Adresată: Domnului Ministru al Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
De către: Dumitrina MITREA
Deputat AUR, circumscripția nr. 29 Neamț
Data: 09.09.2022
Obiectul întrebării: Clarificări asupra situației prăbușirii podului de la Luțca-județul Neamț
Stimate Domnule Ministru,
După cum bine cunoșteți, și așa cum v-am interpelat anterior, la începutul lunii iunie a avut loc un incident pe raza județului Neamț, prăbușirea podului de pe drumul județean de la Luțca, din comuna Sagna.
Anul trecut, podul a intrat în reparații capitale, pentru că nu mai fusese modernizat niciodată de când a fost construit, adică de mai bine de 50 de ani, și nu mai prezenta siguranță în exploatare, iar după finalizarea lucrărilor și în urma rezultatului testului unei verificări de forță, Ionel Arsene a declarant: “pot afirma că încă 50 de ani, la Luțca, peste râul Siret, se va circula în condiții de siguranță, datorită unei investiții derulate de către Consiliul Județean Neamț”
De asemenea, doresc să vă reamintesc că, conform informațiilor publice, lucrările la acest pod sunt parte dintr-un pachet mai mare de obiective din județ, finanțate din PNDL, realizate de o asociere a opt firme de construcții.
Firma Darcons SRL, cea care a executat lucrările de reabilitare la podul de la Luțca, prăbușit în râul Siret, are probleme financiare grave, societatea intrând recent în insolvență. Astfel, între reprezentanții celor zece firme (AQUA PARC SRL (liderul asocierii), MAVGO HOLDING SRL, DANLIN XXL SRL, RUSTRANS SRL, PRIMACONS GROUP SRL, DARCONS SRL, TRUST CCDP SRL, HYDROSTROY AD, ALIDO PROIECT SRL și RUTIER CONSULT SRL) care fac parte din asocierea care a câștigat, în 2019, mega-contractul în care se află și reabilitarea podului de la Luțca, prăbușit săptămâna trecută, au apărut tensiuni. Motivul: garanția de bună execuție, pe care autoritata contractantă – CJ Neamț – este obligată să o blocheze după prăbușirea podului de la Luțca. La mijloc este vorba despre o sumă colosală, și anume 10% din valoarea, fără TVA, a contractului. Cum valoarea contractului este de 243 de milioane de lei, fără TVA, rezultă că garanția de bună execuție este de peste 24 de milioane de lei, sumă care ar fi fost deja blocatăde Consilul Județean Neamț, legea obligându-i să ia această măsură. Cele 24 de milioane de lei (cca. 5 milioane de euro) ar trebui să acopere prejudiciul în cazul nenorocirii de la Luțca, acolo unde s-au investit 8,3 milioane de lei.
Diferendele dintre cei 10 parteneri de afaceri, care au câștigat pachetul de lucrări ce cuprinde și reparațiile podului de la Luțca, tocmai de aici a pornit, de la garanția de bună execuție, care este constituită din banii tuturor.
Ținând cont de cele mai sus menționate, vă solicit să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
- S-a avut în vedere de către autoritatea contractantă a probabilității formării unui adevărat cartel între cele 10 firme care s-au asociat si cărora le-a fost atribuit un pachet de 44 de lucrări (modernizarea a 33 de poduri și 11 tronsoane de drumuri județene, printre care se regăsește si obiectivul de investiții de la Luțca)? Si dacă da, ce măsuri de rezervă s-au luat în calcul?
2. De ce, în acest răstimp, de la producerea incidentului, nu s-a folosit garanția de bună execuție?
Nu există răspunsuri