Adresată: Domnului Bogdan Lucian AURESCU, ministru al Afacerilor Externe
De către: Deputat Boris VOLOSATÎI, ales în circumscripția nr. 43 pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara graniţelor ţării
Obiectul întrebării: Institutul Cultural Român (ICR) de la Moscova.
Stimate domnule ministru,
Înființarea Institutului Cultural Român Moscova este prevăzută de Hotărârea de Guvern nr. 492/2004.
De asemenea, există un cadru bilaterial în legătură cu acest subiect. Astfel, înființarea ICR Moscova este prevăzută și de Acordul dintre Guvernul Guvernul României și Guvernul Federației Ruse privind deschiderea și condiţiile de funcționare a Institutului Cultural Român în orașul Moscova și a Centrului Rus de Știință și Cultură în orașul București, semnat la 9 iulie 2013[1].
Conform acestui Acord internațional,”1. Partea română deschide în oraşul Moscova Institutul Cultural Român, denumit în continuare Institut, iar partea rusă deschide în oraşul Bucureşti Centrul Rus pentru Ştiinţă şi Cultură, denumit în continuare Centru. 2. Activitatea Institutului şi a Centrului se desfăşoară pe baza dispoziţiilor prezentului acord, a normelor dreptului internaţional şi conform legislaţiei statului de reşedinţă. În cazul României, legislaţia internă include de asemenea şi legislaţia Uniunii Europene. 3. Părţile pot, pe bază de înţelegere reciprocă, să deschidă institute şi centre în alte oraşe ale statului de reşedinţă, cu respectarea legislaţiei statului de reşedinţă”.
Totodată, Acordul international prevede că ”1. Institutul este subordonat Ministerului Afacerilor Externe al României şi Institutului Cultural Român din România, în conformitate cu legislaţia României. 2. Centrul îşi desfăşoară activitatea sub conducerea generală a şefului misiunii diplomatice a Federaţiei Ruse în România. Funcţionarea Centrului este realizată de către Agenţia Federală pentru Afaceri cu Comunitatea Statelor Independente, conaţionalii care locuiesc în străinătate şi pentru Colaborare Internaţională Umanitară”.
Potrivit reglementărilor în vigoare, Institutele Culturale Românești din străinătate au ca obiectiv principal menținerea și dezvoltarea relațiilor culturale și spirituale cu românii din străinătate, în scopul conservării identității de limbă, cultură și tradiții a acestora și al antrenării lor în realizarea intereselor naționale ale României, consolidarea şi amplificarea, sub diferite forme, a relaţiilor cu comunităţile româneşti de peste hotare.
Printre atribuțiile principale ale Institutelor Culturale Românești din străinătate se află și susținerea inițiativelor pentru dezvoltarea culturală a comunităților românești din străinătate, pentru a favoriza menţinerea legăturilor acestora cu ţara.
Anterior (20 noiembrie 2017), Ministerul Afacerilor Externe a comunicat: ”În ceea ce privește ICR Moscova, vă putem informa că spațiile care vor fi folosite pentru a inaugura ICR Moscova au fost deja amenajate, dar procesul de identificare și pregătire a personalului care va fi trimis să lucreze la ICR Moscova se derulează la un ritm mai lent decât cel preconizat”.
Reamintim că în București funcţionează: 1. Centrul Rus de Știinţă și Cultură (sediul în bulevardul Lascăr Catargiu, nr. 50), inaugurat la 15 mai 2015, acesta fiind o reprezentanţă a Agenţiei Federale pentru Comunitatea Statelor Independente din România și 2. Centrul de Limbă și Cultură Rusă, inaugurat la 4 decembrie 2009 și care funcţionează în incinta Academiei de Studii Economice din București, în baza unui Acord de parteneriat între ASE București și Fundaţia ”Russki Mir” (Lumea Rusă) de la Moscova.
De asemenea, la Cluj-Napoca funcționează un Centru Cultural Rus, inaugurat la 29 noiembrie 2011 de către Fundaţia ”Russki Mir” (Lumea Rusă) și situat în incinta Căminului Economica I al Universităţii Babeș-Bolyai (strada Teodor Mihali nr. 58, Cluj-Napoca). În același timp, la Timișoara funcționează un Cabinet al Fundaţiei ”Russki Mir” (Lumea Rusă), inaugurat la 5 decembrie 2014 în incinta Universităţii de Vest, cu sprijinul Ambasadei Fedraţiei Ruse în România.
Constatăm că România nu apelează la reciprocitatea prevăzută de Acordul româno-rus din 9 iulie 2013, inaugurarea ICR Moscova fiind amânată, din motive necunoscute, la nesfârșit și lăsând impresia unei timidități a Bucureștiului în relațiile sale cu Moscova.
În această situație, ținând cont de cele expuse mai sus, vă rugăm respectuos să ne comunicați:
- Motivele concrete pentru care Ministerul Afacerilor Externe nu a deschis până acum ICR Moscova, chiar dacă spațiile pentru acesta sunt amenajate încă din anul 2017?
- Dacă aceste motive țin de partea română sau de partea rusă.
- Care este adresa din Moscova a spațiilor amenajate pentru ICR Moscova încă din anul 2017?
- Când anume va fi deschis ICR Moscova, prevăzut atât de Hotărârea de Guvern nr. 492/2004, cât și de Acordul româno-rus din 9 iulie 2013?
Nu există răspunsuri