Sorin-Titus Muncaciu – Declarație de presă – Suntem împotriva abuzurilor fiscale mascate în modificările OUG 195/2002 şi OG 2/2001!

„Astăzi ne confruntăm cu un nou pachet legislativ care, sub pretextul disciplinei fiscale şi al „responsabilităţii contravenienţilor”, instituie un regim abuziv, de inspiraţie pur birocratică, împotriva propriilor cetăţeni.

Guvernul propune transformarea permisului de conducere, a subvenţiilor agricole şi chiar a ajutoarelor sociale în instrumente de coerciţie fiscală, fără precedent în România post-decembristă.

Permisul de conducere, noul „şantaj administrativ”:

Până acum, suspendarea dreptului de a conduce era o sancţiune strict legată de faptele din trafic. Noile prevederi condiţionează nu doar reducerea suspendării, ci şi redobândirea permisului de plata tuturor datoriilor locale, indiferent dacă au legătură cu circulaţia rutieră.

Aceasta înseamnă că un şofer cu impozitul pe teren neplătit poate fi tratat la fel ca un infractor rutier. Este un amestec periculos între legislaţia rutieră şi codul fiscal, fără nicio proporţionalitate între faptă şi sancţiune.
Interdicţia de a conduce pentru neplata amenzilor:

Se introduce o măsură draconică: dacă nu plăteşti amenda contravenţională în 90 de zile, îţi este suspendat dreptul de a conduce până la 2 ani.

Aceasta este o sancţiune suplimentară, neprevăzută de instanţă sau de agentul constatator, aplicată automat, fără posibilitatea reală de contestare, în afara oricărui control judecătoresc imediat.

Este un precedent periculos, mâine, aceleaşi mecanisme pot fi extinse pentru orice datorie către stat.

Transformarea datoriei publice în afacere privată:

Primăriile vor putea vinde creanţele fiscale şi bugetare către firme private sau executori judecătoreşti. Acestea vor adăuga „cheltuieli de executare” şi o marjă de profit rezonabilă, concept vag, fără plafon legal.

Rezultatul? Cetăţeanul va ajunge să plătească sume de 2-3 ori mai mari decât datoria iniţială, exact cum s-a întâmplat cu creditele bancare cesionate către recuperatori. Practic, datoria către stat devine prilej de profit pentru intermediari.

Atac direct asupra protecţiei sociale:

Începând cu 1 ianuarie 2026, venitul minim de incluziune, ajutorul acordat celor mai săraci români, va putea fi poprit pentru plata taxelor şi impozitelor locale.

Aceasta contravine principiului fundamental al asistenţei sociale: asigurarea unui minim de trai. Statul loveşte exact în cei mai vulnerabili, condamnându-i la excluziune socială şi foame.

Condiţionarea subvenţiilor agricole:

Fermierii nu vor mai putea obţine adeverinţe pentru subvenţiile europene dacă au datorii la bugetul local. Într-o perioadă în care agricultura românească este deja sufocată de costuri şi concurenţă neloială, Guvernul blochează accesul fermierilor la fondurile care îi ţin pe linia de plutire.

Majorarea repetată a amenzilor şi transformarea lor în pedepse penale:

După 3 luni şi 6 luni, amenzile se majorează automat cu câte 30%. După 3 ani, se transformă în muncă în folosul comunităţii sau amendă penală.

Aceasta este o dublă şi triplă sancţionare pentru aceeaşi faptă, un mecanism de tip „bulgăre de zăpadă” care distruge şansele reale de plată.

Argumente contra acestor măsuri:

  • Încălcarea principiului proporţionalităţii, sancţiuni administrative excesive pentru datorii fiscale minore.
  • Amestec ilegal de regimuri juridice, legislaţia rutieră transformată în instrument de recuperare fiscală.
  • Posibilă neconstituţionalitate, afectarea dreptului la liberă circulaţie (Art. 25 Constituţie) şi a dreptului la un trai decent (Art. 47).
  • Discriminare indirectă, măsurile afectează disproporţionat cetăţenii cu venituri mici, fermierii şi beneficiarii de ajutor social.
  • Privatizarea profitului din datorii publice, transferul creanţelor către firme private, cu costuri nelimitate pentru debitor.
  • Creşterea neîncrederii în instituţiile statului, statul devine perceput ca un creditor agresiv, nu ca un partener al cetăţeanului.

Acest pachet legislativ nu înseamnă disciplină fiscală, ci abuz fiscal. Nu vorbim despre corectitudine, ci despre un nou mod de a stoarce bani din cetăţeni prin constrângere administrativă şi prin cedarea drepturilor noastre către recuperatori privaţi.

AUR se opune categoric acestor măsuri şi solicită retragerea lor imediată. România nu trebuie să devină un stat poliţienesc fiscal în care permisul de conducere, subvenţiile agricole şi ajutorul social devin instrumente de şantaj împotriva propriilor cetăţeni”, a declarat Sorin-Titus Muncaciu, deputat AUR.

Distribuie acest articol!