Către: Domnul Bogdan AURESCU, Ministrul Afacerilor Externe
De la: Dan TANASĂ, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureş
Subiectul întrebării: Problema dragării Canalului Bâstroe, în continuare nesoluționată
Stimate domnule Ministru,
Ministerul Afacerilor Externe a transmis Comisiei Europene în data de 16 februarie, dar si anterior, inclusiv în 2022, că România nu este de acord cu includerea brațelor Chilia și Bâstroe în TEN-T și a sprijinit în mod permanent comunicarea scrisă pe acest subiect a celorlalte ministere cu direcțiile responsabile ale Comisiei Europene.
În toate contactele cu Ucraina, Ministerul Afacerilor Externe a solicitat autoritătilor ucrainene să se abțină de la efectuarea oricăror lucrări de adâncire a șenalului navigabil în apele menționate. Totodată, a pus în vedere părții ucrainene că, în măsura în care lucrările de dragaj efectuate vizează adâncirea respectivelor căi navigabile, acestea să fie oprite de îndată. Conform Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în urma demersurilor părții române, partea ucraineană a încetat orice lucrări de dragare. Cu toate aceastea dragările au continuat de către Ucraina, iar Canalul Bâstroe s-a adâncit de la 3,9 metri la 6,5 metri. Recent, ministrul ucrainean al infrastructurii a declarat că Ucraina intenționează să contuinue adâncirea a Canalului Bâstroe pentru a „permite” accesul navelor în porturile fluviale ucrainene, deoarece adâncimea actuală nu este suficientă pentru navele încărcate ce sunt nevoite să utilizeze Canalul Sulina din România, care este mai adânc. Prin urmare, a continuat oficialul de la Kiev, Ucraina doreşte să adâncească până la 7,2 metri Canalul Bâstroe, astfel încât adâncimea acestuia să fie similară cu cea a Canalului Sulina, şi intenţionează să poarte discuţii pe acest subiect nu cu oficialii români, ci europeni, în viitorul apropiat.
Având în vedere cele menționate mai sus, se pare, că partea ucraineană nu este mulțumită de bunăvoința României prin posibilitatea utilizării la capacități maxime a Canalului Sulina pentru navele ucrainene, acest aspect pare că nu este suficient pentru partea ucraineană, așadar se dorește punerea în risc a faunei din rezervația Delta Dunării pentru crearea unei alternative proprii la „Canalul Sulina”.
De notat faptul că Ucraina nu intenționează să respecte relațiile de bună vecinătate cu România, urmând propriile intersese călcând peste interesele României și pe convențiile internaționale.
În acest context, domnule Ministru, vă rog să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
- Care sunt demersurile Ministerului Afacerilor Externe în ceea ce privește oprirea dragării neîncetate a Canalului Bâstroe de către Ucraina?
2. A fost informat Ministerul Afacerilor Externe de ambițiile ucrainene în prealabil, înainte ca informația să devină publică?
3. Având în vedere declarațiile susținute de către Ministerul pe care îl conduceți, cum este posibil ca partea ucraineană să ignore orice solicitare și posibilitate de soluționare a problemei?
4. Care sunt următorii pași pe care îi veți efectua pentru oprirea dragării abuzive și punerea în pericol a tezaurului natural românesc?
Nu există răspunsuri