Adresată: Domnului Florin-Vasile CÎȚU, prim-ministru al României
Domnului Bogdan Lucian AURESCU, ministru al Afacerilor Externe
Domnului Lucian Nicolae BODE, ministru al Afacerilor Interne
Domnului Liviu BUTE, împuternicit inspector general al Poliției de Frontieră Române
De către: Deputat Boris VOLOSATÎI, ales în circumscripția nr. 43 pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara graniţelor ţării
Obiectul întrebării: Aplicarea ilegală de către Poliția de Frontieră Română a Refuzului de intrare la frontieră pe motivul lipsei permisului de ședere sau a vizei de lungă ședere valabile în cazul cetățenilor Republicii Moldova care au intenționat să călătorească în România pentru mai puțin de 90 de zile.
Stimate domnule prim-ministru,
Stimați domnilor miniștri,
Stimate domnule împuternicit inspector general,
Am primit zeci de semnale că începând cu data de 13 mai 2021 mai mulți cetățeni ai Republicii Moldova, majoritatea absolută etnici români, au primit Refuz de intrare la frontieră pe motiv că aceștia nu ar deține ”permis de ședere sau viză de lungă ședere în România”. Potrivit legislației noastre în vigoare, aceste persoane fac parte din categoria românilor de pretutindeni și vin în România ca patrie etnică și istorică.
În mod evident, cetățenii Republicii Moldova care nu dețin și cetățenia României sau a altor state ale Uniunii Europene și au primit refuz de intrare în țară din partea Poliției de Frontieră a României, au fost grav prejudiciați, iar în unele cazuri au fost grav prejudiciate și instituțiile sau companiile din Republica Moldova care și-au delegat reprezentanții în România.
Formal, în explicațiile date de reprezentanții Poliției de Frontieră, au fost invocate prevederile Hotărârii Guvernului nr. 531 din 11 mai 2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 13 mai 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 NU stabilește reguli noi față de Hotărârea anterioară, din aprilie 2021.
Constatăm că această Hotărâre de Guvern nu diferă absolut cu nimic de Hotărârile de Guvern anterioare având același obiect de reglementare. Acestea într-adevăr stabilesc să străinii, așa cum sunt definiți de legislația română în vigoare, au nevoie de viză sau de permis de ședere sau viză de lungă ședere în România, dar în acest caz este vorba despre străinii cetățeni ai altor state decât cele care au regim liberalizat de vize cu Uniunea Europeană.
Republica Moldova însă, precum se cunoaște, are, din data de 28 aprilie 2014, regim liberalizat de vize cu Uniunea Europeană. Abolirea obligației de a deține viză de scurtă durată pentru cetățenii Republicii Moldova, posesori ai pașapoartelor biometrice, care călătoresc în spațiul Schengen, a fost posibilă prin modificarea Regulamentului Uniunii Europene nr. 530 din 2001. Ulterior, liberalizarea vizelor pentru cetăţenii Republicii Moldova a fost prevăzută de Regulamentul UE 2018/1806 din 14 noiembrie 2018 de stabilire a listei țărilor terțe ai căror resortisanți trebuie să dețină viză pentru trecerea frontierelor externe și a listei țărilor terțe ai căror resortisanți sunt exonerați de această obligație.
Viza de scurtă durată nu este necesară pentru intrarea cetățenilor Republicii Moldova în Uniunea Europeană, implicit în România, iar viza de lungă ședere, adică cea care depășește 90 de zile, poate fi solicitată doar în cazuri speciale reglementare de lege. Precizăm că Regulamentele nr. 530 și nr. 1806 ale Uniunii Europene se aplică direct și preeminent, deci cu întâietate, în raport cu norma internă din România. Nicio Hotărâre a Guvernului României nu poate amenda sau anula prevederile Regulamentelor Uniunii Europene cu incidență în planul liberalizării regimului de vize cu state terțe. Trebuie să amintim că în conformitate cu Mecanismul de Suspendare a Regimului de Vize revizuit şi consolidat de către Comisia Europeană în 2017, un stat membru al UE nu poate decide unilateral reintroducerea regimului de vize cu un stat terț.
Republica Moldova împărtășește regimul liberalizat de vize cu Ucraina, stat în care avem cea mai mare comunitate istorică de români, dar și cu alte state ex-sovietice ca Georgia sau Armenia.
În toate cazurile recente de refuzare a intrării cetățenilor Republicii Moldova în România avem de a face cu interpretări greșite și abuzive ale reprezentanților Poliției de Frontieră, structură în coordonarea Ministerului Afacerilor Interne. Aceste abuzuri trebuie să înceteze. Ele generează confuzie, revoltă legitimă și, uneori, din păcate, stări de spirit antiromânești.
În calitatea mea de deputat ales în circumscripția nr. 43 pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara granițelor țării a prezentat o Declarație politică în Camera Deputaților, prin care, între alelte, am cer implicarea directă și constructivă a primului ministru al României și a ministrului Afacerilor Interne pentru rezolvarea situației și i-am asigurat pe toți deținătorii de cetățenie a Republicii Moldova, posesori ai pașapoartelor biometrice și doritori de a călători în România pentru mai puțin de 90 de zile, că voi întreprinde toate demersurile necesare în vederea încetării abuzurilor la care s-au dedat în ultimele două săptămâni polițiștii de frontieră, refuzând intrarea în România, respectiv în Uniunea Europeană.
Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rugăm respectuos să ne transmiteți:
- Numărul de cazuri de aplicare a Refuzului de intrare la frontieră cetățenilor Republicii Moldova începând cu data de 13 mai 2021, defalcat pe Punctele de Trecere a Frontierei.
- Numărul total de cazuri de aplicare a Refuzului de intrare la frontieră, începând cu 13 mai 2021, cetățenilor altor state (decât Republica Moldova) care au regim liberalizat de vize cu Uniunea Europeană.
- Punctele de vedere ale Guvernului României, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Afacerilor Externe asupra situației care a existat între 13 mai 2021 și 01 iunie 2021 privind aplicarea cetățenilor Republicii Moldova a Refuzului de intrare la frontieră sub pretextul nedeținerii unei vize de lungă ședere sau a unui perimis de ședere în România.
- Dacă funcționari concreți care au dispus aplicarea Refuzurilor de intrare la frontieră cetățenilor Republicii Moldova în perioada 13 mai 2021 – 01 iunie 2021 au suportat consecițe în sensul tragerii lor la răspundere administrativă, inclusiv prin ademitere din funcție.
Nu există răspunsuri