Adrian Costea – Declarație politică – : Despre introducerea disciplinei școlare Istoria evreilor și Holocaustul. Două alternative propuse

Adresată de către domnul/doamna senator: Adrian Costea

Circumscripţia electorală: 23 Ialomița

Grupul Parlamentar: AUR

Şedinţa Senatului din data de: 17.11.2021

Titlul declaraţiei politice: Despre introducerea disciplinei școlare Istoria evreilor și Holocaustul. Două alternative propuse

Stimați colegi,

În cadrul ședinței plenului Senatului din data de 15 noiembrie a fost adoptată printr-o majoritate covârșitoare inițiativa legislativă care va introduce o nouă materie de studiu pentru elevii de liceu.

Dacă nu este o premieră, reprezintă unul dintre rarele cazuri în care Parlamentul decide într-un mod arbitrar o schimbare de curriculum școlar. În primul rând, orice intervenție asupra curriculumului național ar trebui precedată de o dezbatere publică la care să participe cadre didactice, reprezentanți ai Consiliului Elevilor și ale comitetelor de părinți; reprezentanți ai mediului academic.

În calitate de profesor de istorie, afirm cu tărie că este necesară formularea de observații pertinente privind conținutul acestei discipline, precum și opinii privind posibile alternative la acest curs. Proiectul legislativ adoptat în urmă cu două zile se bazează pe o aparentă unanimitate, favorabilă studierii exclusive a istoriei evreilor și a Holocaustului. Nu

resping această inițiativă, dar voi propune două alternative care țin cont de nevoile educaționale reale ale elevilor din România de la momentul actual.

Una dintre alternativele pe care colegii mei (profesori de istorie din învățământul preuniversitar) le-ar susține ar fi studierea unui curs despre istoria tuturor minorităților etnice de pe teritoriul României, unele dintre ele fiind chiar populații native. Fără îndoială, în cadrul unei discipline despre istoria tuturor minorităților etnice, minoritatea evreilor va deschide acest curs și va ocupa un loc de seamă. Comunitatea evreiască a avut un rol important în istoria noastră, prezența lor fiind atestată încă din Antichitate, coloniști evrei fiind aduși de legiunile romane staționate în Dacia. În Epoca Modernă, evreii au contribuit într-un mod decisiv la dezvoltarea relațiilor capitaliste în spațiul românesc.

Argumentul principal care susține propunerea anterior formulată este ideea de interculturalitate. Învățământul modern tinde spre o abordare integrată, vitală pentru o societate a cunoașterii. Competența socială și civică, una dintre cele 8 competențe-cheie recomandate de către Comisia Europeană presupune abilitatea de a participa într-un mod eficient și constructiv la viața socială și de muncă și de a se implica în mod activ și democratic, mai ales în societățile din ce în ce mai variate.

A doua alternativă ar fi studierea per ansamblu a fenomenului genocidului și crimelor de război, așa cum sunt definite de către Convențiile de la Geneva din anul 1949. Trebuie să combatem fascinația pentru regimurile totalitare (indiferent că sunt de dreapta sau de stânga) și mișcări extremiste. Este necesar ca studiul istoriei să releve greșelile, excesele și atrocitățile din trecut. De la Auschwitz, știm de ce anume este capabil omul. Iar de la Hiroshima știm care este miza, afirma Viktor Emil Frankl, supraviețuitor al lagărelor naziste. Prin urmare, introducerea unui curs despre Holocaust, într-un stat care și-a asumat vina, ar indeplini parțial obiectivul promovării democrației și toleranței.

Închei cu speranța că, în calitate de autoritate executivă, Ministerul Educației va elabora metodologii și norme de aplicare pe baza consultării tuturor părților implicate.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published.

MAI MULTE ARTICOLE

Către: Domnul Alexandru Rafila, Ministrul Sănătății Domnul Attila-Zoltán Cseke, Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației Adresată de către: Senator Adrian Costea Circumscripţia electorală: 23 Grupul Parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor (A.U.R.) Obiectul întrebării: Deficitul de medici de familie în România Data: 22 iunie 2022 Stimați Domni Miniștri, […]
Adresată: Domnului Barna TÁNCZOS, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor De către:  Senator Dorinel Cosma Circumscripţia electorală: Grupul parlamentar: AUR Şedința Senatului din data de: 22.06.2022 Obiectul întrebării: Controalele la  societățile comerciale ce practică arderi ilegale de deșeuri Stimate domnule Ministru, Pe 14 aprilie au avut loc […]
 Adresată:  Domnului ministru Carol Eduard NOVAK, Ministrul Sporturilor De către:  Domnul Senator Sorin Cristian MATEESCU  Circumscripţia electorală nr.14 Constanța,  Grupul  Parlamentar  AUR – Senat  şi prezentată în şedinţa Plenului din 22.06.2022 Obiectul întrebării : situația în care fostului mare fotbalist  Stelian Carabaș  i s-a îngrădit dreptul […]
Adresată: Domnului Ministru al Transporturilor Și Infrastructurii, Sorin Mihai GRINDEANU De către: Senator Andrei BUSUIOC Circumscripția electorală: NR. 39, Vaslui Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor Obiectul întrebării: Probabilitatea dezvoltării unui drum de mare viteză pe ruta Tișița- Vama Albița. Data: 22.06.2022 Stimate domnule ministru, Sorin […]
Către: Domnul Sorin Mihai Câmpeanu, Ministrul Educației Adresată de către: Evdochia Aelenei Circumscripția electorală: Nr. 14, Constanța Grupul Parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor (A.U.R.) Ședința Senatului din: 22.06.2022 Obiectul întrebării: Clarificări cu privire la măsuri de prevenirea abandonului școlar Domnule Ministru, Proiectul „România Educată” a început […]
Adresată: Domnului Barna TÁNCZOS, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor De către:  Senator Andrei HANGAN Circumscripţia electorală: nr. 9 – Brăila Grupul parlamentar: AUR Şedința Senatului din data de: 22.06.2022 Obiectul întrebării: Protejarea arborilor remarcabili Stimate domnule Ministru, România nu are, până la acest moment, o legislație […]