Nicolae Mîndrescu – Întrebare parlamentară – Măsuri urgente privind gestionarea populației de câini fără stăpân în UAT-uri și lipsa unui cadru unitar de aplicare a legislației

Adresată:

Domnului Attila CSEKE, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației

De către: Deputat Nicolae MÎNDRESCU

Circumscripția electorală: Nr. 40 Vâlcea

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 15.12.2025

Obiectul întrebării: Măsuri urgente privind gestionarea populației de câini fără stăpân în UAT-uri și lipsa unui cadru unitar de aplicare a legislației

 

Stimate Domnule Ministru,

Situația câinilor fără stăpân din numeroase unități administrativ-teritoriale (UATuri) devine o problemă acută de siguranță publică, sănătate, mediu și funcționare administrativă. În comunitățile rurale și urbane, cetățenii semnalează constant atacuri, incidente, grupuri de câini agresivi, abandon masiv și lipsa intervenției rapide.

Deși cea mai cunoscută legislație este OUG nr. 155/2001 și HG nr. 1059/2013, problema este mult mai complexă și se află la intersecția mai multor acte normative care stabilesc obligații clare pentru UAT-uri, autorități veterinare, Poliția Animalelor, proprietari și operatori private, deși sunt cele mai cunoscute, sunt aplicabile următoarele acte normative:

1. Legislația privind protecția animalelor și intervenția autorităților Legea nr. 205/2004 privind protecția animalelor – stabilește obligațiile deținătorilor, interdicția abandonului și sancțiunile. OUG nr. 175/2020 – instituie Poliția Animalelor în cadrul MAI, cu atribuții de confiscare, intervenție și protecție.

Codul penal (Legea nr. 286/2009) – art. privind răspândirea bolilor și maltratarea animalelor.

2. Legislația ANSVSA privind câinii cu stăpân

Ordinul ANSVSA nr. 1/2014 – identificarea și înregistrarea câinilor prinmicrocipare (obligatorie).

Ordinul ANSVSA nr. 98/2015 – sterilizarea obligatorie a câinilor de rasă comună și metiși.

Ordinul ANSVSA nr. 31/2008 – norme sanitar-veterinare pentru adăposturile de animale.

Ordinul ANSVSA nr. 359/2010 – condiții minime pentru adăposturile pentru câini.

3. Legislație privind competențele UAT-urilor

Codul Administrativ – OUG nr. 57/2019, art. 129 alin. (6) – obligația consiliilor locale de a organiza serviciul public de gestionare a câinilor fără stăpân.

Legea nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilități publice – include gestionarea câinilor fără stăpân ca serviciu public obligatoriu.

Legea nr. 101/2006 – gestionează inclusiv colectarea animalelor moarte pe domeniul public.

4. Legislația privind finanțarea și achizițiile

Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice – pentru contractele cu operatori de gestionare.

Legea nr. 273/2006 a finanțelor publice locale – cheltuieli obligatorii pentru UATuri privind aceste servicii.

În realitate, problema nu este lipsa legislației, ci lipsa aplicării unitare și absența unor mecanisme clare de control și finanțare. Numeroase UAT-uri nu respectă obligațiile de capturare, adăpostire, sterilizare, microcipare sau colaborare cu Poliția Animalelor.

Din aceste motive, vă rog să îmi transmiteți, punctual:

1. Care este situația actualizată, pe județe, privind numărul de câini fără stăpân, precum și indicatorii: capturați / cazați / sterilizați / adoptați / eutanasiați?

2. Câte UAT-uri dețin adăposturi publice funcționale și câte externalizează serviciile?

3. Ce măsuri intenționați să luați pentru unificarea aplicării legislației, având în vedere numărul mare de acte normative ce nu sunt aplicate uniform?

4. În ce stadiu se află planurile privind programe de finanțare pentru construirea sau modernizarea adăposturilor publice?

5. Ce mecanisme de control intenționează ministerele să implementeze pentru a verifica modul în care UAT-urile respectă OUG 155/2001 și legislația conexă?

6. Aveți în vedere modificări legislative pentru a eficientiza cooperarea dintre UAT-uri, MAI – Poliția Animalelor, ANSVSA și operatorii contractați?

Vă rog să îmi transmiteți răspunsul în scris, conform prevederilor art. 199 din Regulamentul Camerei Deputaților.

Distribuie acest articol!