Petre George Cezar – Întrebare – Întrebare privind modernizarea materialului rulant feroviar și gestionarea achizițiilor publice

Adresată:      Ministerul Transporturilor și Infrastructurii

                    Domnului Ministru Grindeanu Sorin

De către Domnul senator: Petre George Cezar

Circumscripția electorală: Nr. 30 OLT

Grupul Parlamentar: A.U.R.                     

Obiectul Întrebării – Întrebare privind modernizarea materialului rulant feroviar și gestionarea achizițiilor publice

Stimate Domnule Ministru,

În acest sens, aș dori să vă adresez întrebări precise, căutând claritate în deciziile financiare ce vor afecta fiecare român:

În ultimii ani, sectorul feroviar din România s-a confruntat constant cu provocări majore legate de infrastructura învechită, materialul rulant depășit și deficiențe evidente în gestionarea investițiilor și achizițiilor publice destinate modernizării acestuia.

Există îngrijorări serioase privind capacitatea administrativă a Ministerului Transporturilor de a superviza eficient procesele de achiziții publice și de a asigura astfel modernizarea necesară și urgentă a trenurilor din România. 

În acest sens este de semnalat faptul că deciziile luate de subalternii ministrului, inclusiv de către secretarul de stat Irinel Scrioșteanu și directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, nu sunt suficient de bine comunicate sau cunoscute la nivel superior, ceea ce indică o deficiență majoră în circuitul informațional și în monitorizarea managerială.

Mai multe rapoarte oficiale și analize independente, inclusiv rapoartele anuale ale CFR Călători și ale Curții de Conturi din ultimii ani, au evidențiat constant întârzieri substanțiale în derularea licitațiilor publice pentru achiziția și modernizarea materialului rulant.

Probleme concrete au fost observate în licitațiile pentru achiziția de locomotive noi, rame electrice noi regionale și interregionale, finanțate inclusiv prin fonduri europene disponibile în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), licitații care au fost amânate repetat din cauza contestațiilor lipsei de transparență sau erorilor procedurale și administrative, care au generat întârzieri de peste un an față de termenele stabilite inițial.

În plus, lipsa unei strategii coerente și a unei abordări proactive în gestionarea acestor procese complexe a dus la eșecuri repetate ale procedurilor de achiziții, pierderi financiare semnificative și o degradare accentuată a încrederii publice și a partenerilor externi în capacitatea României de a utiliza eficient fondurile europene și naționale alocate sectorului feroviar.

Această situație problematică este agravată de faptul că ministrul Sorin Grindeanu nu este suficient informat despre deciziile și semnăturile subalternilor săi, inclusiv aprobările pentru proceduri majore, precum cele gestionate de secretarul de stat Irinel Scrioșteanu și directorul Traian Preoteasa, generând nu numai întârzieri operaționale, dar și vulnerabilități majore în ceea ce privește transparența decizională și responsabilitatea managerială la nivel înalt.

Situația este cu atât mai gravă cu cât modernizarea materialului rulant reprezintă un obiectiv strategic și urgent, menit să îmbunătățească siguranța, confortul și atractivitatea serviciilor feroviare pentru populație, precum și să contribuie semnificativ la reducerea emisiilor poluante și la atingerea obiectivelor europene privind mobilitatea sustenabilă.

Astfel, este vital ca Ministerul Transporturilor să abordeze rapid și eficient aceste deficiențe structurale și administrative pentru a nu compromite definitiv capacitatea României de a-și moderniza parcul feroviar și de a își îndeplini angajamentele asumate față de cetățeni și partenerii europeni.

Se remarcă, în special :

  • Insuficiența controlului managerial la nivel ministerial asupra procesului de achiziție publică și modernizare a trenurilor
  • Lipsa unui flux eficient și transparent al informațiilor între conducerea ministerului și structurile subordonate responsabile cu implementarea proiectelor de achiziție
  • Gestionarea defectuoasă a proceselor de licitație și a contractelor de achiziție, fapt care generează întârzieri semnificative în realizarea proiectelor
  • Lipsa implementării unor măsuri concrete și urgente pentru reînnoirea parcului de trenuri, în ciuda fondurilor europene și naționale disponibile

Dat fiind cele mai sus menționate vă solicităm respectuos să răspundeți scris la următoarele întrebări :

  1. Ce măsuri specifice au fost întreprinse de Ministerul Transporturilor pentru eficientizarea controlului asupra proceselor de achiziție publică în domeniul materialului rulant feroviar?
  2. Care sunt cauzele exacte ale întârzierilor repetate în derularea licitațiilor și achizițiilor de trenuri noi și cum intenționează ministerul să remedieze aceste deficiențe?
  3. Ce măsuri concrete intenționează să implementeze Ministerul Transporturilor pentru a îmbunătăți transparența și eficiența comunicării interne privind deciziile de achiziții publice luate de secretarul de stat Irinel Scrioșteanu și directorul CFR Călători, Traian Preoteasa?
  4. Există o analiză detaliată privind impactul actualelor întârzieri în achiziții asupra calității și siguranței transportului feroviar din România?
  5. Cum asigură Ministerul Transporturilor utilizarea optimă și transparentă a fondurilor europene și naționale alocate pentru modernizarea flotei feroviare și care sunt rezultatele obținute până în prezent?

      

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Adresată:      Ministerul Transporturilor și Infrastructurii                     Domnului Ministru Grindeanu Sorin De către Domnul […]
Adresată de către domnul senator: ȘIPOȘ Eugen Cristian Circumscripția electorală: Nr. 13 Cluj Grupul Parlamentar: […]
Adresată de către senator: Sorin Lavric Circumscripția electorală: nr. 29 – Neamț Grupul parlamentar: Alianța […]
Adresată de către domnul senator: Cătălin Silegeanu Circumscripția electorală: Nr.07 Botoșani Grupul Parlamentar: Alianța pentru […]
Niculina Stelea, senator AUR, atrage atenția asupra faptului că Guvernul PSD – PNL – UDMR […]