Adresată de către senator: Claudiu Târziu
Circumscripția electorală: nr. 42 – București
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Senatului din data de: 07.12.2022
Domnului Lucian-Nicolae Bode, ministrul afacerilor interne
Obiectul întrebării: Reformarea Direcției Generale de Protecție Internă
Domnule ministru,
În prezent, România se confruntă cu unul dintre cele mai complexe fenomene infracționale din Uniunea Europeană, caracterizat prin extindere și adaptare continuă, tendință de specializare a autorilor, violență, finanțare substanțială și ocultă, stabilirea de legături infracționale cu mediul justiției, afacerilor interne și politico-administrativ, realități care contribuie substanțial la slăbirea încrederii cetățenilor în instituții, la știrbirea imaginii țării noastre și, desigur, la probleme de includere în Schengen.
Anul trecut, la Arad, un cetățean a fost aruncat în aer cu o încărcătură explozivă, în timp ce se afla în autovehiculul personal, iar autorul a rămas până în prezent neidentificat. Recent, la o acțiune de amploare a Poliției Române și a PÎCCJ-DIICOT, una dintre principalele persoane vizate, membru al unui grup infracțional organizat din Iași, nu a fost depistată și este în continuare în libertate.
Direcția Generală de Protecție Internă din M.A.I. este o structură specializată din domeniul securității naționale care este organizată și funcționează în esență după o ordonanță de urgență a guvernului condus de Dacian Cioloș (2016). După cum știți, la nivelul Ministerului Apărării Naționale există Direcția Generală de Informații a Apărării cu rol specific informativ în minister. Cât privește MAI, din pricina deciziilor unor miniștri incompetenți, precum și a presiunilor/intervențiilor venite din alte sfere, DGPI a fost drastic redusă, fiindu-i amputată latura de obținere de informații din mediile infracționale și rămânând – în linii mari – numai cu protecția internă a cadrelor ministerului. Prin urmare, ministerul este slăbit și lipsit de una dintre cele mai substanțiale surse de informare, obținute prin rețeaua informativă calificată a ofițerilor DGPI. La aceasta s-a adăugat desemnarea la conducere a unor directori asupra cărora planează anumite suspiciuni.
Drept consecință a scăderii performanțelor DGPI, care ar fi trebuit să aibă un cuvânt de spus, la conducerea unor structuri fundamentale (DGA, IGJR, IGPF, IGI, Academia de Poliție, inspectorate județene ș.a.) au fost desemnați indivizi incapabili, abuzivi, cu legături infracționale certe și probleme comportamentale grave, unii fiind ulterior condamnați.
De asemenea, în ultima perioadă a devenit o obișnuință ca, în urma solicitării de date și informații de la DGPI, în conformitate cu atribuțiile conferite de lege, unitățile operative centrale și teritoriale au primit invariabil răspunsul: ,,Nu deținem informații în cauză”. În prezent, multe dintre structuri nu performează din cauza lipsei de informații, nu pot oferi produse analitice în măsura în care sunt alimentate cu date și informații cu mare valoare operativă, iar procesul managerial este compromis grav prin împuternicirea sau desemnarea unor persoane cu grave probleme.
Pe acest fond, anul acesta ați luat decizia de încadrare directă în DGPI, din sursă externă, a unor ofițeri la mai multe SJPI. Astfel, prin aducerea unor persoane din viața civilă, total lipsite de experiență, veți vulnerabiliza pe termen lung toate structurile care ,,depind” de DGPI!
Având în vedere cele expuse, în temeiul art. 36 alin (1) din Regulamentul Senatului, vă solicit să ne comunicați:
- Ce măsuri ați întreprins de la preluarea mandatului pentru reformarea DGPI?
- Aveți în vedere o profesionalizare și consolidare a structurii, prin revenirea la atribuțiile de culegere de informații?
- Cum este posibil ca, la nivelul Direcției Generale Management Resurse Umane din MAI, să existe un director general cu grad de general și mai mulți directori care să nu aibă o strategie temeinică și să nu fie în măsură să anticipeze trecerile în rezervă?
Nu există răspunsuri