Dan Tanasă – Întrebare parlamentară – Consecințele furtului tezaurului dacic din Țările de Jos

Adresată:

Doamnei Natalia-Elena INTOTERO, Ministrul Culturii

De către: Deputat Dan TANASĂ

Circumscripția electorală: nr. 8 Brașov

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 11.02.2025

Obiectul întrebării: Consecințele furtului tezaurului dacic din Țările de Jos

 

Stimată doamnă Ministru,

Mandatul predecesorului ministru al Culturii, un demnitar cu studii la Moscova, doamna Raluca Turcan, a fost un dezastru – muzeele din România au devenit ruine, cu depozite insalubre, unde artefacte valoroase sunt păstrate în condiții optime doar prin munca miilor de muzeografi și specialiști plătiți cu salarii minime.

Se pare că nici mandatul dumneavoastră nu începe sub auspicii favorabile – o serie întreagă de exponate din tezaurul dacic, printre care Coiful de Aur de la Coţofeneşti și trei brățări de la Sarmizegetusa Regia, expuse la Muzeului Drents din Assen, Olanda, unde se desfășura expoziția „Dacia! Kingdom of Gold and Silver”, au fost furate.

Cu siguranță, doamnă ministru, dincolo de natura penală a faptei, dispariția artefactelor reprezintă un furt din identitatea noastră națională! De altfel, organizarea întregii expoziții ridică semne serioase asupra profesionalismului curatorilor, fapt pentru care vă rog să îmi răspundeți, punctual, următoarelor întrebări:

1. Conform art. 34-1 din Legea nr.182/2000 privind patrimoniul național cultural mobil, pentru organizarea unor expoziții în străinătate sau realizarea unor proiecte culturale internaționale de către instituțiile publice muzeale aflate în subordinea Ministerului Culturii, măsurile privind organizarea acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului – a fost solicitată, sau nu, o astfel de hotărâre de guvern? În cazul unui răspuns negativ, vă rog să îmi prezentați motivele unei astfel de derogări.

2. Pentru celelalte expoziţii temporare, de la Roma sau din Lisabona, au existat astfel de documente adoptate de Guvern?

3. Condițiile impuse părții olandeze pentru expoziție au corespuns tuturor măsurilor previzibile de siguranță, anume asigurarea pazei umane, având în vedere că aceeași metodă de jaf a fost folosită la o galerie de artă din Olanda, în 2004, de unde au fost furate două lucrări de Warhol?

4. La subsolul Muzeului Național de Istorie al României, clădire intrată în renovare acum 25 de ani și rămasă închisă în proporție de 80%, se află Tezaurul României. Clădirea are risc seismic. Dacă jaful a fost posibil în Olanda, într-un muzeu renovat cu 10 milioane de euro, ce face Ministerul Culturii pentru sporirea securității muzeelor din România? Când va fi finalizată renovarea instituției?

5. Puteți confirma informația conform căreia există din 2016 un proiect de consolidare/renovare a Muzeului Național de Istorie realizat de Ordinul Arhitecților din România, proiect blocat de fostul director Oberlander Târnoveanu, precum și faptul că, deși există un proces câștigat de Ordinul Arhitecților, consolidarea/ renovarea tot nu a fost demarată?

6. Care sunt măsurile urgente pe care le veți lua în ceea ce privește condițiile de muncă ale muzeografilor din România și finanțarea muzeelor?

Solicit răspuns scris.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Petrișor Peiu, senator AUR, atrage atenția asupra unei realități economice care riscă să aibă efecte […]
Deputatul AUR Gianina Șerban, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor, a avut vineri, 21 februarie 2025, o […]