Către: Angel TÎLVĂR, Ministrul Apărării Naționale
De la: Deputat Dănuț AELENEI, Circumscripția electorală nr 14 Constanța
Obiectul întrebării: Anularea programul de achiziție pentru corvete
Domnule Ministru,
Am aflat cu surprindere despre anularea procedurii de achiziție lansată în anul 2018, în scopul cumpărării a patru vase militare de tip corvetă multifuncțională, care urmau să intre în dotarea Forțelor Navale Române.
Surprinderea mea survine nu atât pentru că s-a petrecut această anulare, cât din momentul său tardiv. Mă refer la faptul că mai mult de cinci ani au așteptat Forțele Navale ale României să primească în dotare patru vase de luptă noi, de tip corvetă multifuncțională. Din 2018 până în 2023 n-a început nici măcar construirea primei nave, din seria de patru care erau cerute de partea română. Construirea unei singure nave de acest tip durează cel puțin trei ani, deci încă de acum doi ani trebuia să existe un semn de întrebare, vizavi de seriozitatea asocierii firmei franceze Naval Group cu Șantierul Naval Constanța.
Prin urmare, asocierea defectuoasă dintre firma franceză și cea din România n-a produs nicio navă de luptă pentru România ci a generat, în schimb, o întârziere uriașă în ceea ce privește îndeplinirea unui obiectiv strategic al statului român, acela de a-și asigura o forță navală credibilă la Marea Neagră. Neîndeplinirea contractului, de către cele două firme asociate, accentuează, acum, vulnerabilitatea României.
Legat de aceste aspecte, domnule ministru, solicit să-mi răspundeți la urmatoarele întrebări:
– de ce abia în acest moment, august 2023, MApN a avut curaj să anuleze procedura de achiziție a corvetelor?
– ce măsuri au fost luate, la nivelul MApN, acum doi ani, când s-a constatat că prima corvetă din cele patru nu numai că nu fusese livrată, dar nici măcar nu se începuse construcția ei?
– ce clauze de penalitate financiară au fost prevăzute, față de firmele asociate, în contractul semnat în urmă cu 5 ani?
– de ce se intenționează, în ciuda celor întâmplate, ca statul român să achiziționeze, de la aceeași firmă franceză, două submarine, cu o valoare estimată de MApN de 2 miliarde de euro, fără TVA? Deci, firma Naval Group, care n-a reușit să ofere României cele patru corvete, este și producătorul submarinelor din clasa Scorpene. Drept comparație, prețul cerut României, în anul 2019, pentru cele patru corvete, era de circa 1,2 miliarde de euro. Prin urmare firma care nu și-a onorat contractul pentru corvete primește un nou contract din partea României, chiar mai scump decât cel anterior!?
– este adevărat că firma care construia corvetele ar fi trebuit să modernizeze și fregatele “Regele Ferdinand” și “Regina Maria”, iar anularea contractului pentru corvete anulează și clauza de modernizare a fregatelor?
Nu există răspunsuri