Adresată: Doamnei Oana-Silvia ȚOIU, Ministru al Afacerilor Externe
Domnului Marian-Cătălin PREDOIU, viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Interne
Domnului Liviu-Ionuț MOȘTEANU, viceprim-ministru, ministru al Apărării Naționale
De către: Senator Costache CHERTIF
Circumscripția electorală: Nr. 26, Maramureș
Obiectul întrebării: Tranzitul nestingherit prin România al unor transporturi de explozivi cu origine ucraineană, destinate teritoriului Federației Ruse și depistate de autoritățile georgiene.
Stimată doamnă ministru,
Stimați domnilor viceprim-miniștri,
În baza prerogativelor constituționale și regulamentare, vă sesizez oficial și vă adresez prezenta întrebare parlamentară, fundamentată pe informații oficiale difuzate de presa georgiană guvernamentală și de cea ucraineană, citând Comunicate oficiale ale Serviciului Securității Statului din Georgia (SSS).
Astfel, potrivit comunicatelor autorităților georgiene, la data de 10 septembrie 2025, în punctul de trecere a frontierei Sarpi, pe segmentul georgiano-turc, a fost descoperită într-un autovehicul de mare tonaj marca Mercedes Benz, înmatriculat în Ucraina, o cantitate de 2,4 kilograme de hexogen (echivalentul a 3,8 kilograme trotil). În același context, două persoane – cetățenii ucraineni Denis Șuravlev și Mihail Skrupski – au fost reținute.
Conform procesului-verbal de anchetă făcut public:
- primul reținut, Denis Șuravlev, a negat orice responsabilitate;
- cel de-al doilea, Mihail Skrupski, care a condus autovehiculul, și-a recunoscut parțial vinovăția, a acceptat cooperarea cu anchetatorii și a declarat că a primit explozibilul în Kiev, din mâna lui Vladimir Stadnik, lucrător al Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU), cu misiunea de a transporta materialul explozibil în Federația Rusă.
Faptele descrise arată că vehiculul încărcat cu material exploziv a ieșit fără dificultate din Ucraina, a intrat în România, a tranzitat teritoriul României, a trecut în Bulgaria, apoi în Turcia, pentru a ajunge în Georgia, unde materialul a fost în sfârșit descoperit în cadrul unui control de rutină.
Această situație relevă faptul că trei state membre NATO – România, Bulgaria și Turcia – nu au depistat și nu au contracarat transportul clandestin de material exploziv pe teritoriile lor, deși materialul era suficient pentru a provoca daune majore securității publice și infrastructurii critice.
Mai mult, conform comunicatului Serviciului Securității Statului din Georgia din 5 februarie 2024, acesta nu este un caz izolat. La 19 ianuarie 2024, tot în punctul Sarpi, autoritățile georgiene au descoperit într-un microbuz ucrainean 14 kilograme de explozivi și mai multe dispozitive explozive, ascunse în cutii de acumulatori de rezervă. Potrivit investigației georgiene, aceste materiale proveneau din Odesa, au tranzitat liber România, Bulgaria și Turcia și urmau să ajungă în regiunea Voronej, Federația Rusă, prin punctul Dariali.
În acel caz, ancheta a stabilit implicarea directă a 3 cetățeni ucraineni, 7 georgieni și 2 armeni, sub coordonarea cetățeanului ucrainean Andrei Șarașidze, fost candidat pe listele partidului „Servitorul poporului” la Odesa.
În ambele cazuri, este vorba despre operațiuni cu caracter terorist sau de război subversiv, care au fost descoperite nu în România sau pe traseul NATO, ci abia la intrarea în Georgia.
Ambele cazuri au fost calificate de autoritățile georgiene drept operațiuni de transport ilegal de explozivi cu caracter terorist. În ambele situații, România a fost stat de tranzit, iar autoritățile noastre nu au depistat pericolul.
Aceste fapte ridică întrebări grave privind funcționarea mecanismelor de control la frontierele României, dar și privind coordonarea între autoritățile naționale și structurile NATO în materie de securitate.
Cazurile prezentate subminează grav încrederea cetățenilor în capacitatea statului român și a partenerilor NATO de a-și apăra teritoriul și de a asigura securitatea colectivă. Tranzitul nedetectat al unor transporturi de explozibili cu origine ucraineană pe teritoriul României ridică suspiciuni de neglijență gravă sau, mai grav, de complicitate.
În calitate de senator al României, având în vedere gravitatea faptelor prezentate mai sus, vă rog respectuos să îmi comunicați punctual și detaliat:
1.Cum explicați faptul că transporturile de explozibil descrise, din 2024 și 2025, au intrat și au traversat România fără a fi detectate de autoritățile vamale, de Poliția de Frontieră și de serviciile de securitate românești?
2. Prin ce puncte de trecere a frontierei au intrat pe teritoriul României și prin ce puncte de trecere a frontierei au ieșit din România mijloacele de transport ucrainene care au tranzitat țara noastră în cele două cazuri din 2024 și 2025, având la bord material exploziv?
3. Ce măsuri concrete au fost adoptate după incidentul de la 19 ianuarie 2024 pentru a preveni repetarea unor astfel de tranzituri ilegale prin România?
4. Care a fost gradul de cooperare, în cele două cazuri concrete descrise mai sus, între autoritățile române și cele georgiene? În eventualitatea unui răspuns afirmativ la acest punct al întrebării parlamentare, vă rog să detaliați.
5. Au fost sesizate instituțiile NATO și UE cu privire la aceste cazuri și, dacă da, care au fost reacțiile și recomandările primite?
6. Dacă ambasadorul Ucrainei acreditat în România a fost convocat de MAE pentru explicații oficiale în legătură cu cele două incidente care au legătură cu Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) și cu statul ucrainean în general sau dacă România a transmis Ucrainei, pe canale diplomatice, o Notă de protest în legătură cu cele două incidente.
7. Există suspiciuni de complicitate internă, de corupție sau de infiltrare în structurile de control românești care ar fi putut facilita trecerea materialelor explozive?
8. Care este stadiul de cooperare între România, Bulgaria și Turcia pentru contracararea tranzitului ilegal de armament și explozibili pe rutele descrise?
9. Ce măsuri urgente au fost dispuse pentru întărirea securității frontierelor și prevenirea unor riscuri similare?
10. Dacă, în cazul celor două cazuri concrete relatate mai sus, a fost informată opinia publică românească, în mod transparent, cu privire la aceste incidente, sau s-a ales politica tăcerii.
11. Dacă există alte cazuri în care autoritățile vamale și de frontieră ale României ar fi depistat, în intervalul 2022-2025, introducerea în România, de către colaboratori sau complici ai Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU) a unor materiale explozibile sau dispozitive explozibile. În eventualitatea unui răspuns afirmativ la acest punct al întrebării parlamentare, vă rog să detaliați.
Comments are closed