Adresată: Domnului Sorin Mihai GRINDEANU, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii
De către: Senator Andrei HANGAN
Circumscripţia electorală: nr. 9 Brăila
Grupul parlamentar: AUR
Şedința Senatului din data de: 20.02.2024
Obiectul întrebării: Dezvoltarea autostrăzii Bistrița – Vatra Dornei: Sacrificii ecologice și sociale în numele progresului
Stimate domnule Ministru,
Proiectul pentru construcția autostrăzii Bistrița – Vatra Dornei a fost depus pentru obținerea acordului de mediu, prezentând planuri impresionante care includ construirea a șase noduri rutiere, 34 de poduri, 70 de podețe, 65 de pasaje, 74 de viaducte, 20 de ecoducte și 15 tuneluri. Cu o lungime de aproximativ 62.137 km, traseul propus trece prin diverse localități, implicând și demolarea unor construcții și defrișarea extinsă a pădurilor. Cu toate acestea, realizarea proiectului este pusă în pericol din cauza lipsei alocărilor financiare.
Pe lângă costurile financiare estimate la aproximativ 2,8 miliarde euro, proiectul aduce și daune colaterale semnificative. Aproximativ 95 de construcții, inclusiv locuințe și anexe gospodărești, vor fi demolate în localitățile afectate. În plus, pădurile din zonă, atât în intravilan, cât și în extravilan, vor suferi o defrișare extinsă de aproximativ 247.31 hectare, afectând biodiversitatea și ecosistemele locale.
Valoarea investițiilor și durata estimată a execuției subliniază amploarea și complexitatea proiectului, care necesită o planificare atentă și alocări financiare corespunzătoare.
Construirea autostrăzilor este crucială pentru dezvoltarea infrastructurii și conectivității, dar este esențial să fie abordată cu responsabilitate față de impactul asupra mediului și comunităților locale. Sacrificiile ecologice și sociale trebuie gestionate cu grijă, iar finanțarea proiectelor trebuie să fie asigurată pentru a evita întârzieri și probleme de implementare.
Aşadar, fiind în legătură cu subiectul, vă rugăm să ne precizaţi:
– Ministerul pe care îl aveți în subordine poate furniza clarificări cu privire la motivele care au condus la oprirea alocării financiare pentru proiectul autostrăzii Bistrița – Vatra Dornei?
– Cum evaluați, în calitate de ministru al Transporturilor și Infrastructurii, impactul demolării a 95 de construcții și defrișării extinse a pădurilor asupra comunităților locale afectate?
– Cum se încadrează proiectul autostrăzii Bistrița – Vatra Dornei în prioritățile generale de finanțare ale guvernului, având în vedere impactul asupra mediului și costurile estimate?
– Există planuri sau discuții în desfășurare pentru a identifica surse alternative de finanțare și a asigura continuarea proiectului autostrăzii Bistrița – Vatra Dornei?
Nu există răspunsuri