Adresată:
Domnului Liviu-Ionuț MOȘTEANU, viceprim-ministru, ministrul Apărării Naționale
De către: Deputat George-Nicolae SIMION
Circumscripția electorală: nr. 42 București
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 12.08.2025
Obiectul întrebării: Clarificări despre acordul semnat de România cu Țările de Jos privind escadrila gratuită de 18 avioane F-16
Domnule ministru,
România își continuă eforturile de înzestrare cu tehnică militară, dar nu de nouă generație, cel puțin în aria aviației militare, ci cu aparate pe care alte țări le-au scos din uz ori le au în conservare.
Conform unei analize a Defense Express, livrarea gratuită a unor avioane de vânătoare moderne pare, la prima vedere, o veste bună, însă, privit mai atent, acordul semnat de România cu Țările de Jos ar putea veni la pachet cu cheltuieli greu de susținut pe termen lung, existând riscul să afecteze nu doar pregătirea piloților ucraineni, ci și viitorul capacităților aeriene românești.
Țara noastră a a primit, oficial, toate cele 18 avioane F-16 promise de Olanda, într-o acțiune concertată de sprijinire a antrenamentului piloților români, ucraineni și ai altor parteneri NATO, aeronavele fiind, deja, transferate la Baza 86 Aeriană de la Borcea, iar acordul de transfer parafat în marja summitului NATO de la Haga. Cele 18 avioane vor avea un rol strict educațional, însă completează și flota existentă, urmând ca România să dispună în curând de 67 de aparate F-16, incluzând și cele achiziționate din Norvegia.
Cu toate acestea, domnule ministru, se ridică o serie de probleme pe care vă rog să le lămuriți, răspunzându-mi următoarelor întrebări:
1. Cum veți rezolva dezechilibrul strategic rezultat dintr-o investiție disproporționată în Forțele Aeriene, în timp ce Marina militară rămâne serios subfinanțată?
2. Care sunt costurile de operare pe termen lung, până la sosirea aparatelor F-35 și ce procent din PIB vor consuma?
3. Întrucât România a preluat și o parte din sarcina formării forțelor aeriene ucrainene, precum și faptul că funcționarea acestor avioane este esențială pentru succesul programelor de instruire, care sunt costurile asumate de partea ucraineană?
Solicit răspuns în scris.
Comments are closed