Adresată : Guvernului și Ministrului de Finanțe
De către Domnul senator: Ştefan Geamănu, membru al Comisiei pentru sănătate, din Senatul României
Circumscripția electorală: Circumscripţia electorală nr. 43 Circumscripţia electorală pentru românii cu domiciliul în afara României
Grupul Parlamentar: A.U.R.
Ședința Senatului din data de : 19.03.2025
Obiectul Interpelării – Suprataxarea CASS din contractele individuale de muncă part-time, pe durată nedeterminată/determinată, în afara funcției de bază.
În România, contribuția lunară pentru asigurările sociale de sănătate (CASS) este reglementată de Legea nr. 95/2006 (privind reforma în domeniul sănătății) și Legea nr. 227/2015 (Codul fiscal). Toți angajatorii au obligația de a plăti taxe și impozite pentru salariații lor, indiferent dacă aceștia au un singur contract de muncă sau mai multe (inclusiv part-time, pe durată determinată sau nedeterminată).
Pentru angajații cu un singur contract de muncă (funcție de bază), plata CASS asigură acces la un pachet de bază de servicii medicale publice, cum ar fi: consultații, spitalizare, tratamente, asistență de urgență, dispozitive medicale și medicamente compensate.
Baza legală:
- Potrivit art. 266, alin. 1, din Legea nr. 227/2015, persoanele asigurate au obligația de a plăti o contribuție lunară pentru asigurările de sănătate, cu excepția categoriilor prevăzute la art. 224, alin. 1, din Codul fiscal.
- Art. 155, alin. 1, lit. a-c, din Legea nr. 227/2015 specifică categoriile de venituri supuse contribuției de asigurări sociale de sănătate, conform art. 153, alin. 1, lit. a-d. Acestea includ veniturile din România și din străinătate.
Problemele sistemului de sănătate:
Angajații din România sunt nemulțumiți de calitatea serviciilor medicale, întrucât se confruntă cu numeroase neconformități, precum:
- Disfuncționalități grave ale Sistemului Unic Integrat (SIUI), care cauzează prejudicii pacienților.
- Fonduri insuficiente alocate în 2025 pentru decontarea serviciilor medicale.
- Deficitul de medici: în medie, 35% din posturile medicale sunt neocupate, iar în unele zone izolate, acest deficit ajunge la 70%. Chiar și în centrele universitare, lipsa medicilor este de 20-30%.
- Migrația cadrelor medicale către alte state europene.
- Lipsa de medicamente și aparatură medicală în spitale.
- Datoriile acumulate de spitale, care afectează funcționarea lor.
- Bugetul CNAS epuizat înainte de sfârșitul anului: în 2024, bugetul a fost consumat până în septembrie, din cauza alocării precare de doar 6% din PIB pentru sănătate, în timp ce necesarul real este de 12-14% din PIB.
Având în vedere cele expuse, vă adresez rugămintea de a-mi răspunde la următoarele întrebări :
Care este justificarea pentru care unui angajat, i se reține CASS, atât la angajatorul cu care are încheiat contractindividual de muncă cu normă întreagă, pe durată nedeterminată/determinată și unde are funcția de baza, cât și la angajatorii cu care are încheiate și alte contracte individuale de muncă part-time ?
În condițiile în care salariatul are mai multe contracte individuale de muncă și contribuția la CASS este datorată pentru fiecare contract de muncă deținut, care sunt asigurările suplimentare de sănătate de care angajatul beneficiază, în comparație cu un salariat care are un singur contract de muncă, unde contribuția este mult mai mică ?
Când va fi modificată legislația, astfel încât, contribuțiile de CASS, rezultate din derularea contractelor de muncă în afara funcției de bază, să fie virate către sistemul privat de sănătate ?
Comments are closed