Adresată: Ministrului AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALE,
Domnului Adrian – Ionuț CESNOIU
De către: Ciprian CIUBUC – Deputat A.U.R., circumscriptia electorala nr.9 BRĂILA
Obiectul întrebării: Necesitatea contestării Plx nr. 178/2021 prin care România introduce o taxă care poate scumpi alimentele cu 20% prin aplicarea dispozițiilor unei directive europene în mod defectuos
Stimate domnule Ministru,
Camera Deputaților a adoptat, în calitate de for decizional, proiectul de lege privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol şi alimentar. În aparență proiectul este elaborat în favoarea producătorilor autohtoni pentru că se interzic taxele pentru listarea produselor la raft, precum și pentru expunerea spre vânzare a acestora, retailerilor nefiindu-le permis să returneze furnizorului produsele alimentare.
De asemenea, aceștia nu vor mai putea pune la raft doar mărcile lor private.
Adoptarea PLX nr.178/2021 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol şi alimentar face dovada că majoritatea deputaților din Parlamentul României nu cunoaște adevăratele probleme ale fermierilor români. Acest eveniment a avut loc în data de 14 Martie 2022.
În ciuda acestei aparențe, proiectul normativ adoptat de Camera Deputaților a reușit să stârnească furia producătorilor, deoarece termenele de plată au fost prelungite și, mai grav, taxa de raft dispare, dar apare o taxă de până la 20% din valoarea contractului, care va putea fi percepută de retaileri pentru diverse servicii prestate furnizorului, cum ar fi cele de publicitate, marketing etc.
Până în prezent, această taxă este zero, iar în varianta proiectului normativ ieșită de la Senat ea a fost stabilită la 5%. Din păcate, însă la Camera Deputaților, proiectul a fost modificat și taxa a fost substanțial mărită. Astfel spre exemplu: dintr-o factură de un milion de lei, retailerul poate să-mi taie până la 20% pentru aceste servicii. Proiectul precizează că această taxă poate fi de până la 20%, dar, cu siguranță, că toți retailerii se vor duce spre limita maximă când se va impune această taxă. Pentru a putea plăti această nouă taxă, furnizorii vor fi obligați să o includă în preț, ceea ce va duce la o scumpire destul de mare a produselor.
Proiectul normativ, care curând va fi promulgat de Președintele României, vine și cu majorarea termenelor de plată a furnizorilor. În acest mod pentru produsele proaspete termenul a fost prelungit de la 7 la 14 zile, iar pentru produsele refrigerate de la 14 zile la 30 de zile. Producătorii sunt de părere că prelungirea termenelor de plată le va crea probleme financiare și mai mari pe fondul scumpirii utilităților și inputurilor și în condițiile în care lucrează cu marje de profit foarte scăzute.
Cunoscuta taxă de raft, impusă de marile lanțuri de magazine, este stabilită în funcție de politica fiecăruia și este percepută sub forma unui comision, care variază între 0,8% și 0,15% din valoarea totală a cifrei de afaceri a furnizorului în relația cu retailul. Noua taxă care va apărea, de până la 20%, este imensă și va duce la o scumpire accentuată a produselor fermierilor români în magazine. Această taxă de până la 20% vine într-un context extrem de greu pentru fermieri. Prețurile la energia electrică, termică și combustibili s-au majorat puternic, iar fermierii au ajuns adevărați sclavi.
Există asociații de producători și de fermieri care sunt dispuse să ceară Președintelui Iohannis să nu promulge legea în forma actuală, dar și să sesizeze Curtea Constituțională a României.
Federaţia PRO AGRO a anunțat de curând că nu va accepta modul în care Parlamentul a transpus în practică Directiva europeană pentru combaterea practicilor comerciale neloiale pentru că ea perpetuează, de fapt, aceste practici.
La data intrării în vigoare a prezentei legi se va abroga Legea nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, cu modificările și completările ulterioare, iar amenzile în cazul nerespectării acestei legi pornesc de la 250.000 de lei și pot ajunge la 1% din cifra de afaceri. Legea se va aplica contractelor comerciale încheiate după data intrării acesteia în vigoare, iar pentru cele încheiate anterior, părțile au obligația să le pună în acord în termen de șase luni de la data aplicării legii.
În contextul existenței unui astfel de impact negativ asupra producătorilor/fermierilor, vă rog să îmi răspundeți la următoarele întrebări:
1) Considerați necesar să se constate lipsa „prevederilor în favoarea furnizorilor” specifică pieţei din România, deşi acestea au fost solicitate de reprezentanţii fermierilor, în condițiile în care spiritul Directivei UE 2019/633 a Parlamentului European a fost în mod flagrant ignorat?
2) Considerați că este o atitudine corectă a Federaţiei Naţionale PRO AGRO de a nu accepta ca actul de transpunere a Directive să fie implementat în sensul acceptării prin lege a dreptului cumpărătorului de a scădea din costul de achiziţie, ulterior livrării bunurilor, sume pentru propria promovare, pentru propriile interese de dezvoltare, sau orice alte sume care fac furnizorul să vândă în pierdere prin marile reţele de retail alimentar ?
3) Considerați necesară contestarea la Avocatul Poporului sau la Cutea Constutuțională a României PLx nr. 178/2022? Cunoașteți faptul că reprezentanţii Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane (AHK România) au atras atenția că proiectul de lege pentru transpunerea Directivei Europene 2019/633 privind practicile comerciale neloiale în sectorul
agroalimentar, în forma aprobată de Parlamentul României, va produce repercusiuni şi va genera dezechilibre pe piaţă prin posibile creşteri de preţuri, “chiar penurie de produse sau o calitate mai slabă a acestora, întrucât instituie bariere de acces pe piaţă a micilor producători locali”?
Nu există răspunsuri