Ringo Dămureanu – Propunere legislativă pentru modificarea și completarea ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ.

LEGE pentru modificarea și completarea

Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57 / 2019 privind Codul administrativ

EXPUNERE DE MOTIVE

            Dreptul de asociere este un drept fundamental, prevăzut de Constituția României, republicată.

            În Titlul II, între drepturile, libertăţile şi îndatoririle fundamentale, Legea fundamentală prevede la Art. 40 dreptul cetăţenilor de a se asocia liber în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere.

            Mai prevede Constituția la Art. 9 că sindicatele şi îşi desfăşoară activitatea potrivit statutelor lor, în condiţiile legii, contribuind la apărarea drepturilor şi la promovarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale membrilor lor.

            Legea dialogului social nr. 62/2011, rep., prevede la art. 3 și art. 4 că funcţionarii publici au dreptul, fără nicio îngrădire sau autorizare prealabilă, să constituie şi/sau să adere la un sindicat, în timp ce persoanele care deţin funcţii de demnitate publică, magistraţii, personalul militar din MApN, MAI, SRI, SPP, SIE şi STS sau din subordinea lor nu pot constitui şi/sau adera la o organizaţie sindicală.

            Potrivit aceleiași legi, art. 2, organizaţiile sindicale sunt independente faţă de autorităţile publice, de partidele politice şi de organizaţiile patronale și nu pot desfăşura activităţi cu caracter politic.

            Legea nr. 161/2003, privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modif. și compl. ult., prevede la art. 96 că funcţionarii publici pot exercita funcţii sau activităţi în domeniul didactic, al cercetării ştiinţifice, al creaţiei literar-artistice și pot exercita funcţii în alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuţiile exercitate ca funcţionar public, potrivit fişei postului.

            Organizațiile sindicale sunt organizații de drept privat. Atribuțiile sidicatelor, privind apărarea drepturilor şi la promovarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale membrilor lor nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuțiile autorităților și instituțiilor publice, implicit, atribuțiile sindicale  nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuţiile exercitate de funcţionarii publici.

            După intrarea în vigoare, în iulie 2019, a Codului administrativ – OUG nr. 57/2019, dreptul de asociere sindicală al funcționarilor publici este reglementat prin art. 415 din acest act normativ.

            Contrar principiilor și prevederilor menționate, prin textul alin. (3) al art. 415 din Codul administrativ li se impune funcţionarilor publici aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, în funcţii salarizate, obligaţia de a opta pentru una dintre cele două funcţii, în termen de 15 zile de la alegerea în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, iar în cazul în care funcţionarul public optează pentru desfăşurarea activităţii în funcţia de conducere în organizaţiile sindicale, raportul său de serviciu se suspendă pe o perioadă egală cu cea a mandatului în funcţia de conducere din organizaţia sindicală.

            O astfel de măsură este disproporționată și contravine prevederilor constituționale și legale mai sus menționate. Atât timp cât organizațiile sindicale sunt persoane juridice de drept privat, iar atribuțiile nu sunt în legătură directă sau indirectă cu cele exercitate ca funcţionar public, potrivit fişei postului, funcționarul public trebuie să poată exercita funcţii și în domeniul sindical, în organele de conducere, salarizat sau indemnizat, sau nu, întocmai ca și în alte domenii de activitate din sectorul privat, precum cele non profit, de tipul fundațiilor și asociațiilor, sau chiar în societăți comerciale cu scop lucrativ și chiar ca angajat în organizațiile sindicale, dar pe o funcție de execuție.

            Așa cum este reglementată, măsura prevăzută la art. 415 alin. (3) ca o obligație, și nu ca o vocație, nesocotește dreptul la muncă și la remunerarea muncii, deoarece, potrivit art. 41 din Constituție, dreptul la muncă nu poate fi îngrădit, alegerea ocupaţiei şi a locului de muncă fiind liberă.

            Încălcarea dreptului la muncă se manifestă în principal prin situația impusă prin lege în cazul în care funcţionarul public optează pentru desfăşurarea activităţii în funcţia de conducere în organizaţiile sindicale, ca raportul său de serviciu să se suspendă prin efectul legii pe o perioadă egală cu cea a mandatului în funcţia de conducere din organizaţia sindicală.

          Măsura astfel cum este reglementată în prezent, în sens restrictiv, prin art. 415 alin. (3) din Codul administrativ, intervine în dreptul fundamental al funcționarilor publici de a se asocia liber în sindicate, precum și în autonomia sindicatelor în a-şi desfăşura activitatea potrivit statutelor, în condiţiile legii.

            În plus, Codul administrativ prevede chiar sancționarea disciplinară a funcționarilor publici pentru nerespectarea obligației impuse prin art. 415 alin. (3),

            CONCLUZIE 1:  Alineatul (3) al articolului 415 trebuie modificat astfel încât funcţionarii publici aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale să poată să opteze pentru una dintre cele două funcţii, fără a fi constrânși de lege în acest sens.

            Totodată, prin textul alin. (4) al art. 415 din Codul administrativ se prevede, de asemenea în mod restrictiv, că doar funcţionarii publici aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, în funcţii nesalarizate, pot deţine simultan funcţia publică şi funcţia în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, cu obligaţia respectării regimului incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese care le este aplicabil.

            Această formulare, fără niciun motiv justificat, exclude de la aplicare funcţionarii publici aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, în funcţii salarizate sau indemnizate, cărora, așa cum s-a arătat în cele ce preced, nu li se poate impune să opteze între funcția publică și cea sindicală.

            CONCLUZIE 2:  Alineatul (4) al articolului 415 trebuie modificat în sensul în care să li se asigure tuturor funcţionarilor publici aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale posibilitatea de a deţine simultan funcţia publică şi funcţia în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, cu obligaţia respectării regimului incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese.

Ținând seama de cele ce preced, apreciem că alinetele (3) și (4) ale art. 415 din  OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, trebuie să se modifice și să se completeze, după cum urmează:

    ”(3) În situaţia în care funcţionarii publici sunt aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, aceştia pot să opteze pentru una dintre cele două funcţii. În cazul în care funcţionarul public optează pentru desfăşurarea activităţii în funcţia de conducere în organizaţiile sindicale, raportul de serviciu al acestuia se suspendă pe o perioadă egală cu cea a mandatului în funcţia de conducere din organizaţia sindicală.”

    ”(4) Funcţionarii publici aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale pot deţine simultan funcţia publică şi funcţia în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, cu obligaţia respectării regimului incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese care le este aplicabil.”

Inițiator,

            Ringo Dămureanu

            Deputat AUR de Dolj

            Președinte, Comisia pentru Constituționalitate

L E G E

Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57 / 2019 privind Codul administrativ

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

Articol unic. – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 415, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

    ”(3) În situaţia în care funcţionarii publici sunt aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, aceştia pot să opteze pentru una dintre cele două funcţii. În cazul în care funcţionarul public optează pentru desfăşurarea activităţii în funcţia de conducere în organizaţiile sindicale, raportul de serviciu al acestuia se suspendă pe o perioadă egală cu cea a mandatului în funcţia de conducere din organizaţia sindicală.”

        2. La articolul 415, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

    ”(4) Funcţionarii publici aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale pot deţine simultan funcţia publică şi funcţia în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, cu obligaţia respectării regimului incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese care le este aplicabil.”

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin.(1) din Constituția României, republicată.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Guvernul Ciolacu nu doar că a condus țara către colaps economic, dar a transformat România […]
Senatorul AUR, Petrișor Peiu, atrage atenția asupra unui nou abuz grav al lui Marcel Ciolacu, […]
Mihai Enache, liderul deputaților AUR, invită românii la mitingul organizat sâmbătă, 1 martie, pentru demiterea […]
Liderul senatorilor AUR, Petrișor Peiu, a afirmat că moțiunea de cenzură va fi depusă săptămâna […]