Adrian Costea – Interpelare – Componenta de Transport din cadrul „Inițiativei celor Trei Mări”

Adresată: Domnului Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

De Domnul Senator: Adrian Costea

Circumscripţia electorală: 23 Ialomița

Grupul Parlamentar: AUR

Şedinţa Senatului din data de: 20.09.2023


Obiectul întrebării:

  • Componenta de Transport din cadrul „Inițiativei celor Trei Mări”;
  • Conectivitatea rutieră și feroviară cu Bulgaria (poduri și ferry boat); Participarea României / Bulgariei la programe cu fonduri europene (inclusiv Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) 2021-2027, dar și altele)

Stimate Domnule Ministru,

Proiectele cu fonduri externe sunt oportunități de dezvoltare a infrastructurii de transport și creștere a conectivității României. Din păcate granița de sud a fost și este neglijată.

A avut loc recent la București Summit-ul platformei de cooperare economică a statelor din Europa Centrală și de Est, INIȚIATIVA CELOR TREI MĂRI, vizând dezvoltarea interconectivității, respectiv infrastructurii de transport, energie și telecomunicații digitale pe axa Nord-Sud (flancul estic NATO și frontiera de est a UE) prin proiecte naționale, transnaționale și transfrontaliere.

În acest context aș dori să vă adresez câteva întrebări privind unele proiecte majore de transport și conectivitate pe teritoriul României:

  1. I3M
  • Autostrada nord–sud “Via Carpathia”, conectând portul Klaipėda (Lituania) cu Thessaloniki (Grecia) prin Polonia, Ungaria, Slovacia, România, cu variantele:

–          Lugoj-Calafat (România) – Vidin-Struma (Bulgaria)

–          Arad-București-Constanța;

  • Rail-2-Sea (Cale Ferată-la-Mare) pentru a conecta portul Gdańsk la Baltica (Polonia) cu portul Constanța (România) printr-o cale ferată de 3660 km, cu 3 ramuri:
  • Nordic A (prin Cluj-Napoca, Sighișoara, Brașov)
  • Nordic B (prin Arad, Deva, Alba Iulia, Sighișoara, Brașov)
  • Sudic (Timișoara, Caransebeș, Orșova, Craiova).
  1. Bulgaria
  • Pentru conectivitatea rutieră și feroviară România-Bulgaria sunt necesare mai multe poduri pentru traversarea fluviului Dunărea, aceasta fiind și o temă a discuției pe care am avut-o săptămâna trecută cu Ambasadorul Bulgariei la București, E.S. Radko Vlaykov. Excelența Sa arată că din partea statului vecin a existat interes și mai multă inițiativă privind construirea unui pod la Călărași-Silistra, dublarea conectivității rutiere la Giurgiu-Ruse / terminal ferry-boat, respectiv pod Calafat – Vidin.

De aceea doresc să vă întreb:

  1. Privind I3M – care este stadiul proiectelor „Rail-2-Sea” și „Via Carpathia”? Ce termene de execuție și finalizare au, pe componente / segmente  / variante / ramuri?

Ce estimări și strategii / planuri aveți privind aceste proiecte?

Îmi puteți pune la dispoziție mai multe date privind aceste proiecte?

Ce posibile surse de finanțare aveți în vedere pentru aceste proiecte?

  • Privind Bulgaria – s-a depus documentația pentru obținerea finanțării pentru construirea de poduri care să asigure mai buna conectivitate cu Bulgaria în cadrul „Mecanismului pentru Interconectarea Europei” (programul Connecting Europe Facility CEF) 2021-2027” – sectorul transport (inclusiv „Mobilitate Militară”)?

Dacă da, când? Dacă nu, de ce nu?

Ce planuri, estimări și realizări aveți în acest sens?

Îmi puteți pune la dispoziție datele generale privind această documentație?

Ce alte posibile surse de finanțare aveți în vedere pentru aceste proiecte transfrontaliere cu Bulgaria?

Solicit răspuns scris.

                                                      

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

În vizita sa în Munchen cu ocazia Campionatului European de Fotbal, George Simion s-a întâlnit și cu românii stabiliți în Germania, cărora le-a mulțumit pentru susținere și le-a vorbit despre sistemul corupt care a acaparat țara. „Mulțumesc că ne-ați votat, mulțumesc că mulți dintre voi sunteți […]
Alianța pentru Unirea Românilor și-a lansat sâmbătă, 15 iunie, candidatul la alegerile prezidențiale, în persoana lui George Simion. Evenimentul a avut loc la Arenele Romane, în prezența a peste 7.000 de membri și simpatizanți AUR. „Noi știm să depunem efort. Poate de aceea sunt singurul care […]
Președintele Consiliului Național de Conducere al AUR, Claudiu Târziu, a declarat astăzi, la Bruxelles, că au trecut trei zile de la închiderea urnelor și, totuși, președintele AEP Toni Greblă refuză să explice de ce nu se anunță rezultatele finale. „Încercăm să înțelegem cum e posibil ca […]
Adrian Axinia, deputat AUR, a atras atenția, în cadrul unei declarații susținută la Bruxelles, asupra numărului uriaș de voturi declarate nule atât la alegerile europarlamentare, cât și la cele locale. „România este un stat capturat, iar puterea politică de la București, efectiv, a asasinat democrația. Spun […]
Prim-vicepreședintele AUR, Marius Lulea, susține că democrația este pusă sub semnul întrebării, în contextul în care 5% din voturile românilor exprimare la alegerile europarlamentare au fost anulate. „Într-un stat condus de hoți, nu se putea altfel decât ca aceste alegeri să fie fraudate, pornind de la […]
AUR a reușit la alegerile din 9 iunie un scor istoric. După doar 4 ani de la înființare, AUR este a doua forță politică a României după alianța comasaților. Am reușit ca în 4 ani de zile aproape să ne triplăm numărul de voturi obținute, de […]