Adresată: Domnului Bogdan Lucian AURESCU, ministru al Afacerilor Externe
De către: Deputat Boris VOLOSATÎI, ales în circumscripția nr. 43 pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara graniţelor ţării
Data: 26/01/2022
Obiectul întrebării: Punctul de vedere al Ministerului Afacerilor Externe și poziția autorităților de la Chișinău privind posibilitatea înființării unei circumscripții electorale distincte pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în statul înrudit Republica Moldova.
Stimate domnule ministru,
Potrivit datelor oficiale furnizate de către Ministerul Afacerilor Interne, statul înrudit Republica Moldova, cu care avem o relație specială și privilegiată, se situează pe poziția a doua în lume, după România, în ceea ce privește numărul de cetățeni români cu pașapoarte de tip CRDS (Cetățean român cu domiciliul în străinătate).
Observăm totodată că Republica Moldova este singurul stat din lume în care etnicii români (inclusiv cei care și-au redobândit cetățenia română) sunt doar peste hotare, dar nu și în străinătate.
Așa cum bine cunoașteți, numărul cetățenilor români din Republica Moldova deținători ai unui pașaport de tip CRDS (circa 300 000) este superior întregii populații a unor județe din țară cum ar fi: Tulcea – 201 462 locuitori, Covasna – 204 958 locuitori, Sălaj – 224 384 locuitori sau Mehedinți – 249 459 locuitori.
Numărul cetățenilor români din Republica Moldova deținători ai unui pașaport de tip CRDS este în continuă creștere. Acest fapt ridică în sine problema necesității reconsiderării și redimensionării politicilor statului român, precum și optimizării cadrului legislativ național, astfel încât acești români să fie și să se simtă protejați și reprezentați adecvat.
În ideea unei mai bune reprezentări la nivel parlamentar a cetățenilor români cu domiciliul permanent în Republica Moldova a fost lansată inițiativa modificării numărului actual de circumscripții electorale și înființarea în afara României a două circumscripții electorale distincte: o circumscripție electorală pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în Republica Moldova (nr. 43, peste hotare, dar nu și în străinătate) și o circumscripție electorală pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării, alții decât cei din Republica Moldova (nr. 44, peste hotare și în străinătate).
Observăm în context că alte state, cum ar fi bunăoară Republica Franceză, în ceea ce privește reprezentarea la nivel național a cetățenilor lor din afara granițelor au înființat mai multe circumscripții electorale distincte, în funcție de numărul de cetățeni francezi într-o regiune sau alta a globului.
Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rugăm respectuos să ne transmiteți:
1. Un punct de vedere al Ministerului Afacerilor Externe privind necesitatea, oportunitatea și posibilitatea înființării, separat de circumscripția pentru străinătate/diaspora, a unei circumscripții electorale distincte pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în Republica Moldova.
2. Care este poziția autorităților din Republica Moldova față de ideea înființării unei circumscripții electorale distincte pentru sutele de mii de cetățenii români cu domiciliul sau reședința în Republica Moldova.
Nu există răspunsuri