge la program cu trenul deoarece la sfârșit de săptămână și de sărbători nu circulă zilnic decât trei trenuri pe sens, iar acestea la ore nepotrivite.

5. Care este viziunea dvs. privind transportul feroviar de pasageri și marfă din România pe liniile neelectrificate ?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

AUR propune măsuri de sprijin pentru antreprenorii Români Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a depus un proiect de lege care prevede că, în cazul construcțiilor cu destinație de producție sau depozitare, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare accelerată pentru o valoare maximă de 1.000.000 lei […]
Nici săptămâna aceasta persoanele chemate la audieri în cadrul Comisiei de anchetă privind achizițiile din timpul pandemiei nu au dat curs invitațiilor transmise. Primele 7 puncte de pe ordinea de zi a comisiei au fost:  1) audierea domnului Alexandru Rafila, ministrul sănătății, 2) audierea domnului Victor […]
AUR
Federația Maghiară de Fotbal a reușit să iasă din anonimat printr-o știre mincinoasă publicată pe siteul oficial al forului. Într-un articol infirmat chiar de UEFA, oficialii maghiari pretindeau că federația europeană și-ar fi dat acceptul pentru utilizarea materialelor cu harta Ungariei mari pe stadioane.    La mai […]
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a organizat marți, 21 martie, la Parlament, dezbaterea cu tema „Legile educației – de la intenție la realitate”. La evenimentul organizat de AUR au luat parte specialiști în domeniul educației, reprezentanți ai sindicatelor, ai Patriarhiei Române, cadre didactice, studenți, reprezentanți ai […]
AUR
Alianța pentru Unirea Românilor organizează în data de 21 martie 2023 de la ora 12:00, în sala Grupului AUR de la Camera Deputaților, o dezbatere cu tema: Legile educației – de la intenție la realitate. Comisia națională de specialitate din cadrul partidului organizează dezbaterea „Legile educației […]
Claudiu Târziu, preşedintele Consiliului Naţional de Conducere al AUR și președintele Comisiei pentru românii de pretutindeni a Senatului României, a avut o întâlnire cu E.S. Ambasadorul Brândușa Predescu și echipa misiunii diplomatice a României la Sofia. Printre temele abordate s-a aflat situația culturală dificilă a comunității […]