Adresată:
Domnului Marian-Cătălin PREDOIU, Viceprim-ministru, Ministrul Afacerilor Interne
De către Domnul senator: Dorinel COSMA
Circumscripția electorală: Nr. 7, Botoșani
Grupul Parlamentar: A.U.R.
Ședința Senatului din data de 25.10.2023
Obiectul întrebării – Angajații Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență au nevoie să fie salvați
Domnule Viceprim-ministru,
Peste 150.000 de voluntari care activează în Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență din România și peste 3.500 de șefi de astfel de servicii vă cer să interveniți prompt pentru clarificarea situației lor profesionale.
Acești oameni nu vă cer să faceți sacrificii politice sau bugetare pentru rezolvarea problemei lor. Toți acești oameni, care înseamnă tot atâtea voturi în campaniile electorale, vă cer, domnule Viceprim-ministru, să interveniți pentru eliminarea unor discrepanțe în aplicarea legislației în domeniu. Solicitarea lor este justificată și bine întemeiată și poate fi lesne soluționată printr-un act normativ de aplicare unitară a legislației în vigoare cu privire la aceste servicii.
Serviciile publice comunitare, dintre care fac parte și serviciile voluntare pentru situații de urgență, au fost înființate în baza Ordonanței de Guvern nr.88 din 2001. În art.2 al ordonanței se precizează că serviciile de urgență sunt servicii de urgență profesioniste și servicii de urgență voluntare. În 2005, prin Ordinul 718 al Ministerului Administrației și Internelor, au fost înființate Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență. Un an mai târziu, la 22 iulie 2006, a intrat în vigoare Legea nr. 307/2006 care, la art.39, alineatul (1), prevede: ”Personalul angajat al serviciilor de urgență voluntare sau private se încadrează în condiții de muncă similare personalului serviciilor de urgență profesioniste”.
Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență (SVSU) au posturi care nu se încadrează în condiții speciale de muncă. La fel ca în cazul profesioniștilor. Spre exemplu, posturile din compartimentul de prevenire se încadrează în condiții normale de muncă, iar posturile din grupele și formațiile de intervenție se încadrează la condiții speciale de muncă, exact ca în cazul profesioniștilor.
Scăparea legislativă vine din asimilarea cu personalul civil din Inspectoratele pentru Situații de Urgență care nu are atribuții de intervenție. Pompierii din SVSU au atribuții de intervenție și intervin pentru salvarea de vieți și bunuri, punându-și în pericol viața și integritatea personală.
Pe de altă parte, în Legea pensiilor nr.263/2010 au fost cuprinși pompierii militari, iar pompierii civili, ca forțe ale sistemului de siguranță națională, au fost ”pierduți în spațiu”. În această privință, angajații SVSU aclamă acordarea condițiilor speciale de muncă similare serviciilor profesioniste și pensiilor publice. Când explodează o butelie, nu mai contează dacă pompierul este civil sau militar. Cu toate că obiectul de activitate al pompierilor din SVSU este același cu al pompierilor militari, mașinile și mijloacele de intervenție sunt aceleași cu ale pompierilor militari, cei civili și cei militari sting același foc, cu aceeași apă, salvează vieți și bunuri și unii și alții, cu toate acestea pompierii militari sunt incluși în legea pensiilor militare, iar pompierii civili nu se regăsesc nicăieri. Chiar dacă, de cele mai multe ori, țin amândoi de același furtun la intervenții, și pompierul civil și cel militar.
Pompierul civil, ca și categorie de personal angajat, stabilită distinct prin Codul Ocupațiilor din România, nu este prevăzută în legea pensiilor, încălcându-se inclusiv Constituția cu privire dreptul la pensie conform cu munca prestată. Ba chiar și Codul Muncii este încălcat, articolul 6, alineatul (1) stipulând că ”orice salariat care prestează o muncă beneficiază de condiții de muncă adecvate activității desfășurate, de protecție socială, fără discriminare”.
Pe de altă parte, unele instanțe din țară au emis hotărâri prin care au constatat dreptul pompierilor civili la încadrarea în condiții speciale de muncă, deoarece coincid cu cele ale personalului din serviciile de urgență profesioniste, conform Anexei 2 din Hotărârea de Guvern 1294/2001.
Aceste probleme și aceste discrepanțe ar dispare facil dacă s-ar corecta legislația în domeniu, în sensul înlocuirii termenului de voluntar cu cel de civil și dacă legislația s-ar aplica unitar pentru pompierii civili și militari.
În acest context, vă adresez rugămintea de a-mi răspunde punctual la următoarele întrebări:
- Ce soluții propuneți pentru reglementarea situației angajaților acestor servicii și repunerea lor în drepturi?
- Dacă și când veți emite un act normativ pentru aplicarea unitară a legislației în vigoare și pentru eliminarea discrepanțelor legislative, precum și pentru completarea legii pensiilor în privința Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență?
Nu există răspunsuri