Acatrinei Dorel și Pușcașu Florin – întrebare parlamentară către Ministerul Muncii și Protecției Sociale – Eliminarea discrepanțelelor salariale și a inechităților din salarizarea sistemului bugetar.

Adresată:       Doamnei ministru Raluca Turcan,
                       Ministrul Muncii si Protectiei Sociale

De către:     dl. Deputat Acatrinei Dorel Gheorghe

                        dl. Deputat Puscasu Lucian Florin

Circumscripția electorală nr.35, Suceava, Grup Parlamentar AUR

Obiectul intrebării: Eliminarea discrepanțelelor salariale și a inechităților din salarizarea sistemului bugetar

Doamnă ministru,

Salarizarea unitară a personalului plătit din fondurile publice este un deziderat pe care și l-au propus toate guvernele postdecembriste pentru eliminarea discrepanțelor și inechităților în domeniul salarizării sistemului bugetar.

Tema salarizării personalului bugetar este una mereu actuală şi foarte complexă, iar iniţiativa „unificării” legislaţiei salarizării din sistemul public sub umbrela unor principii este una destul de dificilă, întrucât cadrul normativ în materie are aproximativ 1.200.000 de destinatari – salariaţi bugetari şi instituţii care aplică dispoziţiile legale.

În ultimii ani au fost adoptate mai multe legi si modificări la legea salarizarii unitare a personalului plătit din fonduri publice. Acestea nu au adus o însă  o salarizare unitară, chiar dacă acesta a fost scopul declarant, şi nici o simplificare a salarizării, dimpotrivă au creat discrepanţe şi mai mari între salariaţii bugetari, chiar şi în cadrul aceloraşi categorii profesionale. Explicaţia acestui fapt este simplă: legile respective nu s-au aplicat efectiv niciodată în ceea ce priveşte stabilirea salariilor, ci s-au aplicat doar dispoziţiile tranzitorii din cadrul acestora ori sunt cazuri când sunt aplicabile tot vechile legi de salarizare, cu unele ajustări instituite prin  includerea unor sporuri şi adaosuri în baza salarială prin eliminarea lor ca elemente separate ale salariului.

Schimbarea concepţiei unui sistem de salarizare – prin modificarea coeficienţilor de ierarhizare şi a valorilor de referinţă, ori după caz, prin stabilirea unor salarii nominale pentru personalul bugetar ori prin orice altă formă de salarizare – prin reaşezarea ierarhiei funcţiilor şi a salariilor, implică, întotdeauna, ajustări în plus sau în minus faţă de salariile în plată. De asemenea, Guvernul este pus în faţa respectării unor principii fundamentale, cum sunt: principiul nediscriminării, principiul stabilităţii raporturilor juridice, principiul neretroactivităţii legii noi (ultimele două traduse în această materie prin „teoria drepturilor câştigate”), principiul previzibilităţii normelor juridice care sunt esențiale într-un stat de drept.

În toate cazurile nu este normal să existe discrepanțe salariale mari între ministere sau chiar în cadrul aceluiași minister, cum nu este normal să existe discrepanțe salariale mari între autoritățile publice centrale și cele locale și chiar discrepanțe între salarizarea autoritățile publice locale.

Reforma în domeniu salarizării unitare prevede ca raportul între salariul minim pe economie și cel mai mare salariu din sistemul bugetar sa fie de maximum 1 la 12, unde 12 este nivelul salarial al președintelui României.

Considerăm că discrepanțele salariale trebuie ajustate la un raport de 1 la 8 prin majorarea salariilor mici și trebuie eliminate inechitățile dintre bugetarii din aceeași categorie profesională ori care fac aceeași muncă sau o muncă similară.

Față de această situație, Doamnă ministru, solicităm să ne răspundeți la următoarea întrebare:

Cînd veți elimina inechitățile și discrepanțele din domeniul salarizării sistemului bugetar?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Claudiu Târziu, liderul europarlamentarilor AUR și președintele Consiliului Național de Conducere al partidului, a lansat un manifest pentru salvarea sistemului de educație din România. În prima zi a noului an școlar, eurodeputatul Claudiu Târziu solicită Ministerului Educației elaborarea unei strategii de combatere a analfabetismului la nivel […]
”Economia României, sub conducerea tandemului format din Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimii ani. Datele economice recente reflectă o serie de provocări majore, cu perspective îngrijorătoare pentru evoluția viitoare. În al doilea trimestru al anului 2024, economia românească […]
Astăzi, în jur de 3 milioane de elevi au început școala, dintre care 180.000 de elevi au început clasa Pregătitoare, fiecare dintre aceștia având propriile vise și aspirații privind viitorul lor de oameni mari, năzuințe pe care statul român ar fi trebuit să le susțină cu […]
În calitate de europarlamentar român și de membru al Comisiei pentru agricultură și dezvoltare rurală din Parlamentul European, merg pe teren să discut cu agricultorii despre seceta catastrofală de anul acesta și dezastrul provocat de pesta oilor. Trebuie să identificăm și să aplicăm rapid soluțiile de […]
“Prețul fiecărui obiect care se produce în România și al fiecărui serviciu pe care o companie românească îl face este influențat în mod determinant de costul finanțării și cel al energiei. Companiile românești plătesc cele mai mari dobânzi din Uniunea Europeană la creditele pe care le […]
Deputatul Dan Tanasă, purtătorul de cuvânt al AUR, consideră că România nu are nevoie de eroi falși, precum Nicolae Ciucă, și că românii au nevoie de lideri adevărați! “Nicolae Ciucă sau „eroul de la Nassiriya” sau cum s-a încercat transformarea acestui mit al ostașului în realitate! […]