Adrian Costea – Interpelare – Componenta de Transport din cadrul „Inițiativei celor Trei Mări”

Adresată: Domnului Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

De Domnul Senator: Adrian Costea

Circumscripţia electorală: 23 Ialomița

Grupul Parlamentar: AUR

Şedinţa Senatului din data de: 20.09.2023


Obiectul întrebării:

  • Componenta de Transport din cadrul „Inițiativei celor Trei Mări”;
  • Conectivitatea rutieră și feroviară cu Bulgaria (poduri și ferry boat); Participarea României / Bulgariei la programe cu fonduri europene (inclusiv Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) 2021-2027, dar și altele)

Stimate Domnule Ministru,

Proiectele cu fonduri externe sunt oportunități de dezvoltare a infrastructurii de transport și creștere a conectivității României. Din păcate granița de sud a fost și este neglijată.

A avut loc recent la București Summit-ul platformei de cooperare economică a statelor din Europa Centrală și de Est, INIȚIATIVA CELOR TREI MĂRI, vizând dezvoltarea interconectivității, respectiv infrastructurii de transport, energie și telecomunicații digitale pe axa Nord-Sud (flancul estic NATO și frontiera de est a UE) prin proiecte naționale, transnaționale și transfrontaliere.

În acest context aș dori să vă adresez câteva întrebări privind unele proiecte majore de transport și conectivitate pe teritoriul României:

  1. I3M
  • Autostrada nord–sud “Via Carpathia”, conectând portul Klaipėda (Lituania) cu Thessaloniki (Grecia) prin Polonia, Ungaria, Slovacia, România, cu variantele:

–          Lugoj-Calafat (România) – Vidin-Struma (Bulgaria)

–          Arad-București-Constanța;

  • Rail-2-Sea (Cale Ferată-la-Mare) pentru a conecta portul Gdańsk la Baltica (Polonia) cu portul Constanța (România) printr-o cale ferată de 3660 km, cu 3 ramuri:
  • Nordic A (prin Cluj-Napoca, Sighișoara, Brașov)
  • Nordic B (prin Arad, Deva, Alba Iulia, Sighișoara, Brașov)
  • Sudic (Timișoara, Caransebeș, Orșova, Craiova).
  1. Bulgaria
  • Pentru conectivitatea rutieră și feroviară România-Bulgaria sunt necesare mai multe poduri pentru traversarea fluviului Dunărea, aceasta fiind și o temă a discuției pe care am avut-o săptămâna trecută cu Ambasadorul Bulgariei la București, E.S. Radko Vlaykov. Excelența Sa arată că din partea statului vecin a existat interes și mai multă inițiativă privind construirea unui pod la Călărași-Silistra, dublarea conectivității rutiere la Giurgiu-Ruse / terminal ferry-boat, respectiv pod Calafat – Vidin.

De aceea doresc să vă întreb:

  1. Privind I3M – care este stadiul proiectelor „Rail-2-Sea” și „Via Carpathia”? Ce termene de execuție și finalizare au, pe componente / segmente  / variante / ramuri?

Ce estimări și strategii / planuri aveți privind aceste proiecte?

Îmi puteți pune la dispoziție mai multe date privind aceste proiecte?

Ce posibile surse de finanțare aveți în vedere pentru aceste proiecte?

  • Privind Bulgaria – s-a depus documentația pentru obținerea finanțării pentru construirea de poduri care să asigure mai buna conectivitate cu Bulgaria în cadrul „Mecanismului pentru Interconectarea Europei” (programul Connecting Europe Facility CEF) 2021-2027” – sectorul transport (inclusiv „Mobilitate Militară”)?

Dacă da, când? Dacă nu, de ce nu?

Ce planuri, estimări și realizări aveți în acest sens?

Îmi puteți pune la dispoziție datele generale privind această documentație?

Ce alte posibile surse de finanțare aveți în vedere pentru aceste proiecte transfrontaliere cu Bulgaria?

Solicit răspuns scris.

                                                      

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Răzvan Biro, deputat AUR și președintele organizației de Tineret AUR, a declarat, la finalul Consiliului Național al Tineretului AUR că în cadrul întâlnirii la care au participat și George Simion, Mihai Enache, liderul deputaților AUR, și Gianina Șerban, deputat și vicepreședintele Camerei Deputaților, s-au decis obiectivele […]
“Să înțelegem corect decizia luată de către coaliția PSD PNL UDMR legată de pensii: guvernul a ales să înlocuiască indexarea pensiilor cu acordarea unor ajutoare sociale unora dintre pensionari. Practic, în locul unei legi care instituia o formulă predictibilă, clară, bazată pe indicatori economici și în […]
”Discursul vicepreședintelui SUA J.D. Vance închide definitiv scandalul anulării alegerilor prezidențiale din România. Confirmarea internațională a acestui abuz reprezintă o victorie pentru democrație și un semnal clar că această fraudă nu va rămâne fără consecințe. Alegerile au fost anulate pe baza unor suspiciuni „șubrede”! AUR a […]
Senatorul AUR, Petișor Peiu trage un semnal de alarmă într-un moment în care România se confruntă cu provocări economice și sociale semnificative, subliniind o realitate dureroasă și inacceptabilă: discrepanțele economice regionale care bântuie țara noastră sunt tot mai adânci și mai vizibile. Statisticile recente arată o […]
Dan Tanasă, deputat și purtător de cuvânt AUR, reacționează după afirmațiile lui Cătălin Drulă referitoarea la moţiunea AUR împotriva Guvernului Ciolacu II. ”Drulă, cel rămas în memoria colectivă drept ministrul care amenința oamenii cu ranga în mână, încearcă să inventeze o poveste de adormit copiii pentru […]
Guvernul Ciolacu a demonstrat, în repetate rânduri, că este complet incapabil să răspundă așteptărilor și nevoilor românilor, a declarat Ramona Ioana Bruynseels, deputat AUR. Potrivit acesteia, guvernarea PSD-PNL a adus România într-o criză economică și socială fără precedent, iar promisiunile de modernizare și reformă sunt doar […]