CĂTRE,
BIROUL PERMANENT AL SENATULUI
În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată, precum și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat și a Legii nr. 282/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu și a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal” spre dezbatere și adoptare.
În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată, vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri legislative, precum și informații privind implicațiile bugetare generate de aceasta – fișă financiară.
De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita avizele Consiliului Legislativ și Consiliului Economic și Social.
INIȚIATORI:
Deputat AUR Ramona-Ioana Bruynseels ___________________
Deputat AUR Sorin-Titus Muncaciu ______________________
EXPUNERE DE MOTIVE
Sistemul pensiilor militare de stat reprezintă una dintre cele mai vechi instituții juridice din dreptul public românesc, fiind reglementat pentru prima dată în anul 1861 prin „Regulamentul soldelor și pensiilor militare”.
În mod tradițional, acest sistem a funcționat distinct față de sistemul public de pensii, excepția fiind perioada 2011–2015, când pensiile militare au fost integrate temporar în sistemul public.
Separarea celor două sisteme de pensii, anume cel public și cel militar, se justifică prin natura specifică a carierei militare și a restricțiilor constituționale impuse acestui corp profesional, precum limitarea dreptului la grevă, la asociere politică sau la exprimarea publică a opțiunilor politice, în scopul garantării disciplinei, neutralității și apărării interesului public.
În prezent, sistemul de pensii militare este reglementat de Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, act normativ ce a intrat în vigoare la data de 01.01.2016.
Prin mecanismele actului normativ sus-menționat, s-au creat premisele, la data intrării în vigoare a acestuia, ca toate categoriile de pensionari militari, atât cele trecute în rezervă până la data de 01.01.2016, cât și cele trecute în rezervă după această dată, să beneficieze de pensii aproximativ egale, pentru aceleași funcții îndeplinite, aceleași grade militare/profesionale avute, în condițiile în care au realizat aceleași tipuri de venituri salariale în timpul carierei profesionale active.
De asemenea, au fost create atât mecanismul de actualizare a pensiilor militare de stat, în raport cu creșterea valorii soldelor/salariilor de funcție și/sau soldelor/salariilor de grad militar/profesional, pentru personalul în activitate, cât și cel al indexării cuantumului pensiilor militare de stat în raport cu rata inflației și a creșterii câștigului salarial mediu brut anual, modalități de majorare a pensiilor militare de stat ce nu puteau avea loc concomitent în același an calendaristic.
Ulterior, au fost adoptate de către Guvern sau Parlament acte normative ce au „amputat” discreționar Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, creând astfel mari disfuncționalități între diversele categorii de pensionari, bazate în special pe momentul trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu.
În acest sens, exemplificăm Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2017 și Legea nr. 282/2023, ale căror modificări au generat o serie de efecte negative și discrepanțe, după cum urmează:
- Eliminarea procedurii de actualizare a pensiilor militare de stat, în raport cu creșterile soldei de funcție și soldei de grad ale personalului în activitate, mărind astfel ecartul între cei pensionați și cei care urmează să treacă în rezervă, cu drept la pensie, după data acestor creșteri salariale;
- Introducerea pentru cei ieșiți la pensie după data de 15.09.2017, a unui plafon net al pensiei raportat la venitul net din salarii, practic o dublă plafonare, în condițiile în care pensiile militare de stat erau deja plafonate la 85% din venitul din salarii (art. 30 din lege), creând astfel o prăpastie majoră între cei pensionați înainte și după de data de 15.09.2017.
De asemenea, discrepanța dintre cei trecuți în rezervă în decursul timpului și cei recent trecuți în rezervă s-a accentuat și mai mult în ultima perioadă, din cauza intrării în vigoare atât a noilor coeficienți de ierarhizare a soldelor de funcție și de grad, prevăzuți în anexa nr. 6 la Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, cât și a unei noi modalități de calcul a drepturilor salariale, ajungându-se astfel ca un general sau ofițer superior trecut în rezervă în anii 1990-2005 să beneficieze de o pensie egală sau inferioară cu a unui subofițer trecut în rezervă în zilele noastre.
Remarcăm faptul că, urmare a adoptării de către Parlamentul României a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, publicată în Monitorul Oficial nr. 1089 din 4 decembrie 2023, în timp ce pensiile publice civile au fost recalculate (două procese de recalculare) pentru a asigura echitatea și actualizarea acestora la noile condiții economice, în sistemul pensiilor militare de stat un asemenea proces de recalculare nu a avut loc în ultimii ani, în condiția în care România se află în imediata apropiere a unui conflict armat, situație în care, în caz de izbucnire a unui război pe teritoriul țării noastre, această categorie de pensionari va fi chemată pentru apărarea patriei.
O situație discriminatorie reprezintă și faptul că prin prevederile art. 84, alin. (3) din Legea nr. 360/2023 pensiile din sistemul public „se majorează anual, la începutul fiecărui an, în luna ianuarie, cu rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat, indicatori definitivi, cunoscuți în anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicați de Institutul Național de Statistică”, în timp ce pensiile militare de stat, (deși în forma inițială a Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat prevedea exact aceeași majorare anuală), nu se majorează anual decât cu rata medie anuală a inflației, nu și cu 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat, ca urmare a mutilării Legii 223/2015 de către OUG nr. 59 din 4 august 2017 privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu publicată în Monitorul Oficial nr. 648 din 7 august 2017.
Prin aceste acte discriminatorii s-au încălcat prevederile art. 16 alin. (1) din Constituția României care stipulează faptul că, „Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări”.
Rămânând în sfera inechităților și a tratamentului discriminatoriu (prin încălcarea prevederilor aceluiași art. 16 alin. (1) din Constituția României), la care sunt supuși pensionarii militari, amintim că prin plafonarea introdusă de art. 60 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cadrele militare pensionate după septembrie 2017 sunt supuse discriminării și inechităților, prin faptul că sunt private de cuantumul contravalorii dreptului legal prevăzut de dispozițiile art. 11 alin. 3 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare, în fapt sunt private de plata cuvenită decorării cu Ordinul „Meritul Militar”/„Semnul onorific”, clasele a III-a, a II-a și I, în timp ce pensionarii militari ieșiți din activitate înainte de septembrie 2017 beneficiază de contravaloarea acestui Ordin.
Curtea Constituțională a României a reținut, ca argument, după patru amânări ale deciziei, că Legea din 2024 pentru completarea Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituția României.
Privind însă retrospectiv, în anul 2000, Curtea Constituțională prin Decizia nr. 20/2000 a invocat același art. 16 din Constituție într-o situație similară. Astfel se constată faptul că este o contradicție totală pentru cele doua categorii de militari/magistrați pentru aceeași speță juridică.
În Decizia CCR din anul 2000 se arată: „Curtea Constituțională reține că instituirea pensiei de serviciu pentru cadrele militare și pentru magistrați nu reprezintă un privilegiu, ci este justificată în mod obiectiv, ea constituind o compensație parțială a inconvenientelor ce rezultă din rigoarea statutelor speciale cărora trebuie să li se supună militarii și magistrații.”
Decizia CCR stabilește clar și precis faptul că pensiile militare nu pot fi desființate și nici afectate, pentru că sunt pensii de serviciu, acestea neconstituind nicidecum un privilegiu, ci o compensare a unor interdicții, constrângeri și restrângeri de drepturi fundamentale și constituționale, cu care se confruntă în egală măsură, două categorii de cetățeni români, mai exact militarii din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională și magistrații.
Propunerea de modificare a art. 60 din lege 223/2015 privind pensiile militare de stat, propus în proiectul de lege actual, este strâns legată de Decizia 20/2000 a Curții Constituționale, având în vedere că în Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor și procurorilor, la art. 213 alin. (2), se precizează faptul că: „Pensiile de serviciu, inclusiv pensia de invaliditate și pensia de urmaș, se actualizează, din oficiu, în fiecare an cu rata medie anuală a inflației, indicator definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea și comunicat de Institutul Național de Statistică.”
De asemenea, trebuie precizat că actualizarea pensiilor militare de serviciu în raport cu solda de grad și de funcție a personalului activ, a fost prevăzută în forma inițială, adoptată, a art. 60 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, dar a fost eliminată abuziv și discriminatoriu (în raport cu pensionarii magistrați). De altfel această prevedere a produs efecte în anul 2017, an în care pensiile militare de serviciu au fost ultima dată actualizate în raport cu solda de grad și de funcție.
Un sistem de pensii echitabil si nediscriminatoriu pentru militari trebuie să țină cont de următoarele aspecte:
- caracterul restrictiv al carierei – Durata serviciului militar activ impune o vârstă de pensionare mai mică, pentru a permite o tranziție decentă către viața civilă.
- compensarea riscurilor și sacrificiilor – Militarii nu au dreptul la condiții normale de muncă, fiind supuși unor riscuri continue.
Având în vedere cele prezentate mai sus, prezenta inițiativă legislativă își propune să înlăture inechitățile generate de actuala reglementare în materia pensiilor militare de stat, prin înlăturarea discrepanțelor existente în prezent în sistemul pensiilor militare de stat, astfel încât toate categoriile de pensionari militari să beneficieze de pensii aproximativ egale, pentru aceleași funcții îndeplinite, aceleași grade militare/profesionale avute, în condițiile în care au realizat aceleași tipuri de venituri salariale în timpul carierei profesionale active, indiferent de momentul trecerii în rezervă.
Doar astfel devine posibilă asigurarea stabilității și atractivității carierei militare, care depinde de existența unor beneficii de pensionare adecvate, menite să compenseze limitările și sacrificiile impuse de această profesie.
Prin urmare, va fi asigurată menținerea unui corp de cadre profesionist și devotat, fapt care va conduce și la menținerea stabilității și securității naționale, întrucât este de la sine înțeles că este necesară motivarea cadrelor militare prin mijloace pecuniare adecvate.
Date fiind aceste considerente, vă solicităm sprijinul dumneavoastră în vederea adoptării acestei propuneri legislative.
Precizăm că prin adresa de înaintare s-a solicitat Guvernului, în temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată, să comunice punctul de vedere asupra acestei propuneri legislative și informații privind implicațiile bugetare generate de aceasta – fișă financiară.
INIȚIATORI:
Deputat AUR Ramona-Ioana Bruynseels ___________________
Deputat AUR Sorin-Titus Muncaciu ______________________
LEGE pentru modificarea Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat și a Legii nr. 282/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu și a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Parlamentul României adoptă prezenta lege
Art. I – Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 3, literele l) și m) se abrogă.
2. La articolul 28, partea introductivă a alineatului (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază în ultimele luni consecutive de activitate, stabilite conform eșalonării prevăzute în anexa nr. 10 din Legea nr. 282 din 19 octombrie 2023, pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, transpusă în anexa nr.3 la Legea 223/2015, actualizate conform prevederilor legale, la data deschiderii drepturilor de pensie, în care nu se includ:”
3. Articolul 30 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 30 – Pensia militară de stat stabilită, revizuită și recalculată în condițiile prezentei legi, nu poate fi mai mare decât 85% din baza de calcul prevăzută la art. 28, utilizată în procesul de stabilire, revizuire, recalculare sau actualizare.”
4. Articolul 59 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 59
(1) Cuantumul pensiilor militare de stat se indexează anual, la începutul fiecărui an, în luna ianuarie, cu rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat, indicatori definitivi, cunoscuți în anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicați de Institutul Național de Statistică.
(2) În situația în care unul dintre indicatorii prevăzuți la alin. (1) are valoare negativă, la indexarea cuantumului pensiilor militare de stat se utilizează indicatorul cu valoare pozitivă.
(3) În situația în care indicatorii prevăzuți la alin. (1) au valori negative, se păstrează cuantumul pensiei aflat în plată.”
5. Articolul 60 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 60
(1) Începând cu data de 01.01.2027, cuantumul pensiilor militare de stat se actualizează, din oficiu, ori de câte ori se majorează solda de grad/salariul gradului profesional și/sau solda de funcție/salariul de funcție al militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special, în activitate, în procentele stabilite la art. 29, 30 și 108 și în funcție de vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie, potrivit gradului militar/profesional avut la data trecerii în rezervă sau încetării raporturilor de serviciu, a mediei soldelor de funcție/salariilor de funcție îndeplinite și a celorlalte drepturi salariale calculate la acestea, în perioada ce a constituit baza de calcul utilizată la stabilirea, recalcularea, revizuirea sau actualizarea drepturilor de pensie.
(2) În anul în care pot fi aplicate atât prevederile art. 59, cât și cele ale art. 60, alin. (1), se aplică dispozițiile cele mai favorabile beneficiarului dreptului de pensie.
(3) În situația în care se constată diferențe între cuantumul pensiilor actualizate conform alin. (1) și pensia aflată în plată sau cuvenită la momentul actualizării, se păstrează în plată cuantumul avantajos beneficiarului.
(4) Procedura prin care se stabilesc normele pentru actualizarea prevăzută la alin. (1) se stabilește prin ordin comun al conducătorilor instituțiilor din domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale, emis în termen de 90 de zile de la data menționată la alin. (1).”
Art. II – La articolul XVI din Legea nr. 282/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu și a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 950 din 20 octombrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, cuantumul net al pensiilor de serviciu stabilite în baza prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic și consular al României, cu modificările ulterioare și ale Legii nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum au fost modificate și completate prin prezenta lege, nu poate fi mai mare decât 100% din media venitului net corespunzător venitului brut care a constituit baza de calcul al pensiei de serviciu.”
Art. III
(1) Beneficiarii dreptului de pensie militară de stat care în perioada 01 ianuarie 2011 – 31 decembrie 2015 au valorificat în sistemul pensiilor militare de stat stagii de cotizare în sistemul public de pensii și/sau vechime în muncă în sistemele proprii de asigurări sociale neintegrate sistemului public de pensii, pot solicita, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, revizuirea pensiei militare de stat aflată în plată prin excluderea perioadelor respective, cu aplicarea în mod corespunzător a dispozițiilor art. 77 din Legea nr. 223/2015.
(2) Revizuirea pensiei militare de stat, în conformitate cu prevederile alin. (1), produce efecte începând cu data de întâi a lunii următoare înregistrării solicitării de revizuire.
Art. IV
(1) Pensiile militare de stat aflate în plată sau cuvenite la data intrării în vigoare a prezentei legi se recalculează, din oficiu, în termen de maximum 12 luni de la intrarea în vigoare a acesteia, în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie, algoritmului de calcul al pensiilor militare și baza de calcul stabilită conform prevederilor art. 28 din Legea nr. 223/2015, actualizată conform prevederilor legale care reglementează salarizarea militarilor, polițiștilor și polițiștilor de penitenciare la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Baza de calcul folosită pentru recalcularea pensiei militare de stat în conformitate cu alin. (1) este media soldelor/salariilor lunare brute prevăzută la art. 28 din Legea nr. 223/2015, astfel cum aceasta a fost utilizată la stabilire sau recalculare, constituită în condiții identice sau echivalente, de funcție și grad militar/profesional, salarii/solde de comandă, gradații, majorări, sporuri, indemnizații și alte drepturi salariale pentru care nu se regăsesc documente justificative de plată, aferente perioadei respective.
(3) Punerea în plată a pensiilor militare de stat recalculate potrivit dispozițiilor alin. (1) și (2) se face începând cu data de întâi a lunii următoare expirării termenului prevăzut la alin. (1).
(4) Eventualele diferențe rezultate între pensia recalculată în conformitate cu prevederile alin. (1) și (2) și pensia aflată în plată sau cuvenită la data intrării în vigoare a prezentei legi, aferente perioadei cuprinse între data intrării în vigoare a prezentei legi și data prevăzută la alin. (3) se acordă beneficiarilor în termen de un an de la data prevăzută la alin. (3), în două tranșe egale, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinație.
(5) În situația în care se constată diferențe între cuantumul pensiilor recalculate în baza alin. (1) și (2) și pensia aflată în plată sau cuvenită la data intrării în vigoare a prezentei legi, se păstrează în plată cuantumul avantajos beneficiarului.
(6) Dispozițiile alin. (1)-(5) se aplică în mod corespunzător și pensionarilor militari prevăzuți la art. 111 din Legea nr. 223/2015.
(7) Procedura de recalculare a pensiilor militare de stat prevăzută la alin. (1) și termenul de emitere a deciziei se stabilesc prin ordin comun al conducătorilor instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, aprobat în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(8) Nerespectarea termenelor prevăzute de prezentul articol atrage răspunderea disciplinară a celor vinovați, în condițiile legii.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
Comments are closed