Adrian Costea – Interpelare – Componenta de Transport din cadrul „Inițiativei celor Trei Mări”

Adresată: Domnului Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

De Domnul Senator: Adrian Costea

Circumscripţia electorală: 23 Ialomița

Grupul Parlamentar: AUR

Şedinţa Senatului din data de: 20.09.2023


Obiectul întrebării:

  • Componenta de Transport din cadrul „Inițiativei celor Trei Mări”;
  • Conectivitatea rutieră și feroviară cu Bulgaria (poduri și ferry boat); Participarea României / Bulgariei la programe cu fonduri europene (inclusiv Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) 2021-2027, dar și altele)

Stimate Domnule Ministru,

Proiectele cu fonduri externe sunt oportunități de dezvoltare a infrastructurii de transport și creștere a conectivității României. Din păcate granița de sud a fost și este neglijată.

A avut loc recent la București Summit-ul platformei de cooperare economică a statelor din Europa Centrală și de Est, INIȚIATIVA CELOR TREI MĂRI, vizând dezvoltarea interconectivității, respectiv infrastructurii de transport, energie și telecomunicații digitale pe axa Nord-Sud (flancul estic NATO și frontiera de est a UE) prin proiecte naționale, transnaționale și transfrontaliere.

În acest context aș dori să vă adresez câteva întrebări privind unele proiecte majore de transport și conectivitate pe teritoriul României:

  1. I3M
  • Autostrada nord–sud “Via Carpathia”, conectând portul Klaipėda (Lituania) cu Thessaloniki (Grecia) prin Polonia, Ungaria, Slovacia, România, cu variantele:

–          Lugoj-Calafat (România) – Vidin-Struma (Bulgaria)

–          Arad-București-Constanța;

  • Rail-2-Sea (Cale Ferată-la-Mare) pentru a conecta portul Gdańsk la Baltica (Polonia) cu portul Constanța (România) printr-o cale ferată de 3660 km, cu 3 ramuri:
  • Nordic A (prin Cluj-Napoca, Sighișoara, Brașov)
  • Nordic B (prin Arad, Deva, Alba Iulia, Sighișoara, Brașov)
  • Sudic (Timișoara, Caransebeș, Orșova, Craiova).
  1. Bulgaria
  • Pentru conectivitatea rutieră și feroviară România-Bulgaria sunt necesare mai multe poduri pentru traversarea fluviului Dunărea, aceasta fiind și o temă a discuției pe care am avut-o săptămâna trecută cu Ambasadorul Bulgariei la București, E.S. Radko Vlaykov. Excelența Sa arată că din partea statului vecin a existat interes și mai multă inițiativă privind construirea unui pod la Călărași-Silistra, dublarea conectivității rutiere la Giurgiu-Ruse / terminal ferry-boat, respectiv pod Calafat – Vidin.

De aceea doresc să vă întreb:

  1. Privind I3M – care este stadiul proiectelor „Rail-2-Sea” și „Via Carpathia”? Ce termene de execuție și finalizare au, pe componente / segmente  / variante / ramuri?

Ce estimări și strategii / planuri aveți privind aceste proiecte?

Îmi puteți pune la dispoziție mai multe date privind aceste proiecte?

Ce posibile surse de finanțare aveți în vedere pentru aceste proiecte?

  • Privind Bulgaria – s-a depus documentația pentru obținerea finanțării pentru construirea de poduri care să asigure mai buna conectivitate cu Bulgaria în cadrul „Mecanismului pentru Interconectarea Europei” (programul Connecting Europe Facility CEF) 2021-2027” – sectorul transport (inclusiv „Mobilitate Militară”)?

Dacă da, când? Dacă nu, de ce nu?

Ce planuri, estimări și realizări aveți în acest sens?

Îmi puteți pune la dispoziție datele generale privind această documentație?

Ce alte posibile surse de finanțare aveți în vedere pentru aceste proiecte transfrontaliere cu Bulgaria?

Solicit răspuns scris.

                                                      

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

”Ciolacu a atacat identitatea națională a românilor. În mesajul său de felicitare el și-a permis să se adreseze “poporului moldovean”. El și-a asumat astfel politica stalinistă de creare a unui așa-zis “popor moldovean”, diferit de poporul român. Ciolacu a încălcat prevederile Legii nr 299/2007, conform căreia […]
„PNL reușește din nou să se expună într-o lumină penibilă, prezentând un program de guvernare care sfidează orice logică economică și politică. De la discrepanțe flagrante în datele statistice și promisiuni deșarte, până la omisiuni grave și incoerențe fiscale, liberalii demonstrează o lipsă de coerență fără […]
Claudiu Târziu, președintele CNC AUR, atrage atenția asupra faptului că Guvernul planifică să împrumute 1,2 miliarde de euro în noiembrie, pentru plata dobânzilor la creditele externe și pentru acoperirea deficitului de la bugetul de stat. “Delirul electoral al lui Ciolacu a îngropat România de la începutul […]
Președintele AUR, George Simion, a mers în Spania, în Valencia, pentru a fi alături de românii sinistrați, care au fost victimele inundațiilor ce au avut loc în Peninsula Iberică. Liderul AUR a mers în mijlocul românilor rămași pe drumuri, oameni pe care statul român condus de […]
“Compania CFR Marfă va intra oficial în faliment, iar activitatea sa va fi oprită imediat după ce Carpatica Feroviar devine operațională. Această decizie semnalează un moment critic pentru economia și transportul românesc, un moment în care trebuie să ne punem întrebări serioase despre direcția în care […]
“Unul dintre proiectele mele de lege, care a trecut de Senat în unanimitate, vizează implementarea lanțului scurt alimentar. Acest proiect – susținut și votat în unanimitate, inclusiv de PNL, PSD, UDMR și alte partide – urmărește un obiectiv simplu, dar esențial: produsele alimentare necesare în cantinele […]