Adresată: Domnului Nicolae-Ionel CIUCĂ, prim-ministru al României
Domnului Bogdan Lucian AURESCU, ministru al Afacerilor Externe
Domnului Adrian DUPU, șef al Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova
De către: Senator Claudiu-Richard TÂRZIU, președinte al Comisiei pentru românii de pretutindeni
Circumscripția electorală: nr. 42 București
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 18/05/2022
Obiectul întrebării: Consiliere politică românească pentru Republica Moldova.
Stimate domnule prim-ministru,
Stimate domnule ministru,
Stimate domnule secretar de stat,
Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Federale Germania susține, pe pagina sa de internet (actualizată la 09.03.2022), că:
- „Este de notorietate angajamentul continuu al Germaniei în chestiunea transnistreană”
și că
2. „Guvernul Republicii Moldova este interesat de bunele relații cu Germania și de consilierea din partea Germaniei”[1].
Potrivit unui comunicat oficial al Guvernului Republicii Moldova din 20 aprilie 2022, Republica Federală Germania a decis anul acesta să-i ofere Guvernului de la Chișinău un ajutor financiar nerambursabil în valoare de 33,7 milioane de euro[2]. Doar 23 de milioane de euro ar urma să fie direcționate spre 3 proiecte concrete de infrastructură, pe când 10,7 milioane de euro constituie „asistența tehnică germană” („Deutsche technische Hilfeleistung”). Acest fapt presupune că fiecare al treilea euro oferit ca ajutor nerambursabil Republicii Moldova se va întoarce în Germania. Din suma de 10,7 milioane de euro destinate „asistenței tehnice germane”, 8,2 milioane de euro vizează proiectul „întreprinderi și comune puternice pentru Republica Moldova” și cu ei vor fi plătiți consilierii germani care se vor ocupa de administrația locală și întreprinderile mici și mijlocii din teritoriu, iar 2,5 milioane de euro vizează proiectul „Consilierea politică a Republicii Moldova”[3] („Politische Beratung der Republik Moldau”). De precizat că proiectul german „Consilierea politică a Republicii Moldova” se va desfășura până la 25 noiembrie 2026, când acesta ar putea fi prelungit pentru un nou termen.
Germania acordă ajutorul prin intermediul a două instituții germane la Chișinău:
1. Agenția Germană de Cooperare Internațională (GIZ) – Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH și
2. Agenția Germană pentru Cooperare Tehnică (GTZ) – Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit (GTZ).
Ambele agenții au birouri la Chișinău și activează în numele Ministerului federal pentru cooperare economică și dezvoltare (Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung) și al altor ministere federale germane, începând cu anul 1994.
România acordă Republicii Moldova un ajutor financiar de circa trei ori mai mare decât ajutorul acordat de către Republica Federală Germania. România are, spre deosebire de Germania, o relație specială și privilegiată cu Republica Moldova, în cuprinsul căreia există peste 1 milion de cetățeni români dintr-un total de aproximativ 3 milioane de locuitori, în cea mai mare parte (peste 82%) etnici români, foști cetățeni români sau urmași ai acestora.
Cu toate acestea, România nu are la Chișinău birouri ale unor agenții sau ministere prin intermediul cărora acest ajutor să fie acordat eficient, utilizarea ajutoarelor fiind lăsată până acum la latitudinea autorităților centrale ale Republicii Moldova.
De asemenea, nu dispunem de informații publice privind acordarea de către România a consilierii politice pentru Republica Moldova în maniera celei acordate de Republica Federală Germania.
Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rugăm respectuos să ne transmiteți punctual:
- Dacă România acordă sau nu consiliere politică Republicii Moldova. În cazul unui răspuns pozitiv, vă rugăm să indicați domeniile concrete, nivelul instituțional, forma și costurile consilierii politice acordate de către România. În cazul unui răspuns negativ, vă rugăm să indicați motivele pentru care România nu-i acordă Republicii Moldova consiliere politică.
- Motivele temeinice pentru care România nu procedează asemenea Republicii Federale Germania pentru a deschide la Chișinău, cu acordul Republicii Moldova, birouri sau reprezentanțe ale Agențiilor/Ministerelor prin care să fie acordate neintermediat ajutoarele financiare destinate populației Republicii Moldova.
- Ce alte state comunitare sau extracomunitare, în afară de Republica Federală Germania, acordă consiliere politică Republicii Moldova, în ce volum și prin intermediul căror instituții sau mecanisme.
[1] Originalul în limba germană: ”Das kontinuierliche deutsche Engagement in der Transnistrienfrage wird anerkannt. Seitens der moldauischen Regierung gibt es ein Interesse an guten Beziehungen zu Deutschland und an Beratung aus Deutschland”. Sursa: https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/moldau-node/bilaterale-beziehungen/201938
[2] REPUBLICA MOLDOVA VA BENEFICIA DE ASISTENŢĂ TEHNICĂ ŞI FINANCIARĂ DIN PARTEA REPUBLICII FEDERALE GERMANIA. Sursa: https://gov.md/ro/content/republica-moldova-va-beneficia-de-asistenta-tehnica-si-financiara-din-partea-republicii
[3] Ibidem.
Nu există răspunsuri