CĂTRE,
BIROUL PERMANENT AL SENATULUI
În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României și cu prevederile art. 92 alin. (1) din Regulamentul Senatului, republicat, cu modificările și completările ulterioare, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea și completarea art. 1 al Ordonanței de Urgență nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc”, spre dezbatere și adoptare.
În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului, să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri legislative.
Conform prevederilor art. 113 din Regulamentul Senatului, republicat, cu modificările și completările ulterioare, solicităm procedura de urgență pentru această iniţiativă legislativă.
De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita avizul Consiliului Legislativ și avizul Consiliului Economic și Social.
PENTRU INIȚIATORI:
SENATOR ADRIAN COSTEA
EXPUNERE DE MOTIVE
Scopul prezentului proiect de modificare a principalului act normativ care reglementează organizarea, desfășurarea și licențierea jocurilor de noroc pe teritoriul României, O.U.G. nr. 77/2009, este de a ajusta un fenomen care poate avea costuri sociale mai mari decât beneficiile aduse gambling la bugetul de stat.
Conform unor statistici din anul 2019, existau la acel moment aproape 100.000 de practicanți ai jocurilor de noroc cu probleme de autocontrol al impulsurilor (aceste date fiind culese în special din cadrul jocurilor de noroc desfășurate on-line, cele cu participare fizică fiind în afara oricărui control). Dependența de jocuri de noroc este încadrată de specialiști în aceeași categorie de risc precum dependența de droguri sau alcool.
Dintre toate tipurile de jocuri de noroc, cele care predispun cel mai mult spre dependență sunt jocurile de tip slot-machine, denumite în cultura populară românească „păcănele”. Pentru a evoca fundamentele apariției și dezvoltării acestui sistem de gambling, trebuie cunoscută istoria acestora. Aparatele slot-machine sunt rezultatul cercetărilor omului de știință behaviorist Burrhus Frederic Skinner (1904-1990), cel care, în anii ‘60, a schițat principiile manipulării comportamentului. Cercetările sale au fost sintetizate în cartea “The Molecule of More: How a Single Chemical in Your Brain Drives Love, Sex, and Creativity – and Will Determine the Fate of the Human Race”, publicată în anul 2018 (autori: Daniel Z. Lieberman și Michael E. Long).
Într-un experiment, Skinner a pus un porumbel într-o cutie. El a descoperit că poate să-l condiționeze să ciocănească o pârghie pentru a obține mâncare. Pentru ca porumbelul să lupte pentru mâncare, a modificat experimentul pe parcurs. A creat un experiment în care numărul de apăsări de care era nevoie pentru eliberarea unei pelete de mâncare se schimba la întâmplare. În acest fel, porumbelul nu știa niciodată când avea să vină hrana. A început să se agite. A ciocănit pârghia mai repede. Ceva îl împingea să facă eforturi tot mai mari.
Prin urmare, jocurile de noroc electronice stimulează circuitele dopaminice din creier, cele responsabile de dorința de „mai mult”.
Statele occidentale au limitat accesul și au reglementat mai strict aceste veritabile droguri electronice. Faptul că legislația din România este mult mai indulgentă cu existența acestor aparate de tip slot-machine (în 2020 erau 80.545 de aparate de joc, situație care plasa România pe locul 10 în lume![1]), respectiv publicitatea și promovarea lor agresivă, nu ne face un stat mai civilizat și liberal, ci dimpotrivă. Modificările legislative propuse reprezintă o plasă de siguranță pentru cei care cad în plasa dorinței de îmbogățire rapidă, exploatării cinice a lipsei de speranță, a sărăciei morale și materiale.
Nivelul de trai și veniturile majorității populației din România nu justifică prezența sălilor de jocuri de noroc în toate localitățile urbane, acestea penetrând și mediul rural. Un alt argument pentru reducerea incidenței acestora este acela că activitatea de gambling este una ludică, de petrecere a timpului liber și nu una cotidiană, astfel încât sălile de jocuri electronice să coexiste pe străzile și bulevardele orașelor României cu magazinele alimentare sau farmaciile.
De aceea, propunerea prin care jocurile de tip casino și slot-machine să fie mutate din orașe în stațiunile turistice este una legitimă, fiind vizată starea de normalitate pe care cetățenii acestei țări o doresc și o pretind decidenților.
Aplicarea acestei propuneri legislative de modificare a primului articol al Ordonanței de Urgență nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc ar aduce beneficii de ordin economic majorității stațiunilor turistice de interes național sau local, care ar cunoaște o revigorare neașteptată prin mutarea tuturor cazinourilor și aparatelor de tip slot-machine cu mize de peste 0,5 euro pe teritoriul acestora.
Introducerea alineatului (2^2) cu textul: „Statul va acorda dreptul de organizare și exploatare a activității de jocuri de noroc pentru jocurile de tip slot machine și în alte locații decât cele aflate pe teritoriul stațiunilor turistice de interes național, respectiv local, cu condiția ca miza maximă prevăzută de aparate să nu fie mai mare de 0,5 euro (2,5 lei)”, reprezintă o cale de mijloc între o reglementare prea radicală și una indulgentă și iresponsabilă, așa cum este prezent.
În concluzie, prezenta propunere legislativă este un demers necesar de normalizare și armonizare a legislației privind jocurile de noroc, aducând
România în rândul statelor civilizate. Este, în același timp, primul demers real de modificare a O.U.G. nr. 77/2009, și nu unul de fațadă.
PENTRU INIȚIATORI:
SENATOR: ADRIAN COSTEA
LEGE pentru modificarea și completarea art. 1 al Ordonanței de Urgență nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc
Parlamentul României adoptă prezenta lege
- La articolul 1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Statul poate acorda dreptul de organizare și exploatare a activității de jocuri de noroc în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, pe bază de licență de organizare a jocurilor de noroc pe fiecare tip de activitate, astfel cum acestea sunt clasificate prin prezenta ordonanță de urgență, și de autorizație de exploatare a jocurilor de noroc, documente nominale și limitate în timp, ce vor fi exploatate în mod direct de deținătorul licenței, cu mențiunea că jocurile de tip cazino (joc tradițional) și de tip slot machine se pot desfășura doar în locații aflate pe teritoriul stațiunilor turistice de interes național, respectiv local, enumerate în Anexa nr. 2 din Hotărârea de Guvern cu nr. 377/2020.”
- După alineatul (2^1) al articolului 1 se introduce un nou alineat, notat (2^2), care va avea următorul cuprins:
„(2^2) Statul va acorda dreptul de organizare și exploatare a activității de jocuri de noroc pentru jocurile de tip slot machine și în alte locații decât cele aflate pe teritoriul stațiunilor turistice de interes național, respectiv local, cu condiția ca miza maximă prevăzută de aparate să nu fie mai mare de 0,5 euro (2,5 lei).”
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
One response
Bravo!