Alexandru Bordian – Întrebare parlamentară – Clarificări privind declarațiile cu caracter politico-strategic ale domnului general Gheorghiță Vlad referitoare la o posibilă intervenție militară a României în Republica Moldova

Adresată:

Domnului Ilie-Gavril BOLOJAN, prim-ministru al României
Domnului Liviu-Ionuț MOȘTEANU, ministru al Apărării Naționale

De către: Deputat Alexandru BORDIAN (circumscripția nr. 18 Galați)

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 20.11.2025

Obiectul întrebării: Clarificări privind declarațiile cu caracter politico-strategic ale domnului general Gheorghiță Vlad referitoare la o posibilă intervenție militară a României în Republica Moldova

 

Domnule prim-ministru,

Domnule ministru

Într-un interviu televizat recent, Șeful Statului Major al Apărării, domnul general Gheorghiță Vlad, a făcut afirmații care, în mod evident, depășesc cadrul atribuțiilor sale constituționale și legale. Din declarațiile sale a reieșit – chiar dacă nu explicit – că România ar putea interveni militar pentru apărarea Republicii Moldova în cazul unei eventuale agresiuni a Federației Ruse.

Ca parlamentar al României originar din Republica Moldova, am urmărit de mai multe ori înregistrarea pentru a mă asigura că înțeleg corect mesajul transmis. Concluzia este una limpede: afirmațiile domnului general sunt profund problematice, depășesc competențele instituției militare și sunt contrare cadrului strategic și juridic în vigoare.

Generalul Gheorghiță Vlad și-a justificat poziția prin trei argumente: pretinsa calitate de „aliată” a Republicii Moldova, existența unui „parteneriat strategic” cu aceasta și obligațiile României privind protecția cetățenilor români aflați peste hotare. Toate aceste interpretări sunt inexacte, confuze și complet necorelate cu dreptul internațional, legislația națională și contextul geopolitic actual. Ele au fost exploatate propagandistic de mass-media din Federația Rusă și din regiunea separatistă transnistreană a Republicii Moldova aflată sub controlul efectiv și ocupația militară a Federației Ruse.

Așa cum se cunoaște, Republica Moldova nu este aliata militară a României. Ea nu este membră NATO, nu are acord bilateral de apărare cu România și, potrivit Constituției sale, este stat neutru. Parteneriatul strategic din 2010 nu conține clauze de securitate sau garanții militare.

De asemenea, decizia de trimitere a trupelor peste hotare aparține exclusiv Parlamentului României, nu Guvernului sau Ministerului Apărării Naționale. Nici Statului Major al Apărării sau altor structuri ale Ministerului Apărării și cu atât mai puțin nu se stabilește prin declarații publice. Este de precizat și că în cazul unei agresiuni asupra Republicii Moldova, România nu poate beneficia automat de Articolul 5 NATO. Eventuala reacție se poate face strict în cadrul Articolului 4 – consultări – iar orice acțiune unilaterală dincolo de Prut ar plasa România într-un conflict direct cu Federația Rusă pe cont propriu.

Nu putem trece cu vederea nici argumentul solid că Legea supremă – Constituția Republicii Moldova interzice prezența trupelor străine pe teritoriul său. Prin urmare, Chișinăul nu poate invita legal trupe române pe teritoriul republicii în caz de agresiune. Orice intrare fără acord constituie, tehnic, acțiune ostilă.

Totodată, Strategia Națională de Apărare a Republicii Moldova (2024– 2035) nu prevede niciun rol special pentru România în materie de securitate. România este menționată marginal, într-o poziție inferioară Ucrainei ca relevanță strategică.

În plus, contextul regional arată o tendință tot mai clară a Bucureștiului de a-și alinia politica externă intereselor Chișinăului și Kievului, fără o evaluare critică a compatibilității acestora cu interesele proprii ale României. Declarațiile hazardate ale Șefului Statului Major al Apărării par să se înscrie în aceeași abordare, generând confuzie strategică și risc diplomatic.

Având în vedere gravitatea acestor derapaje, vă rog să vă exprimați punctual asupra următoarelor aspecte:

1. Considerați că afirmațiile generalului Gheorghiță Vlad respectă limitele statutare ale funcției de Șef al Statului Major al Apărării?

2. A fost generalul Vlad autorizat de Ministerul Apărării Naționale să exprime public opinii privind potențiale intervenții armate ale României pe teritoriul unui al stat din afara Alianței Tratatului Atlanticului de Nord?

3. Care este poziția oficială a Guvernului României și, respectiv, a Ministerului Apărării privind posibilitatea unei intervenții militare a României în Republica Moldova în afara unui cadru NATO și în absența unui acord bilateral de apărare?

4. Confirmați că România nu are nicio obligație legală sau militară ori rezultând din vreun tratat bilateral sau multilateral de a apăra Republica Moldova în caz de agresiune?

5. Considerați necesară o clarificare publică din partea Guvernului României și a Ministerului Apărării pentru a evita interpretări periculoase ale opiniei publice, ale aliaților și ale actorilor ostili?

6. Au fost luate măsuri administrative sau disciplinare pentru declarațiile cu caracter politic ale generalului Vlad, care pot afecta poziția oficială a României?

7. Ce măsuri intenționați să luați pentru a preveni pe viitor exprimarea publică a unor poziții politice de către reprezentanți militari aflați în exercițiul funcțiunii?

8. Dacă cu ocazia recentei vizite la București a prim-ministrului Republicii Moldova, Alexandru Munteanu, partea română a abordat sau nu aspectele despre care a făcut vorbire generalul Vlad.

Orice alte informații relevante referitoare la acest subiect vor fi binevenite.

Vă rog să îmi transmiteți răspunsul în scris, în termenul legal.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE