Costache Chertif – Întrebare – Fondurile bugetare și graficul de realizare a prevederilor din Programul de Guvernare PSD-PNL-UDMR-Minorități 2024–2028 privind dublarea numărului de poduri rutiere peste râul Prut 

Adresată: Domnului Ion-Marcel CIOLACU, prim-ministru al României

                Domnului Sorin-Mihai GRINDEANU, ministru al Transporturilor și Infrastructurii

                Domnului Tánczos BARNA, ministru al Finanțelor

De către: Senator Costache CHERTIF

Circumscripția: nr. 26, Maramureș

Obiectul întrebării: Fondurile bugetare și graficul de realizare a prevederilor din Programul de Guvernare PSD-PNL-UDMR-Minorități 2024–2028 privind dublarea numărului de poduri rutiere peste râul Prut 

Stimate domnule prim-ministru,

Stimați domnilor miniștri,

România și Republica Moldova cultivă relații speciale și privilegiate, întemeiate pe unitatea lingvistică, culturală, istorică și spirituală, precum și pe aspirațiile comune europene și euro-atlantice.

Conform Programului de Guvernare PSD-PNL-UDMR-Grupul parlamentar al minorităților naționale 2024–2028 (pag. 35, secțiunea dedicată Ministerului Transporturilor), una dintre priorități este „Reconectarea Republicii Moldova: dublarea podurilor rutiere peste Prut până în 2028”.

În prezent, pe o frontieră de 684 km, există doar 9 puncte de trecere (o medie de 76 km între ele), față de 22 de poduri în perioada interbelică (medie: 31 km). În contrast, Republica Moldova are 58 de puncte de trecere cu Ucraina. Dintre podurile distruse de sovietici, 13 așteaptă reconstrucția – un pas esențial pentru desovietizare și reconectarea celor două maluri ale Prutului.

Contextul existent:

  • 2 poduri feroviare au supraviețuit (Fălciu–Cantemir și Holboca–Ungheni).
  • 4 poduri rutiere au fost reconstruite în perioada sovietică (Galați–Giurgiulești, Albița–Leușeni, Oancea–Cahul, Sculeni–Sculeni), completate ulterior de barajul Stânca–Costești (1978) și podul Rădăuți Prut–Lipcani (2005, finanțat de UE).
  • Singurul pod nou din ultimii ani este Leova–Bumbăta (pontoane).

Costuri estimative: Reconstrucția unui pod necesită în medie 10 milioane EUR, iar pentru 7 poduri, suma totală se apropie de 70 milioane EUR – fonduri care ar putea fi acoperite prin programe de cooperare sau ajutoare nerambursabile.

În acest context, vă solicităm următoarele informații:

  1. Care sunt cele 7 poduri rutiere selectate pentru reconstrucție până în 2028?
  2. Care este graficul exact de implementare (studii de fezabilitate, proiectare, licitații, execuție)?
  3. Sursele de finanțare (buget național, fonduri UE, cooperare româno-moldovenească)?
  4. Estimările de cost pe pod și variațiile tehnice aferente.
  5. Alocările bugetare pentru 2025 specifice acestui obiectiv.

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Adresată: Domnului Ion-Marcel CIOLACU, prim-ministru al României                 Domnului Sorin-Mihai GRINDEANU, ministru al Transporturilor și […]
Adresată :Ministrului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, domnului Bogdan-Gruia Ivan De către Domnul senator: Ştefan […]
Într-o declarație de presă susținută la sediul AUR, Georgiana Teodorescu, europarlamentar, și Nicolae Vlahu, senator, […]
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) condamnă cu fermitate abuzurile grave comise în cadrul secției de […]